› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › Lysforurening!
- Dette emne har 6 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 4 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 283 times
-
ForfatterIndlæg
-
29. oktober 2014 kl. 13:29 #123594
edbbobDeltager- Super Nova
Det er “dejligt” at være nabo til Metrobyggeriet, og Metroen kommer jo os allesammen til gode. I hvert fald dem som bor i KBH centrum. Dog tvivler jeg på at byggeriet bliver færdigt i min levetid…
Derfor har jeg efterhånden valgt at anlægge den pragmatiske holdning, og har fundet mig i larm, og støv døgnet rundt. Jeg tænker bare på fællesskabet, så er det ok at sove med vinduer og døre lukket under hedebølgerne.
MEN:
Dét går sgu ikke!
Efter, i dagevis, at have talt med adskillige af de “kommunikationsmedarbejdere” som Metroselskabet har fået ansat til at affærdige klager på en fiks og elegant måde, fik jeg endelig fat på en gut som tog ud på byggepladsen, og fik en af de italienske arbejdere til at rette på projektørerne. Det tog under et minut, da der endelig var hul igennem.
Jeg spurgte ellers om ikke bare man kunne ringe ud på pladsen og få en til at fikse det, men her var svaret fra kommunikationsdamen at “sådan fungerer vores system ikke”.
Man kan undres over hvordan de så mener at deres system fungerer?!?
29. oktober 2014 kl. 17:38 #123605
tommyfDeltager- Neutron star
De kunne ski godt lige lytte lidt til dig, så stort et problem er det ikke at skærme den af, typisk stats styrede opgaver…
Jeg har ikke mindre end 6 gadelamper at slås med med direkte lys ned i tubus da jeg ‘kun’ bor på 1 Sal, så herligt..
29. oktober 2014 kl. 17:48 #123606
RudiDeltager- Neutron star
For pyffer – jeg skammer mig helt over at tale om lysforurening her på Sydfyn når jeg ser de betingelser du er op i mod.
/Rudi B. Rasmussen
29. oktober 2014 kl. 18:33 #123608
niveDeltager- Super Nova
Ja ja og jeg troede at metroen var nede i jorden , men hvad ved jeg
.
29. oktober 2014 kl. 20:15 #123612
clauskafDeltager- Nova
Hej Alle sammen
Ja desværre er det jo kun “os” der kender til problemet med lysforurening
“Lys er godt, og mere lys er bare endnu bedre” suk
Jeg ser dog en bedring i den alt for overdrevne vejbelysning, der flere og flere steder(på de store veje) får bedre armaturer, nok ikke af hensyn til os, men af hensynet til mindre spredt lys(læs energi).
Som repræsentant fra en Københavnsk forening, så kan jeg love jer at vi PRÆDIKER lysforurening ved enhver lejlighed; Planetariet, Rundetårn, Rådhuspladsen etc.
Det burde være let, som EDBBOB skriver at lige rette henvendelse om at rette på nogle projektører.
Mange villa ejere har også en tendens til at bygge parcellen om til et fort med dertilhørende “searchlights”
Måske vi skulle smide et visitkort i postkassen om et besøg i et nærliggende observatorie???
Hilsen Claus KAF
30. oktober 2014 kl. 14:55 #123647
mhansenDeltager- Nova
Jeg vil gerne slå et slag for at hjælpe med at belyse problematikken med faktisk tal, ved at benytte programmet Dark Sky Meter som kan fås i både en lite (gratis) og en Pro (betalt) version. Forskellen er at Pro versionen har flere features og giver en reel SQM værdi.
Lite versionen giver blot en kvalitetativ sammenligning ift. bybelysning.Desværre findes programmet kun til iPhone 4-6.
Har man en rigtig SQM måler kan man naturligvis også oploade disse tal herfra, men så skal man selv kontakte Norbert Schmidt (tror jeg nok han hedder).
MHansen 2014-10-30 13:55:56 30. oktober 2014 kl. 15:06 #123648
tommyfDeltager- Neutron star
Jeg brugte en Android udgave som viste mellem 15,00 og 16,80 her mener jeg, men jeg kunne ikke uploade data af en eller anden grund, så jeg droppede det..
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Lysforurening!' er lukket for nye svar.