M101 projekt startat

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M101 projekt startat

• Dette emne har 12 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 135 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

gais
      • Main Sequence

Jag tänkte samla ihop riktigt mycket exponering på M101.

M101 och Helix nebulosan är förövrigt mina favoriter förresten.

Bilden är tagen under två kvällar i rad mitt i villaområdet där jag bor.

Totalt är jag nu uppe i ca L180m och RGB a’ ca 25m.

Efter att använt CCDStack nu ett tag kan jag bara rekommendera det stark. Innan körde jag Maxim, men CCDStack är enligt mig klart bättre. Jobbar man sedan in PS med skillda Luminans och RGB lager kan man kräma ut riktigt mycket skärpa och framförallt färg. Färgen blir extra bra om man oskärper färglagret ordentligt.

Klicka här för stor bild här (klicka sen på bilden för lite information)

Mogens.Bildsøe
      Deltager
        • Nova

Jamen, det er jo mageløst Clap

Hilsen Mogens B.

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Den er smuk den der Mattias.

gais
            • Main Sequence

Man tackar – jag hoppas den blir klart bättre med lite mer tid.

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Drømmer om at kunne lave dens slags flotte skud…

wieben
              Deltager
                • Nova

Det er en flot M101, tænk bare hvor god den kan blive med flere subs.

morten
                Deltager
                  • Super Nova

Jeg må prøve ccdstack, jeg er vild med dine farver. Jeg er dog sikker at der også er en Mattias effekt (=suveræn expertise i billedbehandling) i de billeder. Når du skyder fra et villakvarter må du have en del lysforurening. Så vidt jeg har forstået bruger du RBG. Har du et IDAS filter eller lign inde også, eller hvad gør du for at få det gule væk?

gais
                    • Main Sequence

Man tackar för kritiken, men denna bild skall bli bra (alltså många timmar exponering till). Så vänta bara 😉

Beträffande frågan om jag använder t.ex. IDAS filter.

NEJ – jag kör inga filter alls (förutom LRGB förstås). Med DSLR körde jag CLS filter, men jag har upptäkt att det fugerar bättre utan.

Alla mina subbar är 5min, trots att jag bor 15km från Göteborgs centrum i ett villaområde fullt med gatlampor och trädgårdsbelysningar. Så länge man fotar “högt” är det inga större problem.

Men bildbehandlingen är extremt viktigt – troligen oavsett var man bor, men extra viktig när man har ljusföroreningar.

RÅD: Lär er photoshop och andra program ISTÄLLET för att köpa filter och andra gimmiks. Det du kan göra i bildbehandlingen överträffar alla filter. Ta dessutom så långa exponeringar som tillåts av din lokala ljusförorening.

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Mattias – Det med at gøre det i behandlingen mener jeg jo også er bedre, men der er faktisk en fordel ved at tage så lange expos som ens himmel tillader: Nemlig at man nemmere overdøver udlæsnings støjen!

CCDWare har sådan en smart beregner, som kan fortælle en noget om hvor længe man som minium skal exponere for at overdøve udlæsningsstøjen.

Vælger jeg mit kamera og taster nogle af mine tal ind:

30 sekunder fra byen: Baggrund avg: 236 tilladt udlæsningsstøj som procent af den totale støj 5%, Masterdark må tilføje 0,5%… Minimum expotid: 132,3 sekunder.

Og ude fra Maglesø:

30 sekunder, baggrund avg: 115 ellers samme indstillinger:

Minimum tid: 271,5 sekunder.

Så man slipper altså nemmer af med udlæsningsstøjen.

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Sidder lige og regner lidt på det:

Hvis jeg tager 10min subs, og har en baggrunds flux på 144e/min så ender min readout noise med at være 2,2% af den totale støj. Ikke helt ringe!

Og da jeg kører kameraet ganske koldt, og har mange darks.. Så bidrager min masterdark med lidt under 0,1%.

gais
                          • Main Sequence

Milky way – notera vad jag skrev:

1) Bildbehandling

2) Ta så långa exponeringar som din himmel tillåter.

Så vi talar samma språk

CCDware är bra!

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Skal prøve at snuppe et 30 sek i aften MS

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Den beregner er bare genial…

Viser fint hvad man kan forvente og forminske sin støj ved at tage ud af byen, som jo altid er bedre end at bare overdøve udlæsningsstøjen.

En anden måde at overdøve sin udlæsningsstøj på er flere frames, og tager man 10 frames med en støj procent på ca 10 så kan man halvere den ved at median kombine dem. Men tager man så 5 mere så er man på 1/4. Ikke ringe.

Så skal jeg hente hvad jeg kan herfra, men ude fra Maglesø så kan jeg stadig tage 10min frames, men har mindre støj fra himlen end den totale støj efter ca 15 frames. Så det kan stadig bedre betale sig at køre efter mørket.

Men igen, sætter jeg så et CLS filter foran, skal jeg pludselig tage ca 17min for at hive det samme ADU ind af M106, men har stadig mere støj end ved 10min fra Maglesø… Dog ikke udlæsningsstøj! Men 10 frames af 17min giver mee udlæsningsstøj stakket, end samme totale tid 10min subs fra Maglesø. Tænk på at du jo istedet optager ikke 10 men 17frames.
                            Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'M101 projekt startat' er lukket for nye svar.