› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Lysstærke Astro-Kameraer??
- Dette emne har 35 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af henrik. This post has been viewed 1486 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. januar 2009 kl. 11:47 #9198
bwinklerDeltager- Nova
Hej Alle
Jeg kunne godt tænke mig at få lidt hjælp vedr. valg af “astrokamera”. Jeg er jo meget for Månen og har nu fået min Mewlon 210 op på opstillingen. Det har vist sig at være en god ide at tage billederne heraf med filtre, og her gav TOA130 for lidt lys, men selv med den større åbning kan det være en fordel med et kamera der er så følsomt som muligt. Hertil skal jo bemærkes at jeg jo kører med en f-værdi mellem 40 og 60. Jeg forestiller mig et kamera på ca. 1.4 Mpix som er så føsomt at det kan optage billeder på f.eks 1/500 sekundog en downloadtid på 1/15 sekund . Der skal helst være køling på og det skal være med progressiv-scanning og være USB2 tilslutning.Jeg har nu det lysstærkeste Mintron videokamera, men det kører interlace og er ikke kølet og ikke USB2. Og DMK 21 og DMK 31 som ikke er særlig lysstærke men har progressiv scanning, er ikke kølet men er USB2, samt Starlight express H516, som er kølet og USB2. Det er alle fine kameraer og de er tæt på hvad jeg ønsker, men har jeg overset noget eller hvad?? Det må godt være sort/hvid kamera .Er der nogen der har et eller flere forslag?28. januar 2009 kl. 12:57 #9203
henrikDeltager- Nova
det kommer an på prislejet.
Luminera er jo Rolls Roycen, men koster så også omkring 8000.
AL-CCD5 eller Qcam5 er jo den gode mellemvej med lidt mindre farve- (gråtone)dybde, men meget lysfølsom til få penge
Imaging Source udemærker sig ved en ret hurtig udlæsnings tid – op til 60fps ved 640×480 eller 15fps ved 1024+1280
Orion Starshoot III, NexImage, Meade LPI mfl. er vel lidt udenfor scope?
28. januar 2009 kl. 13:06 #9204
mstauningDeltager- Black Hole
Orion og dem er jo deepsky, og som følge deraf langsomme udlæsninger. LPI og NexImage er jo fine kameras i deres klasse, men når DMK ikke er lysstærke nok er det nok ikke lige LPI og NexImage man skal kikke på. Da DMK er meget mere lysstærke end de to.
Men aktiv køling, er jo fint… Men det er jo ikke vildt vigtigt til så korte expos, da mørkestøj så ikke vil være et problem. Jeg ville nok kikke mest på hvilken elektronik der sidder i, da egenstøj og udlæsnings støj vil være de største problemmer man vil løbe ind i der.
Selv er jeg jo ved at forelske mig lidt i et DMK, men da det ikke har været vejr til at teste noget som helst – er jeg heller ikke sikker på hvad jeg ender med.
Jeg kan forstå på dig, at hoved målet er månen. Så ville jeg ikke tænke lysstærk eller køling men dynamikbrede. Altså så mange bit som muligt, og en så stor brønddybde som muligt.
Men vi er henne i det afdeling hvor jeg ikke ved så meget.
28. januar 2009 kl. 13:38 #9205
jesperDeltager- Neutron star
Planet/Måne eksperter som Damian Peach, Wes Higgins og flere andre er enige om at Lumenera SKYnux er de pt bedste kameraer til solsystemet. Imaging Sources astro serie kommer lige efter. Jeg er selv enig i den vurdering. Lumenera vinder på bedre elektronik og 12 bit mod 8 bit i Imaging source.
Køling er, som Michael siger, ikke nødvendigt ved så korte eksponeringer.Mht kalibrering vil en bias og en dark være det samme ved så korte eksponeringer. Der er lidt delte meninger om man overhovedet skal kalibrere. De fleste gør det ikke. Hvis man optager avi’er er det jo også lidt svært.Med hensyn til eksponeringstid, så vil du måske opleve at den er lidt længere med Lumenera og Imaging source end med Mintron og andre video kameraer. Det har mere at gøre med gain og andet i videokameraerne, og du vil opleve at Lu/IS giver et renere billede. De bruger de bedste Sony chips, så du finder næppe noget der er mere følsomt uden at det koster i støj.Eksponeringstiden kan gå under 1/500 og disse kameraer kan downloade ca. 15 billeder i sekundet ved 1,4 mpx. Ved brug af ROI kan de downloade op til 60 eller mere.28. januar 2009 kl. 14:03 #9207
Jesper, så det du faktisk siger her er.. At når det nu er jeg gerne vil skifte mit LPI ud til noget “bedre” og vakler mellem noget Qcam noget og DMK, så er det DMK jeg skal kikke en del mere på end bare lige såen.. PS hvor købes Lumenerea henne, hvis man nu skulle falde for sådan en?
