Lysforurening i aviser

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Lysforurening i aviser

• Dette emne har 13 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 9 måneder siden af tom. This post has been viewed 307 timesa. This post has been viewed 307 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Så er der endelig begyndt at komme noget omtale af lysforureningsproblematikken i aviserne.

I to af de store aviser, har der den seneste uge være artikler om den truet nat.

Politikken – Fred mørket – Når natten forsvinder bliver vi syge i krop og sjæl

og

Jyllandsposten – Amerikansk forfatter Paul Bogard: Mennesket har “udryddet” stjernehimmelen

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

store.bjoern
      Deltager
        • Giant

Fint der bliver gjort opmærksom på fænomenet, men det bliver nok svært at vende udviklingen. Minder mig om et russisk projekt, hvor store spejle skulle lyse byer op om natten. http://www.nytimes.com/1993/01/12/science/russians-to-test-space-mirror-as-giant-night-light-for-earth.html

Godt det ikke blev en trend…

tom.a
        Deltager
          • Super Giant

Ja, det er rigtig svært at vende udviklingen. Men hvis der ikke bliver talt om problemerne ved den nuværende udvikling, så er en ting sikker, og det er at der ikke sker en sk**.

Nu begynder debatten så småt er dukke frem, hvilket er positivt, for det viser at der er nogle som lytter.

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Godt at der kommer mere opmærksomhed på nattehimlen. Vi skal jo alle være med til at udbrede
            budskabet, for der er masser af mennesker som ikke er opmærksomme på problematikken.
            Heldigvis er der meget mere opmærksomhed om det i forbindelse med gadebelysning – desværre
            endnu ikke på vores lille stikvej, hvor der stadig står et antal forholdsvis lave lygtepæle med
            cylindriske opalglas, som spreder lyset vandret og lidt opad.
            Det første der møder mit blik, når jeg går ud af terrassedøren er en lampe, som står ca. 20
            meter væk, og som i den grad generer udsynet til himlen Angry – den kan man først se, når man
            holder hånden op foran lampen.
            Disse lamper har nu en alder, hvor en udskiftning er forestående, så nu må vi se, hvornår det
            sker.

mvh

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

dennis.torsten
              • Main Sequence

?Dennis torsten2015-06-14 11:54:39

tom.a
              Deltager
                • Super Giant

Torben Taustrup wrote: ….
                Disse lamper har nu en alder, hvor en udskiftning er forestående, så nu må vi se, hvornår det
                sker.

mvh

Find ud af hvem der ejer lamperne og ta’ en dialog med dem inden de begynder at sende udskiftningen af lamperne i udbud. Da er det for sent at påvirke lampernes udformning.

Dennis torsten wrote:
                Selv her i valgkampen, tror jeg ikke at vores minoritetsgruppe er i stand til at påvirke ret meget i dén retning !

Det handler ikke om at vores minoritetsgruppe skal skubbe resten at befolkningen til at slukke deres lys, så vi kan kigge stjerner. Det handler om at få resten af befolkningen til at forstå de negative konsekvenser som lys om natten har. For sålænge lys om natten bliver opfattet som uskadelig, så sker der ikke noget.

For lige at liste de bedst dokumenteret negative konsekvenser ved lysforurening:

