M101 fra gammelt data

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M101 fra gammelt data

• Dette emne har 10 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af mstauning. This post has been viewed 226 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

wieben
    Deltager
      • Nova

Hej,

Sidder lige og ser astro på National Geographic, samtidig med at jeg leger med gammelt data fra mine første fotos fra april 2008.

Jeg havde prøvet M101 fra Kroppedal og Maglesø i månelys, men lavede dengang alt efterbehandling i Deep Sky Stacker, og havde ikk Photoshop modsat nu.

Billederne var fra før jeg investerede i en coma corrector, og min daværende adaptor gav en del vignetering.

Photoshop har hjulpet en del på resultatet siden min første spæde efterbehandling i DSS.
      Jeg har kørt curves, levels og gradientxterminator på det gamle data som består af 5×15 minutter fra Maglesø og en lille håndfuld mindre gode 5 minutters frames fra Kroppedal.

M101 er bestemt et objekt jeg vil vende tilbage til. Nu når jeg har fået en coma corrector samt mere tålmodighed til længere eksponeringer skal det nok kunne blive helt godt.

Tænkte lige at jeg ville dele.

M101 fra April 2008. SKywatcher 250, Eq6Pro, Nikon D300 iso 1000.

Mvh

Heine

timo
      Deltager
        • Giant

Det var en fin Heine Clap
        Timo

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Meget bedre end jeg husker den første gang, prøve lige at poste den første behandling her..

wieben
          Deltager
            • Nova

Tak Timo og MS.

Micheal, her er de 2 oprindelige efterbehandlinger.

Maglesø:

Kroppedal

Første billede her i tråden kan klart blive bedre…det er jo en lang vej i Photo shop…men øvelse gør mester.

Mvh

Heine

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Photoshop er vist meget god, den har i hvert fald givet meget her, hvis det er den eneste forskel mellen 1-2 og 3 billede.

wieben
              Deltager
                • Nova

Hej Tommy,

Ja, det er utroligt hvad Photo shop kan gøre…både godt og skidt.

Eneste forskel er behandling i Photoshop i forhold til Deep sky stacker, som jo kun kan lave meget simple ting.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Der kan man jo se, det er meget bedre. Det er vist nok ikke kun PhotoShop der er forskellen her 🙂 Man kan se du er kommet videre i dine behandlinger af data.

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Er helt blevet inspireret til at lege lidt med PaintShopPro, den har jeg, og den kan sikkert det samme som PSP i mere eller mindre grad.

wieben
                    Deltager
                      • Nova

Hej Tommy,
                      Ja, jeg vil også tro at Paintshop kan mange af de samme ting.
                      Mht. Photoshop er jeg specielt blevet glad for gradientxterminator.

Jeg vil tro der findes noget tilsvarende til Paintshop. Måske bare under et andet navn….vigntering…et eller andet måske?

Mvh

Heine

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Tror som ikke at der findes den slags til til PSP, det plejer kun at blive udviklet til PS og lignende større progs.

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Joda, flere af de plugins jeg har findes også til PSP.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'M101 fra gammelt data' er lukket for nye svar.