Mørk energi kan være en misforståelse

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Mørk energi kan være en misforståelse

• Dette emne har 30 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 2680 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

http://ing.dk/artikel/101683-matematikere-moerk-energi-kan-vaere-en-misforstaaelse

Mørk energi kan være en misforståelse…

Ja det er jo lidt af en Ouch hvis det er sandt, med alle de obs. og det man normalt skriver/tror/mener

http://www.rigorigo.dk2009-08-23 19:37:23

rigo
      Deltager
        • Super Nova

Lige denne her tekst under:, har jeg altid tvilvet på om det nu også er som det er/siges. Men har ikke kunne sætte ord på, eller trodet jeg var dum LOL til at fatte hvad de lærte ved.

Et problem med den nye teori er, at hvis alle galakser ser ud til at accelerere væk fra os i

alle retninger, så må Jordens position i Mælkevejen have været tæt på det sted, hvor bølgen opstod, dengang universet hovedsagelig bestod af stråling. Og det ville være et utroligt tilfælde, skriver Space.

Hertil siger Blake Temple, at det er muligt, at Mælkevejen kan have været centrum for en mindre, lokal udvidelsesbølge, som påvirker de galakser, vi kan se fra vores ståsted. Bølgeteorien kræver ikke, at Universet skulle være opstået lige her i nærheden.

http://www.rigorigo.dk2009-08-23 20:32:11

thomas
          • Giant

Hmmm… Hvis den nye teori kræver en form for sær-status til mælkevejen (centralt placeret) er det vel lidt søgt. Det betyder selvfølgelig ikke at det godt kan passe. Thomas2009-08-24 11:42:28

jeppe
          Deltager
            • Super Giant

Teorien passer i hvert fald mig godt på ét punkt; nemlig at den fjerner nødvendigheden af mørkt stof/energi. Jeg har det ikke rigtig godt med mørkt stof som begreb. Vi står p.t. med en teori, der tilsiger, at der skal være mørkt stof. Men ingen kan finde det mørke stof, selv om der er blevet ledt ret intensivt. Så siger logikken i min bog, at der muligvis er noget galt med teorien, og at der slet ikke er noget mørkt stof alligevel. Om den nye teori så er rigtig, kan jeg overhovedet ikke vurdere. Men jeg kan godt lide, at den er uden mystiskt mørkt stof/energi Thumbs%20Up

thomas
              • Giant

Jeppe wrote: Men jeg kan godt lide, at den er uden mystiskt mørkt stof/energi

Jeg er helt enig.

john.st
              Deltager
                • Giant

Jeppe wrote: … nemlig at den fjerner nødvendigheden af mørkt stof/energi.

Nope, det drejer sig kun om, hvorvidt ikke-observerbar energi eksisterer – ikke u-observerbart stof, som gentagne gange med ret stor sikkerhed er observeret indirekte (gravitationsvirkning).John.St2009-08-24 15:37:06

rigo
                Deltager
                  • Super Nova

Kunne det ikke være det vakum i stor skala man ikke kender godt til

andreas.v
                  Deltager
                    • Main Sequence

Meget spændende!

Der er dog en ting som forvirre mig!

Hvis mørk stof er en misforståelse, hvad så med de 74 % man regner med at mørkt stof udgør? Er det også en misforståelse?

john.st
                    Deltager
                      • Giant

Ikke-observerbar masse: 23%

Ikke-observerbar energi: 73%

Observerbar masse: 4%

mikael_joe
                      Deltager
                        • Super Nova

john.st
                        Deltager
                          • Giant

Mikael_Joe wrote: http://www.holoscience.com/news.php?article=6bcdajsblidt stof til efter tanke.

Åh, nej – ikke nu igen – moaaaaaar!

Brug hellere tiden på ducks unlimitedJohn.St2009-08-24 16:15:22

wieben
                          Deltager
                            • Nova
                            Hvad med observarbar energi?

De milliarder af år der er gået siden de første stjerner blev dannet, må jo betyde, at stråling fra flere generationer af stjerner stadig strømmer ud i alle retninger.

Alt den stråling bør vel repressentere en ufattelig mængde energi, og derved masse, fra henfaldet af alle disse stjerner. Tæller det ikke med i den “manglende” masse i den nuværende model?

——————————————-

John.St wrote: Ikke-observerbar masse: 23%
                            Ikke-observerbar energi: 73%
                            Observerbar masse: 4%

Lars Malmgren
                            Deltager
                              • Super Nova

Wieben wrote:

Alt den stråling bør vel repressentere en ufattelig mængde energi, og derved masse, fra henfaldet af alle disse stjerner. Tæller det ikke med i den “manglende” masse i den nuværende model?

Er lys/fotoner ikke stadig uden masse?
                              – eller hvor står man på det for tiden?

Men så er der jo neutrinoer, de har vist en masse – omendt vældig lille.

mikael_joe
                              Deltager
                                • Super Nova

Der findes en anden statestik der siger at 99,999% af det synlige univers er plasma. Der er derfor ikke bruge for at finde mørkt stof, mørk energi.

http://www.plasma-universe.com/index.php/Plasma-Universe.com

Jeg laver kun dette indlæg fordi jeg kan se at der er andre i denne tråd som har svært ved at sluge mørk stof/energi.

kallenator
                                  • Planet

De antar vel at Fotoner har masse, men er enda ikke bevist.
                                  Grunnen til at det blir antatt er fordi Fotoner blir påvirket av Gravitasjon.

Kallenator2009-08-24 17:06:55

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)
                                • Emnet 'Mørk energi kan være en misforståelse' er lukket for nye svar.