lysforurening

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER lysforurening

• Dette emne har 46 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af jan. This post has been viewed 1183 timesjakobsen. This post has been viewed 1183 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 47 i alt)
  • Forfatter

morten
    Deltager
      • Super Nova

Hej thomas

Astrofarm er nok et dårligt ord, har det fra tivolifarmen i Namibia.

Det jeg konkret havde i tankerne er de steder der skyder op mange steder i Spanien, hvor en astrokyndig person har et hus i bjergene uden for lysforureningen. Der bygger han så et ROR obs, hvor der kan stå en række teleskoper. Fidusen er så at man lejer pladsen til nogle, der har et teleskop og montering at sætte op. Lejerne kører teleskoperne remote fra DK, UK BRD eller lignende. Fidusen for lejerne er, at der er en astrokyndig person på stedet, som kan løse de problemer der opstår. Fidusen for ejeren er at lejerne betaler, og han kan selv bo et dejligt mørkt sted og hygge sig med sin egen astro.

Dem jeg har mødt der har lejet deres teleskop ind, har nu tilsyneladende været ret krævende mht at ejeren skulle stå til rådighed.

Et eksempel er Ian King, han har arrangeret en sådan astrofarm i Spanien, se hans hjemmeside.

Selvom vejret er dårligt kunne man måske lave en på Bornholm?

M

Telescope hosting er vist den rigtige term

se

http://www.icastronomy.com/morten2016-03-03 20:49:30

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Morten

Se, det er et koncept, jeg selv har overvejet meget nøje. Også på Bornholm. Jeg mener dog ikke, at de vejrmæssige forhold og de tre måneders lyse nætter ville gøre det særlig attraktivt herover. Anderledes kunne det se ud i Spanien. Her kunne jeg jo i første omgang også blot tilbyde det til danske, svenske og norske amatører, der jo kender mig her fra forum. Hvis prisen var tilstrækkelig lav, kunne det måske opveje, at man ikke altid var til rådighed 24 timer i døgnet, da man som bruger jo så må opveje det mod de mange nætter, hvor der kunne hives data hjem hele natten. Man kunne jo fordele teleskoperne på flere små kupler, der kunne være automatiserede. Det ville gøre systemet fleksibelt og mindre sårbart.

Et problem er vist, at internettet ikke er særlig godt udbygget ude på bøhlandet i Spanien, men det kan vist variere voldsomt fra sted til sted.

Thomas, Bornholm

lindhard
        Deltager
          • Super Nova

Jonas C wrote: För kanske ett decennium sedan, var det ett brittiskt par som drev ett litet hotell i Portugal. Som jag förstod, låg det i bergen, ganska nära kusten,

Gästerna hade tillgång till flera teleskop och priserna var vettiga. Inget lyxboende men bra för de som vill vara vid havet på dagen och i mörkret på natten.
          Jag vet inte om hotellet finns kvar men det hade varit perfekt!
          /Jonas

Du tænker nok på COAA som findes stadigvæk

mvh
          Lars

lindhard
          Deltager
            • Super Nova

Astrojensen wrote: Hmmm. Googlede lidt. Astrofarm er mere en slags hotel ude i ødemarken, hvor man kan leje et teleskop. Fandt nogle priser i Namibia, der var inkl. fuld forplejning og de lå på omkring 600kr pr. nat, dertil kom eventuel leje af teleskop, hvis man ikke selv havde et med.

Det kunne være meget sjovt, men det er nok for stor en mundfuld for mig, i hvert fald i første omgang, men værd at tænke over.

Thomas, Bornholm

Til de nævnte priser kommer så flyveturen frem og tilbage, også omkring 6.000 kr.

Jeg forsøgte sidste år at skabe interesse for sådan en tur i juli 2016, fik kontakt til en af farmene for at sikre muligheden og fik 8-10 varme/lunkne svar fra dem, jeg skrev til som mulige interesserede. Efterhånden faldt de fra af forskellige årsager, til der kun var en tilbage udover mig, og da han til sidst heller ikke meldte tilbage, blev tanken opgivet.

Det er åbenbart for stor en mundfuld for de fleste.Lindhard2016-03-03 21:52:39

mvh
            Lars

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Ja, økonomisk kan den være svær at sluge. Sådan en tur kan jo let løbe op i mindst 12 – 15.000kr, hvis ikke snarere 20k – 25k og det er meget for mange af os. Derfor kunne det måske være interessant med et billigere alternativ i Europa. Mere primitivt (campingvogn, telt), men nærmere og billigere rejse. Man kan jo selv køre til Spanien på to-tre dage i bil og dermed medbringe masser af eget udstyr. Tre ugers sommerferie under mørk himmel med garanti for 80% klare nætter og et middelhav lige i nærheden, hvor ungerne og konen kan parkeres, mens man selv sover hele dagen.

Thomas, Bornholm

lindhard
              Deltager
                • Super Nova

Astrojensen wrote: Ja, økonomisk kan den være svær at sluge. Sådan en tur kan jo let løbe op i mindst 12 – 15.000kr, hvis ikke snarere 20k – 25k og det er meget for mange af os. Derfor kunne det måske være interessant med et billigere alternativ i Europa. Mere primitivt (campingvogn, telt), men nærmere og billigere rejse. Man kan jo selv køre til Spanien på to-tre dage i bil og dermed medbringe masser af eget udstyr. Tre ugers sommerferie under mørk himmel med garanti for 80% klare nætter og et middelhav lige i nærheden, hvor ungerne og konen kan parkeres, mens man selv sover hele dagen.

