› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › M101 gennem TOA130
- Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 181 times
-
ForfatterIndlæg
-
29. marts 2009 kl. 19:46 #14184
Anonym- Super Nova
Jeg tog et widefieldbillede af M101 for lidt over en uge siden. Men jeg har først haft tid til at lave billedet nu. Taget gennem TOA130 med Canon EOS450D og stacket af ca 8 frames på hver ca. 4 min. belysning. Behandlet i Photoshop. M101 er selvfølgelig hovedmotivet, men lige så sjovt er det at gå i gang med at tælle galakser på billedet. På originalbilledet som er 12 mpixel har jeg talt flere end 15 galakser, omend nogle er så små at man næsten kommer i tvivl.
Og her er lige en udsnitsforstørrelse, hvor detaljerne ses lidt tydeligere.
Mvh.Johs
johannes 2009-03-29 23:00:09 30. marts 2009 kl. 07:56 #14226
mstauningDeltager- Black Hole
Flot på så kort tid
30. marts 2009 kl. 09:47 #14241
wiebenDeltager- Nova
Hej Johannes,
Flot 101’er. Har du haft lidt dug på optikken, eller er den presset lidt rigeligt i efterbehandlingen? Der er lidt mystisk grums/støj ved armene. Nu har M101 jo også en relativ svag lysstyrke, så det skal en del subs til. Ellers fin start. Det er altid spændende når der kommer mange baggrundsgalakser med.30. marts 2009 kl. 12:18 #14262
Anonym- Super Nova
Kære Heine.
Dug på optikken – hvad tænker du dog på. Originalbilledet er næsten på størrelse af en A2, hvor M101 fylder en femkrone. Så når du blæser den så meget op som her, kan en vis farvestøj vist ikke helt undgås, når vi er helt nede i pixelstørrelse. Men det er ikke optikkens skyld, det ligger i ikameraet. Nu skal siges, at jeg selvfølgelig redigerer efter min monitor, og den viser næsten ikke noget. Hvis din gengiver tingene lysere end min, vil du også tydeligere se farvestøj mm. Endelig har vi snakket lidt om at billederne automatisk bliver komprimeret ekstra før de havner her – der er en maxgrænse på 300 kb.Det eneste der hjælper for alvor, er at jeg kører en større optisk forstørrelse vha. en teleextender før tingene havner på kamerachippen. Men det er jo nok gået op for nogen, at netop en sådan, har jeg ventet på nu i flere måneder, dog nu er en ny Televue 2×2 på trapperne fra Baader. Posten skulle gerne have den med idag.Mvh.30. marts 2009 kl. 13:21 #14274
soeren.vod- Planet
Hej Johannes
Jeg kan også se det lidt pixelerede støj mellem armene på min skærm
Men det er godt nok et flot billede du har lavet. og så kun med 130mm åbning. Jeg har 200mm og kan ikke komme i nærheden af det du har lavet med din. Den må være god30. marts 2009 kl. 13:33 #14276
wiebenDeltager- Nova
Hej Johannes,
Det er nok min monitor. Nu hvor der er mere lys fra vinduerne, ser det andereledes ud. Der kan være stor forskel på hvilken monitor man bruger, samt den belysning der er i lokalet når man ser billederne.Klart at galaksen ikke fylder meget i billedet. Det var bestemt ikke ment som kritik. Det er en rigtig flot M101, specielt med den korte eksponeringstid. Jeg tror M101 er en af de objekter man kan se i flest meget forskellige versioner på nettet. Det er nok pga. den svage overflade lysstyrke.30. marts 2009 kl. 13:40 #14277
Anonym- Super Nova
Hurra – nu kom min extender netop ind ad døren – så den glæder jeg mig til at bruge på f.eks. M101
Mvh. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'M101 gennem TOA130' er lukket for nye svar.