Mælkevejen?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Mælkevejen?

• Dette emne har 15 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 10 måneder siden af outlook. This post has been viewed 61 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

miahn
      • Moon

Hej allesammen 🙂

det er sikkert et dumt spørgsmål. men man ser så mange fantastiske billeder af mælkevejen, taget med et kamera, uden teleskop.

som fx http://www.google.dk/imgres?q=mælkevejen&hl=da&safe=off&biw=1366&bih=625&gbv=2&tbm=isch&tbnid=9tKN3riASCiKpM:&imgrefurl=http://ing.dk/artikel/125687-maelkevejen-indeholder-milliarder-af-muligheder-for-liv&docid=skByH1idNRKs0M&imgurl=http://ing.dk/modules/xphoto/cache/20/62820_650_550_0_0_0_0.jpg&w=650&h=426&ei=w9SqT4_iHaOH4gSRjd3bCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=891&vpy=38&dur=130&hovh=182&hovw=277&tx=146&ty=82&sig=103947940049650496777&page=4&tbnh=138&tbnw=191&start=71&ndsp=24&ved=1t:429,r:16,s:71,i:260

beklager det lange link 🙂

Er det muligt at se dette fra Danmark et sted? Har aldrig oplevet det, trods at jeg kigger på stjerner så ofte jeg kan 🙂

Jeg bor i Roskilde by, kan det måske have noget med dette at gøre?

Jeg ved at der bliver manipuleret en masse med billederne, og der er helt sikkert skruet op for kontrast, clarity osv. 🙂

Men er det muligt at spotte?

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Det her ligner mere det jeg har oplevet på mørke steder i Dk…

TommyF2012-05-09 22:45:10

miahn
          • Moon

så man kan se det? :-O vildt!!

ved man hvornår, eller sker det bare på et tidspunkt? 🙂 og er der nogen bestemte tidspunkter?

Bjørn Sandåker
          Deltager
            • Neutron star

Det hjælper at der ikke er fuldmåne … den skal være så ny som muligt. Og så må man dra et sted der det er virkeligt mørkt, uden lys fra byer, gadelamper og hus. Derefter bør man sitte i stummende mørke en times tid og vente på at natsynet skal blive godt. Ingen ild, billys, røgning el.l. der kan forstyrre natsynet.

EDIT: Ja, og selvfølgeligt skal der ikke være overskyet, men klart vejr. Bjørn T. Jønsson2012-05-10 02:45:43

Mvh,
            Bjørn

jesperg
            Deltager
              • Super Nova

Sidst i august (hvis der er månefrit) er et godt tidspunkt, for der står Mælkevejens centrale udbuling lavt i syd. Galaksens centrum er ikke synlig fra Danmark om vinteren.

Billedet herunder er exponeret i 50 sek. ved iso 3200 f/3,5 så det er slet ikke hvad man ser visuelt, men sensommer Mælkevejen er alligevel meget flot, set fra et mørkt sted udenfor byen.

Jesper G.

tom.a
              Deltager
                • Super Giant

Som det allerede er nævnt, så kan du godt se Mælkevejen fra Danmark. Du skal “blot” finde et mørkt sted.

Det sted som er nærmest på Roskilde og som er tilstrækkelig mørkt til at give noget af den oplevelse som billederne er Brorfelde. En anelse bedre er Avnø Naturcenter, men det er så noget længere væk fra Roskilde.

Som Jesper skriver så er sommermælkevejen synlig i august, faktisk fra starten af august når de lyse nætter slutter og så kan du ellers se sommermælkevejen hele efteråret frem til oktober / november, hvor de klare dele begynder at forsvinde i disen.