• Det er dokumenteret at natarbejde (lyspåvirkning om natten) øgee risikone for bryst- og prostatakræft. WHO har listet natarbejde i gruppe 2A og kræftfremkaldende “stoffer”, det er i samme gruppe som det virus der kan give livmoderhalskræft. Over 2A er der kun en gruppe og det er de stoffer som man ved med sikkerhed er kræftfremkaldende, eksempelvis asbest.
                • Dårlig søvn.
                • Menneskets fødeindtag / appetit bliver også påvirket af melatoninniveauet, hvilket kan være en af mange medvirkende årsag til den fedmeepedemi, vi ser i den vestlige verden.
                • Energispild.
                • Og så mister vi også forbindelsen til vores kultur, når stjernerne forsvinder. Hør på vores sprog, i popsange, digte støder vi konstant på stjerner, nat og månen. Forsvinder de rigtige stjerner, så mister orderne stille og roligt også deres betydning.
                • Insekter bliver tiltrukket, d.v.s. fødegrundlaget for nataktive insektædere, bliver skævvredet. (undersøgelse pågår i Tyskland).
                • Trækfugle bliver “forvirret” af lyset, så de bliver tiltrukket og kollidere med bygninger. I USA, jeg mener at det var Chicago, her prøvede man at slukke lyset i den ene halvdel af et højhus. Resultatet var at cirka 10 gange så mange fugle kolliderede med den halvdel af bygning som stadig havde lyset tændt.
                • Skarabæen bruger Mælkevejen til at navigere efter. Det er det eneste insekt man har undersøgt, så om andre insekter også navigere efter Mælkevejen, står hen i det uvise.

Der kan findes mange andre eksempler på negative konsekvenser. Men det er denne vej man skal have fat i “de almindelige” mennesker, ikke fordi vi som amatørastronomer har svært ved at se vores små fjerne tåge pletter, som vi kalder galakser Smile

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Hej Tom

Jeg har tilbage i 2012 rettet henvendelse til Elcon omkring de omtalte lamper. Jeg har opfordret
                  dem til at opsætte LED-lamper. Jeg fik et henholdende svar, så jeg ved ikke, om der sker noget,
                  men måske er det på tide at følge op.
                  Det er ikke så længe siden, at der blev sat nye pærer i et par stykker, og det har blot givet dem et endnu mere hvidt lys.

mvh

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

dennis.torsten
                    • Main Sequence

?Dennis torsten2015-06-14 10:31:52

tom.a
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej Dennis,

Jeg har ikke nævnt noget med at vi skal kæmpe andres kamp!

Det jeg skriver er, at resten af befolkningen skal informeres om lysforureningens negative konsekvenser. Og så lister jeg en række problematikker op, hvor størstedelen er fra andre områder end netop astronomi.

Jeg giver dig ret når du skriver “….Jeg synes at vi som amatørastronomer skal melde klart ud med, hvad der er vores sag, nemlig bevarelse af en mørk stjernehimmel….”. Men som meget lille minoritet i den danske befolkning, når vi ikke igennem med “vores sag” uden at informere om alle de andre negative konsekvenser der følger med lysforurening.

Som med så mange andre ting her i livet, så “må man yde, før man kan nyde.”. Hvilket for os amatørastronomer betyder at vi er nødtil at sætte os ind i stofemner fra andre fagområder, så vi kan tale med og informere om lysforureningen på et bredere plan, end kun mistede stjerner. Kun at tale om mistede stjerner, får kun fat i de mennesker der allerede har en interesse for stjernerne.

Det er min erfaring fra Dark Sky Møn og Nyord, at problematikken med lysforurening bliver meget mere åbenlys og påtrængende for ikke-amatørastronomer, når de problemer lysforureningen giver andre fagområder, såsom fugle og menneskets helbred, bliver belyst. Det er det som rykker befolkningens mening.

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Enig med Tom. Astronomi ses som noget nørdet noget og stjernehimlen betyder ikke noget for de fleste mennesker (tror de!) men døde fugle vækker empatien i dem og det kan de forholde sig til. Og trues de så også med kræft, ja så begynder der at ske noget.

Hvorfor smide spar es bort, når man fik det?

Thomas, Bornholm

thommy
                        Deltager
                          • Giant

Her i Egedal kommune blev der lavet en belysningsplan i forbindelse med udskiftningen af den gamle vejbelysning som blev skudt i gang for 1-2 år siden. I den bruges ordet “lysforurening” faktisk. Der står også at lyset ikke må kastes ind i folks haver, men på langs af vejen.

Det er faktisk lykkedes ret godt. Jeg har fået en noget mørkere himmel ved mit obs. Til gengæld er det så blevet sværere at bortfiltrere, da det er LED lamper.

