Lysstærke Astro-Kameraer??

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Lysstærke Astro-Kameraer??

• Dette emne har 35 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af henrik. This post has been viewed 1488 times
Viser 6 indlæg - 31 til 36 (af 36 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Hej Mogens,

0.11″ er jo også fint hvis seeingen er god. Eller for den sags skyld 0.2″. Det jeg skrev skulle kun forstås som en slags tommelfinger regel, baseret på mine erfaringer med Amagerkansk seeing.

Michael: Jeg har både DSI Pro I og DSI Pro II som du kan låne.

bwinkler
      Deltager
        • Nova

Jesper wrote: Hej Bjarne,

Ja Baader FFC er uden tvivl den bedste barlow på markedet.

Det med samlingslinierne kan være et problem, som forhåbentlig bliver bedre i den nye version 5 af Registax. Du kan dog ofte blive fri for dem ved, under Multipoint stacking options, at hakke af i “Use feather of” og så vælge 5-10 pixels. Det kan ofte fjerne linjerne. Samme sted kan du fjerne hakket i “fast method”. Det gør at stakken bliver kvalitetsbedømt, separat for hvert alignment punkt. En stor fordel ved månebilleder, hvor seeingen jo kan påvirke forskelligt hen over billedet.

Hej Jesper

Det ser forøvrigt ud til at det “nye” program “AVISTACK” som en tysk amatør har udviklet, er meget bedre til at stacke månebilleder, jeg har ihvertilfælde eksperimenteret lidt med det og foreløbelig været godt tilfreds, men det færdige billed skal igennem “registax” for Wavelet behandling. Jeg har også prøvet “Handyavi” som ikke kræver markeringer, det er da let, men ikke så god til alle billeder.

bwinkler
        Deltager
          • Nova

mogens wrote: Hej Bjarne

Jeg er heller ikke meget for anonymitet, men det med bopæl er en fejl fra min siden, da jeg blev gjort opmærksom på at der ikke var noget der hed Ålborg.-Det blev ved en en fejl rettet til Danmark, hvilket jo ikke er helt ved siden af.-Jeg – der troede at alle vidste jeg boede i Aalborg og tog astrofotosCry

VH Mogens
          Hej Mogens

Ja, jeg glemmer i hvertilfælde let, jeg tror faktisk at jeg kender dig fra “NAFA” er det ikke rigtigt. Nå, du skriver heller ikke om du er “køn” mm.

Men det med at træffe ligesindede gælder stadig.

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Hej Bjarne,

Avistack chrasher desværre på min computer, så det er endnu ikke lykkedes mig at sammenligne resultatet med Registax.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Jesper, det kunne jo være sjovt.

henrik
              Deltager
                • Nova

Mewlon’en har nu ikke noget specielt krumt felt, selvom dens komafrie felt ikke er så stort – 19mm så vidt jeg husker.

Dwn særligt tilpassede 0,8x flattener/reduceren vil gøre det ca. 30mm stort.

Spørgsmålet er så om det går lidt ud ove center kontrasten?

Anyway, hvis man i forvejen bruger barlow som Bjarne vel ofte gør, og/elle ren lille chip som planetkamerer har, burde feltkrumningen vel kun have meget lille effekt?

…så er det vel mere seeingen der evt. måtte ødelægge de finere detaljer andre steder på billedet end der hvor man fokuserer/koncentrerer sig om

Viser 6 indlæg - 31 til 36 (af 36 i alt)
              • Emnet 'Lysstærke Astro-Kameraer??' er lukket for nye svar.