lysforurening

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER lysforurening

• Dette emne har 46 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af jan. This post has been viewed 1182 timesjakobsen. This post has been viewed 1182 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 47 i alt)
  • Forfatter

munkholm
    Deltager
      • Neutron star

Hej Torben

Tidligere stod der en enkelt lys ved min indkørsel som ikke gav nogen særlige problemer, kun lavt i syd.

Får nok ikke lokket konen med til spanien, men vi har flere gange været nede og se i området omkring Præstø, så det bliver nok der vi ender. Hun skal dog lige på efterløn, så om et års tid.

Ak ja, hvem der dog havde den spanske nattehimmel.Munkholm2016-03-02 19:50:55

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Jeg er fristet til at flytte til Spanien. Kunne nogen tænke sig at campere hos mig eller leje et værelse, teltplads eller lignende, for f.eks. 500kr – 1000kr om ugen, strøm og vand inklusive? Jeg spørger, for at få en idé om, hvorvidt jeg kunne få en lille indkomst ad den vej. Der vil i første omgang nok blive tale om temmelig primitive forhold.

Thomas, Bornholm

morten
        Deltager
          • Super Nova

der er et marked for astrofarme i spanien. prisen er dog hamper, starter ved 200 britiske pund om måneden.

jeg ved ikke hvor mange danske der er parate til det. interessant er det dog, og du vil være en attraktiv vært nationalt og internationalt

Finn
          Deltager
            • Neutron star

Ja det ville jeg da gerne være med til, om det er primitivt eller ej gør ingen forskel.

Hov er det permanent du vil flytte til Spanien ?????

mvh Finn

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Hej Morten. Hvad mener du med en “astrofarm”? Et sted, hvor man har et automatiseret teleskop opstillet, som man kan styre hjemmefra via internet?

Hej Finn: Ja, jeg leger i hvert fald med tanken. Jeg lider VOLDSOMT af vinterdepressioner og om sommeren kan man jo ikke se på stjerner herhjemme. Gigten begynder også at komme snigende. Det kunne jo være, man skulle begynde at forberede sig på at flytte sydpå, til når man blev pensionist og så tænkte jeg, what the heck, man kunne måske også bare flytte allerede nu.

Hvis folk ville komme og besøge mig og bare støtte med en 500kr eller noget om ugen, så så det faktisk allerede ikke så tosset ud. Læg dertil et par små automatiserede observatorier, der måske betalte 750kr om måneden og måske et, jeg selv kan leje ud på timebasis, ja så var der allerede så småt penge til mad og andre fornødenheder til livets ophold. Jeg ville selvfølgelig købe en lille gård langt ude på landet, og den kan jo også give en lille indkomst.

Thomas, Bornholm

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Hmmm. Googlede lidt. Astrofarm er mere en slags hotel ude i ødemarken, hvor man kan leje et teleskop. Fandt nogle priser i Namibia, der var inkl. fuld forplejning og de lå på omkring 600kr pr. nat, dertil kom eventuel leje af teleskop, hvis man ikke selv havde et med.

Det kunne være meget sjovt, men det er nok for stor en mundfuld for mig, i hvert fald i første omgang, men værd at tænke over.

Thomas, Bornholm

bjoerk.jensen.nova
                Deltager
                  • Giant

Hej Thomas.

Fremragende ide. Jo jo. Det er jo ikke første gang nogen finder på det.

Men jeg vil være med.

Der er enorme fordele ved at opholde sig i varmen dernede, når vi taler om gigtlignende skavanker eller vinter/mørke depression. Om det er spanien eller Portugal er lige meget.

Jeg er ret praktisk anlagt så du kan regne med en handyman her ☺

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Det er fandme super, Bjørk! Godt at høre, at der er nogen, der deler drømmen!

Thomas, Bornholm

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Hej Bent

Hvis du vil undgå, at nogen fjerner murerbaljen, så burde du måske

overveje at lave en afskærmning med et mere officielt udseende, og så

få sat et NRGi-skilt på

mvh

Torben

Torben Taustrup2016-03-02 22:24:06

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Thomas, hvis du køber en gård i spanien, så kommer jeg og besøger dig. Det er jo ikke længere end man kan køre!

Og så kan man jo tage en kikkert med??!

mvh
                        Jens

jonas.c
                        Deltager
                          • Super Giant

För kanske ett decennium sedan, var det ett brittiskt par som drev ett litet hotell i Portugal. Som jag förstod, låg det i bergen, ganska nära kusten,

Gästerna hade tillgång till flera teleskop och priserna var vettiga. Inget lyxboende men bra för de som vill vara vid havet på dagen och i mörkret på natten.

Jag vet inte om hotellet finns kvar men det hade varit perfekt!

/Jonas

kenneth.sneis
                          Deltager
                            • Super Giant

Hei

Ett lite spørsmål ifra meg vedr lysforurensning.

I hvor stor grad påvirker lys på bakken/ rundt teleskopet?

Altså, Himmelen er rimelig mørk (melkeveien sees relativt OK), men det er en del lys på bakken ifra hus og 2 gatelykter. Hvordan påvirker dette kontra like himmelforhold, men uten lyset på bakken ?

munkholm
                            Deltager
                              • Neutron star

Det kan man jo prøve, tror nu ikke han hopper på den Torben

Jeg ved det, har ikke målt det Kenneth, men der jo en del genskin/reflektion så det har helt sikke en betydning.

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

kenneth.sneis
                              Deltager
                                • Super Giant

Hei igjen

Tenkte litt generelt jeg, og spesielt i forhold til min egen situasjon.

Har fått delvis angst når jeg leser denne tråden, med tanke på at jeg driver å flytter observatoriet mitt hjem.

Himmelen hjemme er jo forholdsvis bra (ganske lik visuelt der jeg har observatoriet idag), men hjemme er det jo lys på bakken ifra hus omkring + 2 gatelykter.

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Mht. lysforurening og spredningslys

Hvad kan man gøre for at reducere problemet?

Man skal naturligvis undgå, at lamper kan lyse ind i tubus – også

selvom lyset ikke falder direkte ind i fokuseringsrøret.

Er en gadelygte længere væk men stadig generende, kan det være

nødvendigt at opsætte afskærmning.

Spredningslys vil der altid være i større eller mindre grad – også

selvom omkringliggende lamper er skærmet af, så der ikke kan komme

direkte men kun reflekteret lys fra dem.

Selvom en lampe er skærmet af, så kan man i grelle tilfælde godt se, at

der er lyst omkring den, fordi vanddråber eller rimtåge i luften

reflekterer lyset. Det vil typisk være en aften, hvor himlens

transparens er nedsat i forvejen.

Derudover skal man også være opmærksom på lysreflekterende flader i

nærheden af teleskopet – kuppel og bygning. Det er en god ide at male

disse flader matsorte – og måske også området indvendigt omkring

kuppelåbningen.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 47 i alt)
                                • Emnet 'lysforurening' er lukket for nye svar.