› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › M101
- Dette emne har 38 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 392 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. april 2009 kl. 21:59 #14766
ole- Main Sequence
Hej
Så har jeg endelig fået taget mig sammen til at billedbehandle min M101 som røg i kassen for et par uger siden.Kamera: QHY9 m. QHY filterwheel
Billeddata: L:9x8min, R:5x8min, G:5x8min, B:5x8min
Teleskop: Vixen ED115S, f7.7Jeg er modtagelig overfor kritik (både den positive- og negative slags)
Mvh
Ole8. april 2009 kl. 22:20 #14767
timoDeltager- Giant
Ole,
mycket fin M101 ! Grattis !
Vilka program har du använt för att bildbehandla ?
Det enda jag skulle göra annorlunda är bakgrunden som jag tycker är alldeles för svart. Jag vill ha den mörkgrå.
Men annars är den kanon bra
Timo8. april 2009 kl. 22:30 #14770
wiebenDeltager- Nova
WOW det er bare flot. Godt gået
9. april 2009 kl. 00:53 #14773
tommyfDeltager- Neutron star
Sjældent jeg har set så meget hivet ind på så kort tid, er den chip meget mere lysfølsom end eks min Atik 285 chip
Det er et af de bedste jeg har set….9. april 2009 kl. 01:12 #14775
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Kort tid og kort tid.
Der er nu 3,2 timers eksponeringMen helt sikkert et rigtig flot billede!
Fin balance mellem farver på stjernerne og galaksen.
Jeg er imponeret over hvor fint du får H-alpha regionerne med vha alm rødt filter.
Din Vixen viser ikke meget tegn på koma, måske lidt i hjørnet øverst til venstre. Bruger du en flattener ?
Er billedet et udsnit ?Ikke fordi det gør noget, men det er altid interessant at se hvordan forskellige kombinationer af kamera, teleskop og evt reducer/flattener arbejder sammen.
M101 er et populært objekt for tiden, jeg fik også taget et dagen før Lidemark træffet.
Den må jeg lige få behandlet og postet en af dagene9. april 2009 kl. 08:34 #14776
ole- Main Sequence
Hej,
og mange tak for jeres kommentarer.
Timo, jeg har brugt Deepskystacker, Maxim til at kombinere LRGB og Photoshop til finpudsning. Jeg foretrækker også baggrunde som ikke er helt mørke og dette er nok lige på grænsen af hvad jeg selv synes om.
Tommy, jeg tror nu ikke at denne chip er mere følsom end en 285’er – men måske er min himmel her lidt mere kontrastrig end den du bor under
Du har ret Lars, der er coma i hjørnerne. Der er ikke brugt flattner/reducer – billedet er taget i prime focus. Jeg har dog en Vixen reducer – men mangler stadig en adapter til mit kamera
Jeg har sat Erik på en opgave at lave en justerbar adapter således, at jeg kan ramme den rigtige afstand helt præcist – men det tager desværre lidt lang tid.
Billedet er beskåret en smule – men faktisk ikke ret meget (så der er lidt mere coma end det du ser her).
Jeg havde også planer om at tage nogle Ha – men jeg løb desværre tør for tid.Hvordan gør I andre for at opnå den rigtige afstand mellem Reducer og kamera (standard udstyr eller specielt konstrueret) ?
Mvh
Ole9. april 2009 kl. 12:00 #14779
mogensDeltager- Super Nova
Hej Ole
Flot billede med en lidt mørk baggrund.Det er nu ikke meget coma der er, snarere en lidt upræcis polalign.-Jeg bruger reducer til TSA-102,TAK60c og det har været svært at finde den rigtige afstand, fordi filterhjulet næsten altid forøger aftstanden ud over det kritiske punkt, men jeg har måttet lede overalt på nettet, for at at finde den rette løsning.-En variabel adapter ville være fin,har aldrig set en!!, måske fordi den vi blive for ustabil9. april 2009 kl. 12:08 #14781
Der er en form for spike nedad på alle stjernerne, nogen ide om hvad der årsager det?
Også her på anden dagen ser det rigtigt godt ud9. april 2009 kl. 12:15 #14782
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Ole, jeg synes dette bildet var utrolig flott! Men så har jeg ikke kunnskaper til å se om det er noen feil med det heller. For meg ser det nærmest perfekt ut. Gratulerer! Det Vixen-teleskopet du har brukt er jo supert. Jeg skulle ønske jeg kunne ta slike bilder.
Mvh,
Bjørn9. april 2009 kl. 12:23 #14783
Der er ingen fejl på det Bjørn, undrede mig bare over denne
spike, men ved zoom er det ikke en spike, men en meget svag aflanghed
der svagt kan ses, måske en lille guide type.9. april 2009 kl. 12:51 #14784
mogensDeltager- Super Nova
Hej Ole
Jeg er positivt overrasket over dette kamera, når det kan optage så følsomt med en pixelstørrelse på kun 5.4 um i 1X1 binning.-Har du prøvet 2X2, som QHI iøvrigt også anbefaler?9. april 2009 kl. 14:50 #14785
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hei TommyF, det var ikke ment til deg. Jeg mente bare at jeg ikke har kunnskaper til å se om det er coma, for svart, upresis polalign, spikes, eller annet. Mitt utrente øye ser bare et flott foto!
Mvh,
Bjørn9. april 2009 kl. 14:52 #14786
ole- Main Sequence
Hej,
igen mange tak for jeres kommentarer.
Som du nævner Tommy, så kunne det godt tyde på en lille spike på den nederste del af stjernerne. Jeg kan ikke lige se det på det rå data – måske kan det stamme fra alignment/stacking !?
Jeg har leget lidt med 2×2 i starten og her kommer der virkeligt noget i kassen, samtidig at man bibeholder en anstændig opløsning. Jeg har f.eks. lavet Rosetten i 2×2, Ha:6x10min, LRGB:6x3min. Men det er også med en WO 72 f6 (istedet for f7.7 på min Vixen).
http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=1215&KW=ole&PID=14548#14548Jeg synes også, at kameraet performer ganske pænt. Sammenligner jeg med den tidligere M101, taget med mit EOS40D, så er der en verden til forskel (denne er næsten kun blå).
Mvh
Ole9. april 2009 kl. 20:04 #14791
michael.bertelsenDeltager- Nova
WOW! flot 101
tillykke med det
Mvhmichael9. april 2009 kl. 23:15 #14793
Men stadig 100x bedre end nogle af mine, det er ski en flot start med det nye udstyr.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'M101' er lukket for nye svar.