› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › Lysforurening Europa 1992 – 2010
- Dette emne har 79 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 3 måneder siden af paul. This post has been viewed 2359 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. november 2012 kl. 12:31 #91998
paul- Nova
Tak for update Michael!
Håber det bliver et skift i den rigtige retning men, jeg kan også se en fare ved at skifte til LED lamper. LED lamper har jo en meget høj virkningsgrad, så det kan måske være fristende for nogen at sænke watt forbruget samtidig med at der lukkes flere fotoner ud pr. lampe og der opstilles flere lamper. For kommer der ikke hele tiden mere gadebelysning?
Med alle de forskellige virkningsgrader der er på forskellige lamper skal vi måske holde os til hvor mange lumen der udsendes på hvor bredt et spektrum så vi har nogle standarder at sammenligne alle lamper på. Ligeledes betyder afskærmning også noget, men selv med afskærmning reflekteres der jo også en del lys, specielt i vores højsæson om vinteren når der ligger sne.
Så hvor mange lumen og i hvilket spektrum udsender disse 42W LED lamper i forhold til et 130W lysstofrør? Derudover lyser gamle lysstofrør nok også mindre end LED lamper med samme alder.
Total natteslukning og/eller intelligent belysning der slukker når der ikke er folk i gaden må være det vi skal advokere for.
Paul 2012-11-13 11:32:59 13. november 2012 kl. 12:44 #91999
mstauningDeltager- Black Hole
Tager vi udgangs punkt i SEAS/NVE, så kan jeg oplyse at i landsbyen Undløse er de ved at skifte til de nye:
For hver ca 10 lamper der er nu, kommer der til at være 7 fremover.Nu er Undløse måske ikke lige verdens bedste by at sammenligne med, da mange lamper der var afskærmet – men det er gemmensnittet for en lille landsby. Der kommer ca 3:1 der hvor der nu er lyssofsrør, så 33% færre lamper og ca 15% bedre lux på vejen (regnet ud fra nye lamper). Det udsendte LUM mod vejen er meget tæt på det samme som tidligere, dog grundet de mere effektive lamper rammer en så meget større del af det vejen at vejen bliver bedre oplyst af færre lamper.Et gammelt lyssofsrør der næsten ikke lyser andet end noget pink noget, bruger stadig 130W men udsender det meste af sit energiforbrug som varme istedet for som lys.Spektrumet for en LED er jo meget værre set fra vores synspunkt, da det er meget bredt… MEN!Når nu det lyser nedad, så sker der jo det at vi kun kommer til at se reflekteret lys = Meget mørkere himmel.De arbejder også på at kunne dæmpe lyset, i det tidsrum hvor der er færrest der har behov for det (de snakkede om hverdage fra kl 23 til 04, håbede de på 50% dæmpning). Dog kommer det an på aftaler med hver kommune, hvornår og hvor meget der må dæmpes.Er der entenlig nogle der har en ide om hvor meget sne reflektere?Første skridt må da være at få alt det skidt væk, som bare lyser opad!!!Man for jo ikke energi-selskaberne til at skifte model nu, men de modeller SEAS/NVE sætter op – kan for de flestes vedkommende godt eftermonteres følere (gadelys ikke parklys).13. november 2012 kl. 12:52 #92001
Bare lige for sjov et lille regne stykke:
100meter vej oplyst af lyssofsrør:En lampe pr 25 meter inkl en i hver ende: 5 lamper af 130W = 2760 kWh/årSkiftes til 42W af den nye type:3 lamper af 42W (en i hver ende, og en i midten) = 537 kWh/år(dette er et vejstykke jeg snakkede med dem om, dog bliver der på omtalte vej kun sat 35W lamper op)..Det sjove er lidt her, at før/efter forbruget er under hvad en lysstofslampe bruger!Jeg skal nok også gøre det at jeg måler efter, hvor jeg nu kommer frem – men da jeg boede i Holbæk…Der var jeg jo omgivet af lysstofslamper, havde en himmel på Mag 17,2-17,4 (boede dog i den mørke del af byen). Så skiftede de EN vej fra lysstofsrør til LED (80W), denne vej gik dog som et L. Ny himmel: Mag 18.. Bare for en vej, og det var ikke engang min vej..13. november 2012 kl. 13:05 #92003
En anden sjov ting, der måske også kan hjælpe os til at få den mørke himmel retur:
Co2 besparelsen:552kWh pr år giver ca 0,3ton Co2..178kWh pr år giver ca 0,1ton Co2..Vi sparer derfor 0,2ton Co2 pr lampe der skiftes, og 0,3ton pr lampe der ikke skal sættes op.Så hvis vi kan få nedtaget 1000 lysstofslamper, og antager at 10% ikke skal genopsættes:900 x 0,2t = 180 ton100 x 0,3t = 30 tonBesparelsen er 210 ton.Kan vi så derud over, få dæmpet 75% af de lamper ned til 50% 5 timer om dagen:675 lamper, vil derfor kun forbruge 21w i 1825 timer/år. Vi sparer derfor yderligere 38kWh/år pr lampe = 25870 kWh/år eller 14 ton Co2.Besparelsen er nu på 224 ton Co2.. Og det er bare for 1000, der er mange mange flere der ude..En almindelig husstands Co2 via EL forbruget, er ved 6000kWh/år ca 3ton.Så vi sparer derfor miljøet for godt 74 hustandes årlige Co2!MStauning 2012-11-13 12:07:11 13. november 2012 kl. 13:05 #92005
paul- Nova
Tak for update Michael.