Thomas, Bornholm

Ja, overslaget var ca 20.000 kr, men det var bruttopriser, og det kunne nok gøres lidt/noget billigere ved finpudsning.

Ideen var at se på den sydlige himmel, og der får man ikke så meget af i Spanien…

mvh
                Lars

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Lindhard wrote:

Ja, økonomisk kan den være svær at sluge. Sådan en tur kan jo let løbe op i mindst 12 – 15.000kr, hvis ikke snarere 20k – 25k og det er meget for mange af os. Derfor kunne det måske være interessant med et billigere alternativ i Europa. Mere primitivt (campingvogn, telt), men nærmere og billigere rejse. Man kan jo selv køre til Spanien på to-tre dage i bil og dermed medbringe masser af eget udstyr. Tre ugers sommerferie under mørk himmel med garanti for 80% klare nætter og et middelhav lige i nærheden, hvor ungerne og konen kan parkeres, mens man selv sover hele dagen.

Thomas, Bornholm

Ja, overslaget var ca 20.000 kr, men det var bruttopriser, og det kunne nok gøres lidt/noget billigere ved finpudsning.

Ideen var at se på den sydlige himmel, og der får man ikke så meget af i Spanien…

Ja, den tur blev lige dyr nok. Kunne ellers have været helt fantastisk!
                  Spanien har nok ikke den sydlige himmel, men man kan køre derned med 200 kg udstyr og nyde lune dage, mørke nætter og smukke solbrune piger.
                  What’s not to like !!

Astro-hosting. Det er dælme en god idé!
                  Har selv tænkt mig et astro-refugium dernede. Har faktisk googlet en del steder i Pyrenæerne.
                  Men hvordan finder man ud af hvad det typiske seeing i specifikke områder dernede er ?

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

Astrojensen wrote: H
                    Hvis folk ville komme og besøge mig og bare støtte med en 500kr eller noget om ugen, så så det faktisk allerede ikke så tosset ud. Læg dertil et par små automatiserede observatorier, der måske betalte 750kr om måneden og måske et, jeg selv kan leje ud på timebasis, ja så var der allerede så småt penge til mad og andre fornødenheder til livets ophold. Jeg ville selvfølgelig købe en lille gård langt ude på landet, og den kan jo også give en lille indkomst.

Thomas, Bornholm

Det ville bestemt være interressant.
                    Hvis du vil slå dig på grøntsager så kan vi måske lave en aftale om test af markrobotter – så kommer jeg gerne ofte på besøg….

rolf
                      • Planet

Hei!

Jeg hoster mitt teleskop hos IC Astronomy, har vært der siden oktober 2015, og er meget godt fornøyd. Det er en venn av Ian, Colin, som eier stedet, og han er lidenskapelig astrofotograf. Det er “hands on” 24/7. Vi har hatt endel ustabilt vær i høst og vinter, men nå har det stabilisert seg. Men Colin synes været er for ustabilt, og i sin søken etter enda mørkere himmel, har han nå kjøpt et sted i Almeria, så dit flytter vi i løpet av sommeren. da blir vi naboer til Calar Alto observatoriet, men ikke så høyt at is og snø vil gjøre seg gjeldende, men med en fantastisk mørk himmel, og en seeing som vi bare kan drømme om her oppe. Det er under bygging 3 x ROR obs. med plass til 6 teleskoper i hver. Internett(satellitt) er nok noe langsommere enn fiber nettet vi er vant til, men det funker greit. Vi har en avtale om å laste ned bilder på dagtid. Kommunikasjonen foregår via TeamViewer og ACP.

Mvh Rolf

morten
                      Deltager
                        • Super Nova

spændende erfaringer rolf.

Jeg tror vi kommer til at se mere til dette i løbet af de kommende år, og jeg tror også at prisen falder. 200GBP pr måned er vel ret hampert for de fleste.

jan.jakobsen
                          • Planet

Jeg har sagt alt op i DK og flytter til Spanien i April. Som førtids pensionist er det rimeligt nemt og godt for min kemo gigt. Har fundet den side med land huse til leje. Rimelige priser fuld møbleret.

https://www.kyero.com/en/property/3242807-country-house-long-let-turre Andalusien lidt inde i landet og lidt oppe i bjergene. Ser frem til det og spænende hvad man kan finde.

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Super fedt, Jan!!

Thomas, Bornholm

Finn
                            Deltager
                              • Neutron star

Tjaaaa hvorfor ikke.

Skal da lige underøge Jans link lidt mere indgående

m Finn

lindhard
                              Deltager
                                • Super Nova

Ja, det kunne da være fint med en kikkert her

mvh
                                Lars

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Det er jo ved at være en hel mani, det her Spanienshalløj! Om ti år er vi jo en hel koloni dernede!

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 47 i alt)
                                • Emnet 'lysforurening' er lukket for nye svar.