28. januar 2009 kl. 14:12 #9208
I forhold til den almindelige Qcam5, så ja, vælg DMK. I forhold til den nye planetudgave af QCAM 5, så er svaret ved ikke. Den burde være god, men jeg har ikke rigtig set nogen tests.
Deepsky kameraer lider jo som regel af for langsom download tid. Man skal helst op over 8-10 billeder i sekundet for at kunne få nok skarpe billeder.Jeg købte mit Lumenera hos http://www.astrovid.com De har tilbud på SKYnyx lige nu.Jesper 2009-01-28 13:15:06 28. januar 2009 kl. 17:17 #9214
henrikDeltager- Nova
Holy shi..
Lumenera har også et oervågningskamera på 4008 x 2672pixels
..som kan downloade 5 fps ved max opløsning!!
5fps er måske ikke lige hurtigt, men ved 10megapixels…!?
Det er så også lavet til lowlight brugs så det burde vel være ok til måne og planeter
DET må da være noget at et månekamera!
Henrik 2009-01-28 16:18:34 28. januar 2009 kl. 17:41 #9215
Takker Jesper, kan fortælle at jeg har fået lov til at låne et Qcam5v af Finn. Så jeg regner med at hjemme teste disse mod hinanden:
Qcam5monoQcam5color (også lånt)Qcam5vMeade LPIOg hvis jeg for muligheden for det, Andreas’s DMK.28. januar 2009 kl. 18:03 #9218
Anonym- Super Nova
Hej Bjarne og igen tak for sidst.Hvis det var mig , som stod i din situation idag, ville jeg nok gå efter qcam2-pro. Den er dyr, men byder nok også på en lidt større alsidighed. Den koster næsten 10 gange så meget som en qcam5, som sagtens kan bruges. Herover vedlægger jeg lige mit billede af saturn netop taget med dette billige kamera, gennem min nu hedengangne WO 132, boostet op til 12 m. brændvidde og ca. F70. Jeg synes da selv det gik rimeligt, og hvis jeg nu selv agter f.eks. at købe Qcam2-pro, forventer jeg ikke meget mere end højst 10% forbedring på sådan et billede, selv om den koster næsten 1000% mere. Men sådan er der jo så mange uretfærdigheder til. Jeg glæder mig til at se billeder fra dig, når du engang har fået fyret godt op under mewlonen!Med venlig hilsenjohannes 2009-01-28 17:15:52 28. januar 2009 kl. 18:56 #9224
Hej Michael,
Jeg glæder mig til at se din test af Qcam5v. Det er et spændende kamera.Lumenera Infinity er gode til månen Henrik. Men de koster kassen. Det er sådan et Wes Higgins bruger til sine Månefotos:28. januar 2009 kl. 21:01 #9231
Jeg er også noget spændt på det.
28. januar 2009 kl. 21:48 #9242
bwinklerDeltager- Nova
Hej Allesammen
Mange tak for en masse ideer og oplysninger. Det lyder også spændende at der bliver lavet en sammenligningstest, meget fint.Jeg har foruden dem I har nævnt også kik på Starligt Express type SVX M7 eller M8, der er kølet( ja det er jo det, at jeg også gerne vil kunne benytte det til Deepsky).Henrik: Det luminera kamera du nævner, hvad er prisen så??M7 ligger omkring 9kg, Qcam2pro mono omkring 11.5 kg. (kg af hensyn til de nærmeste omgivelser)Bjarne29. januar 2009 kl. 00:03 #9257
mogensDeltager- Super Nova
Hej Bjarne
Jeg gav 8630 for mit Lumenera 2-1 monokrome for et års tid siden – og så kommer tolden!! Der har ikke været mange planeter at fotografere siden købetVH Mogens29. januar 2009 kl. 00:14 #9259
bwinklerDeltager- Nova
Hej Mogens
Hvor meget var tolden da??
Nej det har da været et usædvanligt skyet og diset vejr i mange måneder.
Hvad er dataene på dit kamera??
Bjarne
29. januar 2009 kl. 09:24 #9265
7% told af prisen inkl forsendelse, + 25% moms og fortoldnings gebyr (som svinger fra postdks 125,- til UPS 250,-)
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Lysstærke Astro-Kameraer??' er lukket for nye svar.