M106 – Mesu 200 first light/first track

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M106 – Mesu 200 first light/first track

• Dette emne har 15 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 7 Ă„r, 1 mĂ„ned siden af wieben. This post has been viewed 204 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

wieben
    Deltager
      • Nova

Hvad kalder man first light med en montering? First track?

Anyways, jeg fik testet min Mesu montering pÄ AvnÞ i bidende kulde og i hyggeligt selskab med Lars, Bent, Mark og SÞren. Tak for lÄn af handsker og Vixen klemme til transport kassen.

Polemaster fungerer meget intuitivt, og pol alignment er hurtigt overstÄet uden at fÄ fugtige knÊ eller hold i nakken.

Den fÞrste del af aftenen gik med at lÊre den nye star alignment metode at kende, og gik da ogsÄ ganske fint, efter lidt startvanskeligheder, der skyldes noget sÄ simpelt som et kabel der var kommet i klemme.

FĂžrst lavet en simpel star-init mod en kendt stjerne, hvorefter monteringen starter tracking og er klar til at forbindes til Maxim. Derefter fungerer det stort set som ved EQ6 og EQmod.

StÞrste forskel er at Sitech controlleren efter hvert plate solve, spÞrger om man vil bruge output til en mountmodel, sÄ monteringen automatisk tager hÞjde for eventuel mekanisk flex i tubus, eller cone error i optikken. Ret smart og lige til.

Testobjektet blev til M106, som jeg sÄ smÄt var startet pÄ i sidste sÊson.

Jeg syntes ikke guiding grafen var specielt anderledes/bedre end hvad jeg kender fra EQ6, men slutresultaterne var bedre end hvad jeg kender fra tidligere optagelser.

Iflg. Meteoblue skulle seeing vÊre dÄrlig omkring de 4 buesekunder, men jeg kunne mÄle langt bedre resultater pÄ mine frames.

Der var lidt kamertilt, som jeg skal have justeret, menbedste stjerner i den gode ende af feltet mÄlte jeg ned til 1,6 FWHM pÄ 5 minutters eksponeringer, som er den bedste vÊrdi jeg hidtil har mÄlt.

Om det kan tilskrives monteringen eller godt hul igennem, kan jeg endnu ikke sige.

Her er fĂžrste stack af M106 taget med Mesu monteringen og 10″ SW Quattro.

Billedet er reduceret til 50%. Jeg har yderligere 3 timer luminans fra sidste sĂŠson samt en del timer Ha. Der mangler bare noget RGB.

Det fĂŠrdige resultat kommer om et par nĂŠtters data.

First track Mesu 200.

3 timer med 5 minutters optagelser.

Planen er at jeg skal have mÄlt PE ved lejlighed. Resultaterne bliver selvfÞlgeligt delt her pÄ forum.

Clear skies.

viggo.t
      Deltager
        • Super Giant

Farver behÞves ikke Heine. Der er meget flot som det er. Flot guidet og skarpt. Personligt kan jeg godt lide den lidt lyse baggrund. SÄ kommer alle de smÄ detaljer frem, bare se SW 5032. Og den ydre halo af M106. Et lÊkkert billede med masser af information.

Tillykke med bĂŠstet.

mvh Viggo

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Enig, absolut fremragende Clap

nvc
          Deltager
            • Super Giant

Ja enig, og tillykke med udstyret.

Jep, det er et super/perfekt lum billede!

GlĂŠder mig til at se det samlede lum/ha/rgb billede.

Mvh. Niels

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Tillykke med fĂžrste slew, track og guiding

Det bliver spÊndende at hÞre om dine PE mÄlinger senere ogsÄ. Men hvorfor egentlig, du guider vel altid?

…og rigtig flot M106

/Rudi B. Rasmussen

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Rigtig flot billede. Endnu et billede, der kan stÄ uden farver og sÄ gÞr spikes bare stjernerne kÞnnere.

Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

jakob1234
                Deltager
                  • Nova

Rigtigt godt billede! Meget imponerende sÄ tÊt du er kommet pÄ m106 og i sÄ god oplÞsning!

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Hej Heine

Det billede er jo lige til en placering i topligaen. En rigtig flot op-

tagelse med mange fine detaljer

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

munkholm
                    Deltager
                      • Neutron star

Trods bĂžvlet i starten fik du da 3 timer i kassen, og i en herlig kvalitet

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

Virkelig flot resultat Heine. Der er bÄde punch og detaljer ingen stÞj i det billede. Det ser virkelig lovende ud.

nightsky
                        Deltager
                          • Neutron star

SpĂŠndende Heine.

Kan du udtale dig lidt om stabiliteten i forhold til vind m.v. ? Hvorledes med smÄ fin justeringerne af positionen, vil jo tro at der er betydeligt mere prÊcis respons end den gamle EQ6 eller?

webweichel
                          Deltager
                            • Nova

Meget flot M106 og tillykke med Mesu montering den ser interessant ud, var lige inde pÄ deres hjemme side og kigge ;).

bwinkler
                            Deltager
                              • Nova

Fantastisk billed.

Det er et af de billeder hvor man rigtigt fornemmer Galaksens sammenhĂžrighed i rummet, meget fint! Tillykke med det.

kenneth.sneis
                              Deltager
                                • Super Giant

Gratulerer med first track og ett flott bilde

tomicich
                                Deltager
                                  • Super Giant

Ja,tillykke med fĂžrste track og guiding og et flot billede

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'M106 – Mesu 200 first light/first track' er lukket for nye svar.