Et forslag kunne være at du arrangere en Mælkevejstur i august sammen med nogle venner / familie! Hvor I tager afsted til Avnø Naturcenter med madkurven (der er masser af bord, bænke og bålpladser) og så ellers hygger jer mens I oplever at den rigtige mørke nat falder på og stjernerne tændes. Smile

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                Min blog http://grib-stjernerne.dk/

tom.a
                Deltager
                  • Super Giant

Hvis du vælger at lægge Mælkevejsturen i august, så er weekenden 11 og 12. august rigtig god. Månen er på vej mod nymåne og der er masser af stjerneskud – Persiderne. Tom A2012-05-10 09:21:11

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                  Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

JesperG wrote: Sidst i august (hvis der er månefrit) er et godt tidspunkt, for der står Mælkevejens centrale udbuling lavt i syd. Galaksens centrum er ikke synlig fra Danmark om vinteren.

Billedet herunder er exponeret i 50 sek. ved iso 3200 f/3,5 så det er slet ikke hvad man ser visuelt, men sensommer Mælkevejen er alligevel meget flot, set fra et mørkt sted udenfor byen.]

Flot billede…

Hvilket objektiv bruger du? Jeg er selv på udkik efter et vidvinkel (fiskeøje) objektiv til min Canon DSLR.rudibr2012-05-10 17:01:38

/Rudi B. Rasmussen

jesperg
                    Deltager
                      • Super Nova

Billedet er taget med et Sigma 8mm fiskeøje, til august skal jeg prøve det nye Canon 8-15mm L-objektiv med mere moderne coating. Bliver spændende at se sammenligningen.

Jesper G.

kennethk
                      Deltager
                        • Nova

Fantastiske bilder av Melkeveien JesperG! Utrolig flott. Tror du det er mulig å ta noe i nærheten av slike bilder også med de aller billigste kina-linsene rundt 8mm? Hvor mye betyr optikken her ?

spatzek
                        Deltager
                          • Super Giant

Hej Mia

Roskilde er sørme et udemærket sted rent geografisk at gå ud fra.

Du har de to fjorde Roskilde og Isefjorden, der fungerer som stopklodser for lysforurening. Et godt sted er på vestsiden af Hornsherred – sådan ca. fra Vellerup og op til Jærgerspris – dog undgå at være for tæt på Kyndby værket. I retning fra ca. syd over nordøst er himlen meget meget mørk grundet at Isefjordene er meget bred og at den primære byudvikling er på den anden side af Hornsherred op med Frederiksssund.

jesperg
                          Deltager
                            • Super Nova

KennethK wrote: Fantastiske bilder av Melkeveien JesperG! Utrolig flott. Tror du det er mulig å ta noe i nærheten av slike bilder også med de aller billigste kina-linsene rundt 8mm? Hvor mye betyr optikken her ?  

Hej Kenneth.

Jeg tror godt at du kan lave noget lignende med næsten ethvert fiskeøje.

Hvor stor kvalitetsforskellen i virkeligheden er på Canons dyre L-optik, det billigere Sigma (8mm til FF eller 4,5mm til asp-c chip), og et billigt ældre fiskeøje til analogt kamera (uden moderne coating = mere flare/reflektion) – det ved jeg ikke.

Jeg kan senere sammenligne Canon og Sigma, men jeg er overbevist om at himlens transparens, lysforurening, iso-støj, exponeringstid m.v. spiller en større rolle end glasset.

Jesper G.

kennethk
                            Deltager
                              • Nova

Spennende! Samyang har forresten en rimelig 8mm som scorer rimelig bra i test http://www.photozone.de/canon-eos/526-samyang8f35eos

(beklager litt off-topic Miahn)

miahn
                                • Moon

Tusind tak for alle jeres svar. i august månede så!

det vil jeg se frem til! 🙂 meget! 🙂

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

August er nok den bedste måned til at observere mælkevejen, tæt fulgt af September. Ud på bøhlandet, langt fra gadelys og motorveje og et par timers mørketilvænning, så skal du bare se.

Iøvrigt synes jeg, det er forstemmende, at der findes mennesker i vores oplyste (i mere end en forstand!) samfund, der ikke har set mælkevejen, et naturfænomen fuldt så majestætisk og imponerende som havet, skovene og bjergene.

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'Mælkevejen?' er lukket for nye svar.