At LED lamper lyser næsten med samme lysstyrke som da de var nye i en meget lang periode er dårligt nyt for os, men det er selvfølgelig godt at de kun lyser nedad.
Mag målinger er måske det der siger mest om hvorvidt det går i den rigtige retning eller ej, men her skal man vel næsten have daglige målinger natten igennem alle klare dage så dage med sne også er repræsenteret og så man måler på dage med forskelligt fugt/partikel niveau.
Lamper der helt er slukkede lyser mindst, så total natteslukning i en periode må være sagen efterfulgt af intelligent belysning der slukker automatisk når der ikke er folk i gaden.
Med mere vejbelysning mener jeg om vejbelysningen generelt udbygges på landsplan så det kommer ud i fjernere afkroge af landet, men det ved jeg ikke om faktisk er tilfældet som et gennemsnit for hele landet.
Udfra ESA billederne ser det ud til at det kun bliver værre år for år hvis trenden fortsætter.
13. november 2012 kl. 13:10 #92007
tom.aDeltager- Super Giant
MStauning wrote: Så har jeg haft en god snak med SEAS/NVE, og jo de fleste de skifter til bliver LED.. Men afskærmet, så det kan jo kun hjælpe voldsomt at gå fra 130W Lysstof der sender 90% op mod himlen også til 42W LED der kun lyser nedad!
Her et link til de lamper de sætter op rundt omkring:Nåja de angiver også at udelys er tændt 4248 timer pr år..Så en gammel 130W lampe bruger altså 552 kWh pr år, mod en ny 42w som bruger ca 179 kWh pr år (også kan der være længere mellem de nye)..PS var der ikke en der evt har lyst til at sætte noget HTML kode sammen til et godt interface ?Det er en stor hjælp at de nye lamper sender lyset derhen hvor det hører til, på vejen, stien eller hvad der skal belyses.Hvorfor HTML kode? Hvis det er en opdatering af http://www.lysforurening.dk du tænker på, hvorfor så ikke bruge en blog-skabelon som jeg gør? Det er meget nemmere og giver mulighed for at flere kan bidrage i stedet for at alle ændringer på siden skal gå gennem ham der kan finde ud af at skrive HTML-kode. Et stort handicap efter min mening.Vedrørende dit spørgsmål om sne. Så lægger snees reflektiviteten mellem 80 og 95% afhængigt af sneens alder. Hertil komme evt. støv og andre ting som vil reducere den yderligere. Mere info her: Why is Snow so bright
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/13. november 2012 kl. 13:18 #92009
ESA billederne har jo den ulempe at i 1995, var meget gadebelysning af den type som OLS er mest ufølsom over for.. Og nej de har ikke taget højde for det.