/Thommy

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Svendborg kommune har en lignende plan. Og da der står et meget generende gadelys lige i mit skel ud til vejen har jeg, desværre forgæves, flere gange kontaktet dem, både pr telefon og mail. Sidst nedenstående som de ikke engang har svaret på, jeg blev ringet op af en flink dame som var meget afvisende. Det er skisme træls, og jeg overvejer “selvtægt” og selv sætte en skærm op på gadelampen:

—————

Goddag,

Jeg bor xxxxxxxx xx, Svendborg.

Lige ud for mit hus står der en gadelampe, som ud over at lyse ned på vejen, også sender endog meget generende direkte lys ind i haven og huset.

Jeg vil høre om det er muligt at få sat en afskærminng op på lygtepælen, således det ikke lyser ind i min have og hus?

Hvis det ikke er noget I gør, så vil jeg gerne selv betale for at få sat noget op. Det er meget generende for vores nattesøvn og også for min hobby som amatør astronom.

I skriver på Svendborg Kommunes hjemmeside at I bl.a har fokus på at mindske lysforureningen:

http://svendborg.cowi.webhouse.dk/dk/tvaergaaende_temaer/cittaslow/miljoepolitik/miljoepolitik.htm

>>

Som Cittaslow har Svendborg Kommune et særligt fokus på at minimere støjforurening og den visuelle forurening af kommunens byrum herunder mindske lysforureningen. Nattens mørke og stjernehimmelen skal f.eks kunne opleves uden for byerne. Belysningen i byer og bymidten vil kunne understøtte bymiljøernes særpræg og udvikling.

<<

mvh og på forhånd mange tak

Rudi Bjørn Rasmussen

/Rudi B. Rasmussen

dennis.torsten
                              • Main Sequence

?Dennis torsten2015-06-14 10:31:17

tom.a
                              Deltager
                                • Super Giant

Nu vil jeg ikke tage arbejdet fra fagforeningerne. Det er deres ansvar at forbedre natarbejdernes forhold.

Men, vi kommer ikke udenom at bliver man eksponeret for lys om natten, så bliver ens produktion af hormonet melatonin reduceret. Melatonin har flere roller i kroppen, blandt andet som antioxidant der er med til at begrænse udviklingen af kræft.

Der er lavet forsøg med rotter som viser en tydelig sammenhæng mellem melatonin indholdet i blodet og udviklingen af tumor. Her er en enkelt af artiklerne. Cancer Reseach – Melatonin depleted blood, Nude rats

Blodet i forsøget havde et indhold af melatonin der svarede til dagniveau. Så meget lys bliver vi ikke udsat for om natten, heller ikke natarbejderne (50-500 lux i DK afhængigt af arbejdsopgave). Der findes dog ingen grænseværdi for lyseksponering om natten. Det er stadig et emne man forsker i. Det tættest jeg kommer en “grænseværdi” er en tysk anbefaling, hvor de referer til 8 lux som maksimal og helst under 4 lux (13-15 gange kraftigere end fuldmånenslys). Ist es wichtig bei Schlafstörung im Dunkeln zu schlafen

Omkring højhuse og fugle, så bliver det mere og mere udbredt i de amerikanske storbyer, at højhusene slukker belysningen i perioderne med fugltræk. New York State to turn of light for migrating birds og her i Chicago A Building less bright. Så selv om at du forslår en lignende løsning for sjov, så er der faktisk nogle som gør det “utopiske” i alvor.

Muligvis er det lys som natarbejderne arbejder i eller det lys som kommer fra højhuse ikke lysforurening, set i den definition som amatørastronomer bruger “at kunne se stjerner”, men biologisk set er det lysforurening. Som jeg skrev i går, så er man nød til at se på lysforuring som et tværfaglig problem, der involvere mange forskellige faggrene.

Omkring kultur, så kan jeg kun give dig ret.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Lysforurening i aviser' er lukket for nye svar.