M106, anden gang

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M106, anden gang

• Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 115 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Jeg og Heine var ude på et nyt sted, ret ok, men der var et eller andet lag der drillede.

Her er M106 med anden dags data, det er faktisk ikke bedre om måske værre en dag 1, men der er dog kommet lidt mere af de ydre arme med og kernen er nu meget lille.

Men et eller andet der oppe drillede, ved ikke hvad, men der var et lag af røg eller noget i den retning.

Så det har været en kamp at få baggrunden bare nogenlunde udlignet og og farve ren.

Men min guide er snart ved at være der, taget 700sek expo med er det nok ok.

mhansen
      Deltager
        • Nova

Jeg synes det er ret flot. Du har mange detajler på selve galaksen med og du har samtidig en tydelig satellit galakse plus et par ekstra baggrundsgalakser (Eller meget svage satellitter). 700sek expo.. Nu begynder du jo at ligne mig, med de der vildt lange eksponeringer. Men stjernerne ser rigtig fine og runde ud, så du kan sagtens eksponere i den tid.

I øvrigt kan jeg henvise til, at der faktisk inde på den side, som Bjørn Jonsson henviste til er en beregner til at finde ud af ens optimale eksponeringstid (Signal-Støj forholdet). Siden hed noget med Starizonas Guide til CCD fotografering.

nive
        Deltager
          • Super Nova

Hej Tommy .

Sej M106 700 sek guide Approve . det er da sku godt .

Håber min guide funker i aften Stern%20Smile

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Den vil jeg se på Michael.
            Angåenden guiden, er der stadig lidt uro i RA, mensom den er nu er det ligegyldig om det er 5,10,20 min, se er resultatet det samme, en lille uro i RA, men det bliver ikke være med længere tid.

michael.bertelsen
            Deltager
              • Nova

Den er blevet rigtig go´TommyThumbs%20Up – jeg har også lidt uro i RA

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Jeg har obseveret at eks Heines RA er meget roligere end min RA, men hans setup vejer nok 1/3 mere end min, måske er der noget der.

mhansen
                Deltager
                  • Nova

EQ6 burde da kunne bære det, men du kan jo prøve at veje det.. Ligger det alt for langt på den forkerte side af de 20 kg, så kan det jo nok godt være derfor.

Min RA er ihvertfald helt rolig, men min setup vejer nok også max 15 kg. Jeg regner dig med lidt over 10.

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Det er lige det, det er næsten for let…. måske skulle jeg prøve lidt mere ubalance næste gang.

michael.bertelsen
                    Deltager
                      • Nova

Et par gange når min guide ikke har virket helt tilfredsstillende, har jeg stopet den og prøvet forsigtigt, at justere lidt på de to vægte. Det har hjulpet. Men jeg kan se når guiden kører, at jeg har noget backlash 4 – 5

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Min BS under calibring ligger ca på 3-4

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Fin M106 – Prøv CCDWares beregner:

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Kunne være sjovt at lave en regneark med kamera data/object size/tubus data, og så
                            lade den lave en tegning over feltet, kunne jo samtidig lave alle de andre beregninger ala
                            det regneark du har michael.

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Jeg har forsøgt, men det er ski ikke helt nemt at få noget brugbart ud af det… Men lykkes det så opdatere jeg mit regneark med det.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'M106, anden gang' er lukket for nye svar.