Total mørklægning ville være kanon, men ikke udførbart – så længe folk tror at tænd en lampe der lyser med så meget effekt som muligt over så stort en område som muligt – det holder jo tyven væk…! Så for vi ikke gemmenført noget som helst!Men kan vi få vognmanden med de fire store 360¤ rundstråle natriumlamper, til at skifte dem ud med noget der kun lyser ned på hans vognpark – så han ikke lyser mere op på himlen ned hele byen han bor ved siden af (Tølløse har sådan en vognmand)… Så er vi kommet langt mener jeg.Målinger:Jeg har jo målt hver eneste aften jeg har været ude i de ca 10år jeg boede i holbæk, og noteret både himlen og vejret ned. Så de tal jeg gav lige før, er snitværdier set over mindst 100 målinger – må da siges at være et rimeligt statisk matriale.Der hvor jeg bor nu, har jeg ikke så mange målinger (har ikke været ude andet end 3 gange)… Og det bliver nok svært at se forskellen på himlen lige over mig, men jeg skal nok måle 5 punkter fremover:Øst, Vest, Nord, Syd, Zenith.Mod øst har jeg Roskilde, som lyser op som en sur sål.Mod vest er der så godt som intet… Kallundborg meget langt væk.Nord ligger Holbæk.Syd ligger Sorø, som er rimelig svær at se for Dong Energi’s pumpestationer, som ligger ved Stenlille (og som hver har ca 25 lysstofsrør, plus et par 2kW halogener).. De lyser mere op end Sorø!!!Så skal nok lave så meget matriale, især er det jo nemt for mig da de er igang ude omkring mig – så forskellen på før/efter vil komme rimeligt hurtigt.13. november 2012 kl. 13:21 #92011
Takker Tom for info om sne.
Tjae det behøver ikke være HTML, Per snakkede bare om at teknikken bøvlede ham noget, så tænkte jeg måske en havde nogle ideer… Jeg har ikke adgang til at redigere på den side, men ville bare høre om vi kan få noget op og stå – som ikke er en lang blog!Noget opslagsværk, så det var nemt at finde den info man skal bruge var en af de ting jeg havde i hovedet.Så Kommunen ikke skal sidde og læse om det nyeste indenfor huslamper for at finde ud af hvad de kan gøre.. Også videre. Har bare svært ved at udtrykke noget grafisk/layout via skrift..13. november 2012 kl. 13:53 #92021
paul- Nova
Ja det bliver et langt sejt træk at få slukket lyset helt om natten så længe folk tror det holder tyveknægten væk, ikke desto mindre er der flere steder hvor man slukker lyset helt hvilket er billigere og lysforurener mindre end diverse LED lamper der er tændt hele tiden fordi de bruger så lidt strøm at man lige så godt kan have dem tændt hele tiden.
Netop det at de er energi effektive er farligt, så forsvinder incitamentet til at slukke dem helt om natten. Når man nu har investeret millioner i ny teknologi skal disse nye lamper ikke slukkes, så er investeringen jo mere eller mindre spildt.
Meget bedre at spare pengene til at investere i nyt udstyr og så istedet spare både investering og strøm ved at slukke de gamle lamper om natten.
Sikker på du har en rigtig god Mag statistik for dit område Michael.
13. november 2012 kl. 14:17 #92027
Kommer til at tænke på om vi ikke kan få lavet et opdateret kort over den danske himmel.
Har fundet en fin beskrivelse af hvordan det kan gøres med DSLR…13. november 2012 kl. 14:38 #92031
MStauning wrote: …
Tjae det behøver ikke være HTML, Per snakkede bare om at teknikken bøvlede ham noget, så tænkte jeg måske en havde nogle ideer… Jeg har ikke adgang til at redigere på den side, men ville bare høre om vi kan få noget op og stå – som ikke er en lang blog!…Den blog jeg bruger kan sættes op så den ligner en hjemmeside. Så den behøver ikke at være en endeløs lang blog. Men kan fint laves med en fast forside og et antal undersider.
Med en blog vil der være nogle funktioner fra HTML som ikke findes, men det er jeg indtilvidere ikke stødt på i forbindelse med min blog.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/13. november 2012 kl. 15:53 #92038
Oki må se hvad den server som det kører på nu understøtter, samt hvad Per siger til det!
Kan jo ikke bare skifte en anden mands hjemmeside ud 😉13. november 2012 kl. 16:39 #92041
MStauning wrote:
Kan jo ikke bare skifte en anden mands hjemmeside ud 😉Nej, det går nok ikke 🙂
Min blog http://grib-stjernerne.dk/23. november 2012 kl. 13:09 #92700
paul- Nova
Fandt lige denne artikel fra August.
Vi kan altså se frem til at vores nattehimmel bliver “meget lysere på klare nætter” med LED belysning…det er da lidt bekymrende hvis den prognose holder.
http://videnskab.dk/kort-nyt/led-belysning-gor-nattehimlen-lysere
“Et skifte til hvidere LED-lys ville gøre himlen meget lysere på klare nætter. De foreslår, at byer der har besluttet sig for at skifte til LED burde købe lamper, der udsender varmt, hvidt lys og ikke sender lys opad.”
23. november 2012 kl. 15:46 #92715
Jeps og ikke som de gør nu:
4000K og masser af det, i noget der kan lyses igemmen… -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Lysforurening Europa 1992 – 2010' er lukket for nye svar.