Lysforurening, vil det her fungere?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Lysforurening, vil det her fungere?

• Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 1 måned siden af clauskaf. This post has been viewed 430 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

caspersch
      • Asteroid

Jeg er fuldstændig ny på dette forum og i hele denne diciplin, men emnet har interesseret mig siden jeg var helt lille. Jeg har netop istandsat et loftrum (2.sal), hvor der et et Velux vindue udformet som en håndværkerlem. Det betyder, at jeg ved at etablere en form for hejs, kan få et kamera helt op over tagryggen, og dermed har adgang til himmelen. Mit hus er beliggende i udkanten af provionsby på ca. 25.000 mennesker, som også er den største by i en radius af 50 km. Der er noget gadelys fra en større vej beliggende ca 50 meter fra huset, og der er engstykke ved siden af, men ellers er det igen omringet af villehuse. 

Vil jeg i det hele tage kunne få noget ud af dette? Eller vil lysforurening – sandsynligvis – være for stor? Jeg har svært ved at kvalificere, hvor stor en indvirkning lysforurening har på det niveau, som jeg skal starte med.

caspersch
        • Asteroid

Jeg kan ikke få lov til at uploade mit billede (kort). Den siger, format er forkert. Har prøver både PNG og JPG.

jesperg
        Deltager
          • Super Nova

Det plejer at fungere, hvis du kan uploade billedet et sted på nettet, kopiere billedets webadresse, klikke på ikonet for at indsætte et billede, og indsætte billedets webadresse der.

I øvrigt kommer du langt med et lysforureningsfilter, evt. afskærmning hvis muligt.

Jesper G.

caspersch
            • Asteroid

Her er adressen, det kan måske give et mere konkret indtryk.

https://www.google.dk/maps/place/Solbakken+4,+4800+Nyk%C3%B8bing+Falster/@54.7585884,11.835868,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x47ad30eb31186595:0x861c763c2ff6df11!8m2!3d54.7585853!4d11.8380567

Det skulle være muligt at lave noget afskærmning.

Tak for input i forhold til filter 🙂

clauskaf
            Deltager
              • Nova

Sådan skulle forholdene være omkring din adresse:

Hilsen Claus

nvc
              Deltager
                • Super Giant

Ja en lokal lys afskærmning er vigtig, således du ikke får direkte lys ned i/på din astro opstilling.

Her er en relativ lysforureningsbetragtning, din placering vs. min placering på Amager CPH.

Via denne her web side,

https://www.lightpollutionmap.info/#zoom=6&lat=7419802&lon=1285782&layers=0BTFFFFF

Din placering,

Min placering er ca. midt i billedet,

Mine billeder, fra ovenstående placering på Amager CPH,

http://www.astro-hp.dk/

Så hvis du optager/ser mod syd +/- x antal grader kan jeg ikke se du har de store problemer.

Held & lykke med projektet herfra.

Mvh. Niels

clauskaf
                Deltager
                  • Nova

Hej Niels

Tak for et LANGT bedre lysforurenings kort

Hilsen Claus

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Jo jo, fint kort. Men hvor troværdigt er det. Prøv engang at se indlandsisen i det sydlige Grønland, eller det nordlige Canada. Mig bekendt er der ikke særligt meget kunstigt lys i disse regioner.

/Rudi B. Rasmussen

clauskaf
                    Deltager
                      • Nova

Men Nordlys

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Lysforurening, vil det her fungere?' er lukket for nye svar.