Lyskurve på Nova Delphini 2013

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Lyskurve på Nova Delphini 2013

• Dette emne har 8 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 6 måneder siden af jens. This post has been viewed 44 timesjacobsen. This post has been viewed 44 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Har lige submitted mine målinger over de sidste dage på novaen. Er egentlig overrasket over hvor få målinger der er i V og B, med tanke på alle de tusinder af CCD kameraer der er derude.

Se hvor store tidsmæssige huller der er i dækningen.

mvh
      Jens

Anonym
        • Super Nova

Hej Jens

Undskyld min uvidenhed, men hvordan måler man V og B værdierne rent praktisk med sit ccd kamera? Jeg spørger fordi jeg sidder og læser og løser opgaver i bogen ” Det levende univers” for at prøve at tilegne mig lidt bedre basisviden, og er netop noget til kapitel om ” tilsyneladende og absolutte- størrelsesklasser samt om fotometri. Det vil være super godt hvis du vil dele lidt af din viden :-))

Hilsen Jan. H.

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Jan.

Man bruger specielle (og dyre!) fotometriske filtre, som man sætter foran CCD’en. De slipper netop det rigtige lysområde igennem.

Jeg vil gerne anbefale dig at slutte dig til sektionen for variable stjerner, der kan du få meget mere at vide om emnet, fotometri.

mvh
          Jens

Anonym
            • Super Nova

Hej Jens :-))

Tak for dit svar. Undskyld Jens, men hvad mener du med at ” slutte til sektionen for variable stjerner” ? er det et subforum på Astro forum? Undskyld min uvidenhed.

Hilsen Jan.

(ps. er fascineret af den utrolige mængde oplysninger man tilsyneladende kan trækker ud af spektralanalyse)

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Hej Jan.

Astronomisk selskab, som driver dette forum, har en sektion dedikeret til variable stjerner. Deri beskæftiger vi os med observationer og analyser af og på variable stjerner, deriblandt også spektroskopi. Vi taler også om observationer af exoplaneter og asteroider i sektionen.

Du kan finde dedikerede områder nederst på siden for forummet.

mvh
              Jens

Anonym
                • Super Nova

Hej Jens

Fandt det,:-)), tak for din tålmodighed og svar.

Hilsen Jan.H

mira.ceti
                Deltager
                  • Moon

Hej Jens.

Hvis du havde taget de visuelle observationer med, ville der være bedre dækning. De visuelle observationer af novaen er iøvrigt fuldt ud lige så gode som de fotometriske. Se bare hvad Arne Henden skriver:

http://www.aavso.org/nova-del-2013-photometry.

Jeg har selv bidraget med 3 visuelle observationer til lyskurven.

Venlig hilsen

Eigil

mhansen
                  Deltager
                    • Nova

Jeg kan godt skyde ind med lidt mere viden på det punkt. Til fotometriske opgaver er der udviklet en række filtre, oprindeligt kendes de som Johnson eller bare UVB filtre. Man benytter dem til fotometriske beregninger, hvor man blandt andet kan finde ekstinktionen fra kosmisk støv etc. Jeg mener at beregningen er

A_V = E(B-V)
                    men jeg er ikke sikker.

UVB(R) filtre er kendetegnet ved at U filteret er aktivt i det ultraviolette, B filtere i det blå, V filteret i det grønne og R filteret i det røde. Jeg har sat R filteret i parantes fordi jeg ikke mener at det er en del af den oprindelige Johnson pakke, men der findes efterhånden forskellige udgaver. På NOT benytter man blandt andet Bessel UVBR HiRAC filtre.

Herunder ses transmissionsområdet for de fire filtertyper

U Filteret

B filteret

V filteret

R filteret

Disse filtre minder umiddelbart meget om RGB filtre og i al almindelighed er der ikke den store forskel. Men netop i transmissionsområdet er den store forskel. Man kan sagtens bruge BVR filtre til RGB billeder, men de har et langt højere videnskabeligt formål.

MHansen2013-09-02 21:29:37

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Hejsa.

Til Eigil; Du har fuldstændig ret, og Arne brokker sig da også gevaldigt over at der tilsyneladende er så mange der sjusker så novaen er i mætning. Rent sjusk.
                      Og du har fuldstændig ret, specielt på en Nova som denne er Visuelle observationer gode, da den ikke hopper et meget op og ned i lysstyrke, men jævnt aftager.

Mit formål med opråbet var at få folk til at bruge deres fine dyre CCD/DSLR kamera udstyr til noget mere interessant end pæne billederSmile (uha ude på vippen her!) og begynde at opsamle data istedet.

Tak til Michael for uddybning vedr fotometriske filtre.

mvh
                      Jens

Jens.Jacobsen2013-09-02 21:52:38

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Lyskurve på Nova Delphini 2013' er lukket for nye svar.