M106 tæt på Kbh

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M106 tæt på Kbh

• Dette emne har 22 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 330 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Tja, alle,jeg er lidt træt af at skulle køre 70 km og retur hvergang man skal lave foto, så jeg ville teste om man kunne bruge Kroppedal som ikke længere har denne mørke himmel som Maglesø har, det tager mig kun 13min at kører derud, dvs at jeg reelt kunne lave 45min expo mere på en aften udelukkende på køretiden, men også spare på økonomien.
      Som grundlag valgte jeg M106 som Heine lige har gennem tæsket perfekt, der er seævfølgelig en åbning og så den mørkere himmel til forskel.
      Heines 250mm F(5) mod min 120mm F7.5 og himmelen, jeg optog Heimes total tid delt op i LRGB, dvs ca 4x400sek af hver, åbningen har jeg så ikke korigeret for…
      Det skal måske gøres også, hvad siger i !!!
      Det er kun en ‘aha svovt nok’ test, men alligevel viser at det ikke er umuligt ved Kroppedal trods den ret dårlige himmel.
      De manglende små stjerner kontra Heines må være diff i hans 15min subs og mine 5 min.

Som skrevet er det L=6×400 og 2×800 sek,RGB=400sek, samlet tid ca 1.7 time
      Stakket median grundet sattelitter, DDP, levels, compose i Nebulosity.

Syntes det er ok taget den lille åbning og Ftal og himmel med, og Kroppedal vil helt sikkert blive brugt igen når vejen syntes for lang til MaglesøThumbs%20Up

TommyF2009-04-22 17:34:11

wieben
      Deltager
        • Nova

Hej Tommy,

Det ser godt ud.

Det er klart at åbningsforskellen og F-forholdet har betydning også.

Husk også pixelstørrelsen er af betydning, så forskellen i evt. pixel areal skal regnes med også.

Mit kamera har ret store pixels. (8.45 um).

Er det hele feltet, eller er billedet beskåret?

Må jeg prøve at låne dit rå stackede billede – altså ikke dine LRGB, men den ubehandlede stackede fil? Det kunne være sjovt at lege med i PS4.

Mvh

Heine

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Ja, det skal med, men var nu kun for at se om det kunne gøres fra Kroppedal, og dit foto var jo fint som reference. Stor åbning fra mørkt sted, kunne jeg komme nær det med min åbning og Kroppedal ville det bare være perfekt, og det syntes jeg det er, der mangler kontrast men det kan fleer grames nok hjælpe med..
          Resized fra 1350 til 1100 picel, eller kunne jeg ikke uploade.

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Er ikke sikker på hvad du mener, men her er mine stackede lrgb, de er ikke behandlet bare stackede, behandling gør jeg først efter combine…

http://www.tommy-friis.dk/test/M106-0XXlum.fit
            http://www.tommy-friis.dk/test/M106-00Xred.fit
            http://www.tommy-friis.dk/test/M106-00Xgreen.fit
            http://www.tommy-friis.dk/test/M106-00Xblue.fit

TommyF2009-04-22 17:15:00

wieben
            Deltager
              • Nova

Ja, resultatet blev bestemt godt….især når man tænker på himlen i Kroppedal.

Mht. filerne. Jeg tænkte på set stackede resultat af de filer du listede ovenfor.

Jeg prøver om jeg kan stacke det i Deepskystacker. Har ikke lige prøvet at arbejde med LRGB før.

tommy.frank
                • Super Giant

Den kan du godt være stolt af, TommyF.Thumbs%20Up
                Mvh. Tommy Frank.

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Takker da Thumbs%20Up Nydelig udgave.

Ogher er den du spurte om Heine.
                  http://www.tommy-friis.dk/test/Lrgb.fit

TommyF2009-04-22 20:35:41

wieben
                  Deltager
                    • Nova

Hej Tommy,

Tak for filen.

Her er hvad jeg kunne trække ud af den.
                    PS4, curves nogle gange, shapen, high pass med soft light blending, deepspace noise reduction, make stars smaller, increase star color, saturation.
                    Jeg syntes selv resultatet blev ret godt.

Wieben2009-04-22 20:04:28

mhansen
                    Deltager
                      • Nova

Oppe i øverste højre hjørne er noget som mistænkeligt godt kunne ligne et dobbetstjernepar.. men det er højest sandsynligt kun et optisk par..

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Oki, må sige at det hjælper Heine, det må vi lige klare en aften, det vi talte omThumbs%20Up

Jeg er ikke helt med Michael? kan du tegne det lidt ud.

Mogens.Bildsøe
                        Deltager
                          • Nova

Yep, Michael mener vist den røde( kæmpe?) og blå (hovedserie?)?

Hilsen Mogens B.

mhansen
                          Deltager
                            • Nova

Jeg er helt sikker på at vi snakker om den samme.. Så ja, Mogens har ret.

Mogens.Bildsøe
                            Deltager
                              • Nova

Jeg mener at ha’ fundet parret i TheSky, hvor den blå er angivet som GSC 3455:180 mens den store står som UCAC 2 star. Og begge med mag 12.6?? Separationen står til 0.8″?? Kan det virkelig passe? Er det en dobbeltstjerne kan den jo ha’ flyttet sig. Tommy- hvilken pixelopløsning kører du med?

Hilsen Mogens B.

tommyf
                              Deltager
                                • Neutron star

I følge CCGCalc ca 1,46

Mogens.Bildsøe
                                Deltager
                                  • Nova

Da de er adskilt med ca. 6 pixels = 8.8″ kan den blå så ikke være en ‘partneren’. Men, den røde er en dobbelt adskilt med 0.82″- og jeg kan så ikke finde den blå i the SKY :-(.

Hilsen Mogens B.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
                                • Emnet 'M106 tæt på Kbh' er lukket for nye svar.