M 81

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 127 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Hei alle !

Håper Dere har en fortsatt god påske !

I går aftes var det jo riktig fint og klart vær, men så måtte jeg arbeide fram til kl 01:00 og rakk bare å hygge meg til sånn ca kl 04 ! Sleepy

Fant M 81 og monterte min Wo 80 Megrez II samt Pentax K 200 D i primærfokus og knipset litt ! Nå ønsker jeg bare å finne ut hvordan jeg skal kunne få bedre bilder gjennom Mak’en min, da den forstørrer bedre !

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Crop så viser du mere, og hvis du vil bruge din Mak skal der MEGET lange expo tider til.

Men ellers fint med de to sammen.

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Små, meget små, men fine og god guide og det hele..

Anonym
            • Nova

Hei Michael !

Da har jeg forsøkt å croppe litt !

Min tankegang ved å bruke min 150 mm Mak var at den slap in mere lys enn min Wo 80, hva er da grunnen til at jeg må ha så mye lengere eksponering med den ?

Der er tydeligvis masse å lære Wink

M%2081%20beskåret%20!

Bjørn Sandåker
            Deltager
              • Neutron star

Er dette fotoet bare én frame, d.v.s. ikke stakket sammen med andre? Og uten flats, dark, bias og hva nå alle de der heter?

Isåfall er det fotoet slettes ikke verst! Det sier en del om at utstyret du bruker er bra! Smile

Mvh,
              Bjørn

Anonym
                • Nova

Hei Bjørn !

Takker og bukker !

Bildet er 4 eksponeringer på ca 40 sec hver ! (min timer lå inne)

ISO 1600

Uten flats og bias og slikt ja ! Men tror Pentax’en automatisk lager et darkframe av like lang eksponeringstid når jeg kjører bulb eksponering ! Så et minutt eksponering følges automatisk av et minutt darkframe

Tar litt tid å ta bilder sånn, men blir vel bedre slik tror jeg !

Mvh Arne Martin

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Fordi at en Mak har et meget større F-forhold, og det er F-forholdet som bestemmer din lukkertid. Bare tag mit M51, begge kikketer er tæt på lige store (203mm vs 180mm) men den ene er ca f/7 og den anden f/15. Så 10min på den med f/7 lukker ca 4gange så meget lys ind, i forhold til f/15.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'M 81' er lukket for nye svar.