Lysspild/Lysforurening

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Lysspild/Lysforurening

• Dette emne har 7 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af jeppe. This post has been viewed 730 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

Lars Malmgren
    Deltager
      • Super Nova

Jeg vil foreslå et rum kaldet Lysspild/Lysforurening, hvor det er muligt at diskutere og vise fotos af eksempler på lysspild, og hvor man også kan komme med løsninger osv.

jeppe
      Deltager
        • Super Giant

Hej Lars,

Hmmm … umiddelbart ville jeg frygte, at der nok ikke kom så mange indlæg i sådan et forum. Selvom det berører os alle (og jeg selv er parat til at gå til yderligheder for at slippe af med gadelampen på siden af huset), er det er relativt lille emne.

Jeg er af den mening, at det ville være en debat, der hører hjemme i Generel astronomi.

Noget andet er, at vi har bestemt os for, at der maks. må være 10 fora for at samle debatten. Ellers bliver der for mange fora med for få indlæg, og det bliver uoverskueligt at finde ud af, hvor man skal kikke efter noget. Så hvis der skal være et forum alene om lysspild og -forurening, skal der være to andre fora, der lægges sammen.

rigo
        Deltager
          • Super Nova

Ellers skal man tilføje der hvor der astrofoto – tegninger, at man også må smide Lysfænomener fotos

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Jeppe,

Jeg har haft et projekt i tankerne, hvor amatøre fra hele landet skulle indsende fotos af deres lokale “lysmilijø”.
            Min plan var at bygge et web-site op til dette formål, men jeg har opgivet at gøre det grundet mangel på tid.

Det er måske et lille emne fordi vi amatøre lidt har opgivet kampen, eller hva ? Pinch

Vi kunne måske få en gut som Per Aldrich til at lægge nogle af sine artikler om emnet i denne tråd.
            Og vi kunne henvise lokalpolitikere til sådan en tråd, så de kunne se billeder af hvor grelt det kan være + at det bekymre mange.
            Vi kunne lægge artikler ind om hvordan alm. mennesker kan opsætte udendørslamper på en måde, der ikke generere naboen der er amatør astronom. Osv. osv.

Hvis vi lægger disse indlæg i Generel Astronomi, vil de bare være forstyrrende mellem indlæg om supernova, variable stjerner osv. Og desuden vil de formegentligt drukne og være svære at finde, hvis der bliver henvist til dem.

Jeg synes bestemt, at det fortjener sig egen tråd!

jens
            Deltager
              • Giant

Hvis jeg må give mit besyv med.

Jeg er selv tilhænger af at dette er et emne der fortjener sin egen plads.

Dette kan begrundes i flere forhold:

1. Lysforurening er et tiltagende problem.

2. Det er den største genefaktor for astronomien, både for fagastronomer og amatører (amatører leverer også videndata til de professionelle videnskabsfolk)

3. Det er et problem af generel karakter der debatteres i andre sammenhænge (uden for astronomien).

Et højaktuelt eksempel fra min egen hverdag bød på en snak til vor seneste driftmøde (er offentligt ansat).

Her var der konsensus omkring gadelampers tændetider i de kommuner som ifølge kommunalreformen blev “opslugt” af vor kommune.

emnet lå ikke på dagsordenen, men blev livligt drøftet med stor indlevelsesevne blandt samtlige 20 deltagere. Alle fandt emnet uhyre interessant og havde svært ved at forlade det, så det fortæller, at udensforstående (uden relationer til astronomien) følte for emnet “lysforurening”.

Iøvrigt ville samtlige til dette driftmøde have slukket al gadebelysning i den nye storkommune.

Ovenstående fortæller mig, at dette emne fylder relativt meget, og jeg kunne godt tænke mig, at det fik en særplads i dette forum som sit eget emne.

Jeg frygter det vil “drukne” hvis det bliver blandet sammen med andre tråde.

Der er også ikke-astronomiinteresserede der har interesse i dette meget ømtålelige emne.

Det er så min mening.

Hilsen

Jens

ove
                • Main Sequence
                Man kunne jo lægge ud med en tråd under en anden kategori, og se hvor omfattende det ville blive. Indtil nu har det jo ikke (måske fejlagtigt) været det helt store emne.

Frank Larsen
                Moderator
                  • Super Nova

Problemet med en tilfældig tråd under et givent emne er jo netop at manglende aktivitet vil få den tråd til at drukne.

Skal vi have gang i en debat (der kan hive andre med uden for vores
                  egen lille lukkede kreds) mener jeg ligesom Lars og Jens at det ville
                  være oplagt med et emne at lægge forskellige diskussions tråde under.

Man kan kan jo ikke føre flere samtidige debatter uden at have gang i
                  flere tråde. Så for at kunne samle dem ville jeg også ønske mig et
                  seperat emne omkring “lysspild” eller “lyskilder”.

jeppe
                  Deltager
                    • Super Giant

Lysforurening har nu (næsten) fået sin egen kategori. Vi valgte at se lidt bredere på emnet og samle det med den debat, der omhandler betingelserne for astronomi generelt.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Lysspild/Lysforurening' er lukket for nye svar.