M 33

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 4 år, 4 måneder siden af claus. This post has been viewed 737 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

claus
    Deltager
      • Main Sequence

M 33 i “Trianglet” optaget d. 28 oktober 2019. Data: APM apo, super ED107-700 refractor, andvendt TS Flattener 2,5 og Canon EOS 1100D konverteret til astrobrug hos Telekopservice. I alt ca. 1 time og 15 min eksponeringstid , efterfølgende stacket og billedbehandlet.

Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

Vedhæftninger:

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Dejligt billede, synd den ikke er helt centreret

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Hej Claus

Flot billede. Det hjalp virkelig med den komakorrektor.

Hvor meget ændrer korrektoren egentlig på brændvidden?

mvh
          Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

claus
          Deltager
            • Main Sequence

Centreringen kunne have været bedre, ja. Nu var der “blot” tale om “test” af min nye “flatter”, og vejret så ikke ligefrem lovende ud, (vejret blev så godt alligevel). De forskellige optagelser er også varieret i længden for at finde bedste eksponeringstid, det er også gået ud over at jeg fik lidt rigeligt “hot pixels”, idet alle “Darks” blev taget med samme 5 min. eksponering og timer. Billedet viste sig så faktisk at blive godt, men næste gang ved jeg at det skal være 5 min ens eksponeringer, og ja, selvfølgelig bliver der omhyggelighed omkring centreringen, og forhåbentlig længere samlet eksponeringstid om vejrguderne vil.

Mvh C.Abel.

Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

claus
            Deltager
              • Main Sequence

Hej Torben.

Brændevidden skulle IKKE forandres med korrektoren, (jeg har jo så ikke testet det i praksis), men “Teleskop Service” oplyse følgende:

“The TS field flattener has deliberately been designed without focal reduction:

By concentrating of pure removal of field curvature, an exceptional result has been achieved without secondary abberations like coma or astigmatism. Additionally, the flattener is not limited to certain telescopes or focal lengths. It is universally usable for nearly any refractor from f/5 through f/9.”

Mvh C.Abel.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.