Mælkevej og Gegenschein

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Mælkevej og Gegenschein

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af tom. This post has been viewed 119 timesa. This post has been viewed 119 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Et all-sky billede af Mælkevejen, lidt airglow og Gegenschein. Gegenschein er den tåget plet, cirka midtvejs mellem billedmidte og horisonten i “kl. 12”.

Billedet er taget fra Høvblege (Høje Møn) som indgår i Dark Sky Parken.

Lyset i bunden af billedet (kompasretning nord) stammer fra København og Malmø, som oplyser bunden af nogle skyer.

Der er også airglow, den grønne farve, rundt langs horisonten.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Ret Cool ! Tongue

nhaagh
        Deltager
          • Super Giant

Fantastisk – der må være møtkt

tom.a
          Deltager
            • Super Giant

NHaagh wrote: Fantastisk – der må være møtkt

Natten var ikke fantastik. Faktisk var den ret elendig med masser af airglow, på de ubehandlede billeder er himlen grøn. Så snydt af GIMP2.8

Mine SQM-L målinger af himlen gav 21,17 mag./arcsec^2 da jeg tog billedet. Det er ca. 0,5 mag./arcsec^2 lysere end hvad den ellers skulle være på dette tidspunkt.

Når der ikke er airglow, så kan Gegenschein ses med det blotte øje, og nogle af de mørke tåger der strækker op mod Nordstjernen ses også.

Her er billedet før det var en tur forbi GIMP2.8.

Tekniske data: Nikon D700, Sigma 8mm f:3,5 fish-eye, 1250 ISO, 180 sek., hvidbalance dagslys, gemt som 14-bit NEF (raw).

I IRIS er bias og darkframe fratrukket og threshold justeret til omfanget 0-3000 ADU. Ellers ingen justeringer.

Tom A2016-11-25 13:48:53

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Jeg forstår ikke, hvorfor airglow er blevet så enormt kraftigt i de senere år.

Thomas, Bornholm

nhaagh
              Deltager
                • Super Giant

Ja så ser det jo mere fesent ud.

Omkring airglow kan du så se det med det blotte øje (kan man skelne det fra let dis) eller er det først på foto det ses ?

NHaagh2016-11-25 14:56:25

tom.a
                Deltager
                  • Super Giant

Astrojensen wrote: Jeg forstår ikke, hvorfor airglow er blevet så enormt kraftigt i de senere år.

Thomas, Bornholm

Et par gæt:

– Vi har lige haft solmaksimum, det giver klarere airglow.

– Jeg har noteret mig at airglow ofte ses i forbindelse med vejrfronter i “nærheden”. Den 28. havde der passeret en front om dagen. Jeg ved ikke om det er en stensikker sammenhæng. Og har vi haft flere frontpassager end normalt???

– Måske har den globale opvarmning en effekt? Dette er et aktivt forskningsområde, men jeg har ikke fundet nogle papers som påpeger en entydig sammenhæng.

NHaagh wrote: Ja så ser det jo mere fesent ud.

Omkring airglow kan du så se det med det blotte øje (kan man skelne det fra let dis) eller er det først på foto det ses ?

Fesent er et meget rammende ord, for sådan ser stjernehimlen ud, når der er udbredt airglow.

Visuelt var der d. 28. ikke noget at se, andet end at stjernehimlen var meget lys og stjernerne fesen, det kunne være dis, men stjernerne var for skarpe til at det kunne være dis.

Andre gange jeg har set airglow har det været med svagt lysende områder, hvor der normalt ikke skal være lys på himlen.

Kameraet afgør normalt sagen, for så er det straks muligt at se den karakterisktiske grønne farve. Dis er ikke grøn, men farvet af det bylys der når frem til det. Det er der for grim-orange.

Et billede fra d. 5/11 finder du her:

http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=16072

Den pågældende aften, så jeg airglowet som et udbredt meget svagt lysende område med en skarp øvre kant.

Tja, det er ikke så ofte at vi ser nordlys fra Danmark, men så kan vi i stedet holde øje med nordlysets grandfætter, airglow

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Mælkevej og Gegenschein' er lukket for nye svar.