M101

Tagget: 

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 2 måneder siden af gegaus. This post has been viewed 394 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

gegaus
    Deltager
      • Main Sequence

23.12 var det såpass klaring i disen her at jeg fikk noen eksponeringer av M101. Bildet består av 2 og 3 minutters subs, som tilsammen er ca 90min. Jeg måtte fjene endel filer før stacking pga. whiteout da disen til tider tetta seg til. Får nok bare godta at det vil bli mye støy med den himmelen og utstyret jeg har 😁

Kamera: Canon EOS 450D, ZWO ASI 290MC
      Montering: Losmandy G-11
      Teleskop: Takahashi FS102, WO Megrez II

PHD2 guiding
      Stacket og prosessert i PixInsight 1.8.5 etterjustert i Photoshop CS5

M101

munkholm
      Deltager
        • Neutron star

Fint og flot behandlet. Lidt støj i galaksen er der jo, men det er jo ikke så underligt med kun 90 min.

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

gegaus
        Deltager
          • Main Sequence

Takk.

ja 90min er i korteste laget, håper forholdene blir mer stabile utover vinteren så det kan samles data over lengre tid.

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Nydelig optagelse med en fin farvebalance.

mvh
            Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Øystein
            Deltager
              • Giant

Hei,

Flott bilde. Gode farger, fine stjerner, fin galaksekjerne og tydelige galaksearmer – de ytre ville jo ha blitt hjulpet ytterligere fram av lenge total eksponeringstid. Jeg liker at du har gitt oss tilgang til bildet ditt i høy oppløsning. Overført til annet bildeprogram ser en tydelig flere små galakser når en zoomer inn.

mvh  Øystein

gegaus
              Deltager
                • Main Sequence

Takk for gode tilbakemeldinger. Som du nevner Øystein så har jeg prøvd så godt det lar seg gjøre å bevare smågalaksene i bildet. Det er mye støy pga. iskrystaller og lys himmel, jeg bor i et “Rødt” område ang. lysforurensning. På en god natt kan jeg eksponere opp mot 5min men vanligvis topper histogrammet seg rundt 3min.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'M101' er lukket for nye svar.