M-!

• Dette emne har 22 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 647 times
Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Hej Folkens

Jeg vil også lige bridrage med vores seneste optagelse af M1. Den er optaget over flere aftener.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

rigo
      Deltager
        • Super Nova

hvad har du taget den med Torben, den er flot

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Hej Rigo

Den er optaget med en 12.5″ f/5 Newton, farvefiltersæt og et SXV H9 CCD kamera.

Du kan finde teleskopet her:

mvh

TOrben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Gad nok vide om man med en 120mm kan opnå samme flotte opløsning, men det
            er vist udelukket ikke…også selv om man zoomer lidt i softwaren.

Finn
            Deltager
              • Neutron star

Torben, var det så bare for at trampe på os andre Wink

Den er bare suber, jeg har en bog der heder Astronomica og der er et billed der er taget med hobbel teleskobet, jeg må sige at din falder ikke langt fra det billed

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Tommy – Hvis din pixel opløsning er det samme, så skulle du kunne opnå det. Men det kræver så at din fokallængde er noget mere…

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Finn wrote: Torben, var det så bare for at trampe på os andre Wink

Den er bare suber, jeg har en bog der heder Astronomica og der er et billed der er taget med hobbel teleskobet, jeg må sige at din falder ikke langt fra det billed

Hej Finn

Vi er jo alle startet fra nul. Nu har min makker Flemming og jeg praktiseret astrofoto i omkring 20 år. I de mange år har vores mål altid været at blive bedre – og det er vi heldigvis blevet.

Men vi satser på at blive endnu bedre. Nøglen er længere eksponeringstider for at have noget dynamik at arbejde med – bare tænk på, hvor gode planetfotos folk kan producere, når blot de har tilstrækkeligt mange frames at stakke – det er herigennem man opnår skarpheden og dynamikken.

mvh

TOrben

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Finn wrote: Lige Et lættere redigeret billed, havde glemt darks, som jeg lavede i aftes, der er kommet mere tåge med, det er stacket og strukket let.

Hej Finn

Det er i øvrigt en ret dynamisk optagelse du har lavet der – du har fået de svagere dele af tågen med og samtidigt også den karakteristiske struktur inde i tågen.

Darks er ikke så vigtige, men en flok flats vil hjælpe på baggrunden.

mvh

Torben

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
                  • Emnet 'M-!' er lukket for nye svar.