› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › lysforurening
- Dette emne har 46 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af jan. This post has been viewed 1181 timesjakobsen. This post has been viewed 1181 times
-
ForfatterIndlæg
-
1. marts 2016 kl. 22:43 #144228
munkholmDeltager- Neutron star
Ja så er betingelserne blevet næsten håbløse. Kommunen har sat nye led lys over alt i området, og som det kan ses, er den ene sat næsten lige over teleskopet. Henvendelse til kommunen gav intet. Ser ikke andre udveje end at flytte. Om et år går konen på efterløn, så er vi skredet.
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
1. marts 2016 kl. 22:53 #144230
clauskafDeltager- Nova
Hej Bent
Ja det er sørgeligt
Hilsen Claus
1. marts 2016 kl. 23:23 #144233
FinnDeltager- Neutron star
Sørgeligt syn Bent, det er sku synd og jeg føler med dig.
mvh Finn
2. marts 2016 kl. 00:02 #144236
jonas.cDeltager- Super Giant
Jag är inte drabbad men det är likadant i Sverige.
Om det gäller fotboll eller annan sport tar man alla sorters hänsyn som exempelvis att bekosta nya fotbollsplaner för hundratusentals kronor men vi amatörastronomer är inte ens värda att lyssna på – förrän vi kan agera “tomtar” i något reportage om världsrymden och reportrarna ställer de sedvanliga frågorna om vi sett några UFO:n.
Ja, jag blir rätteligen förbannad när jag ser sådant här!Hoppas du kan hitta någonstans där du kan sätta upp din utrustning, alternativt en lägenhet med stor terass högt ovanför belysningen.
/Jonas
2. marts 2016 kl. 00:16 #144237
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Der er opsat nye LED armaturer i Frederikssund og Slangerup.
Generelt lyser de sindssygt kraftigt og har næsten ingen afskærmning.
Lyset under en gadelampe er nærmest dagslys !! Det er simpelthen for meget!
Står lysmasterne bare lidt langt fra hinanden, så er der nærmest sort i mellem.
Det er utrolig dårlig belysning, men der er helt sikkert gået “jo flere lux jo bedre” i det
Nu kan jeg så gå og vente på, at det blir min egen sidevejs tur. Her har jeg i årevis været ked af de gamle armaturer, hvor lysstofrør sidder som en dråbe under og lyse i alle retninger undtaget lige op.
Jeg har ikke en lysmast lige på den anden side af hækken som dig Bent, men jeg frygter det værste….ØV !
2. marts 2016 kl. 01:08 #144240
Ser ud til det er en kamp mod uret. Lys skal der være, koste hvad det vil.
Mit mobile setup har fået en overhaling, så det kommer i jævntlig brug nu.
2. marts 2016 kl. 07:34 #144242
RudiDeltager- Neutron star
Træls – jeg har også forgæves kommunikeret med kommunen over et gadelys. Jeg har dog mulighed for at flytte op i en anden ende af haven – kan du ikke det?
Ellers ser lampen ud til at være utrolig lav, så du kan nærmest nå op til den med en sort sæk?
/Rudi B. Rasmussen
2. marts 2016 kl. 10:21 #144246
thommyDeltager- Giant
Det med en sort sæk skal man nok passe på – man skal jo ikke blive uvenner med hele kvarteret. Men ellers har Rudi jo ret – kan det ikke lade sig gøre at sætte en eller anden lysafskærmning op, når der skal observeres?
/Thommy
2. marts 2016 kl. 11:01 #144247
astrojensenDeltager- Neutron star
Og om en snes år eller så, har vi fusionsreaktorer og nærmest gratis energi. Så skal i få lysforurening, der siger spar to til alt, hvad i har set hidtil.
Den eneste mulige flugt, er at flytte ud i øde områder, hvor der ikke bor andre mennesker (end amatørastronomer!).
Thomas, Bornholm
2. marts 2016 kl. 11:17 #144248
erikguDeltager- Nova
Hei Bent,
Ikke hyggelig.
Jeg opplever noe av det samme. Vi har solgt huset og kommer til å leie et hus i en periode. Huset vi leier ligger i et kryss med veier som er lyst opp av sterke led lamper så det er få muligheter til å plassere teleskopet. Så fra nå av til vi eventuelt finner et bedre sted vil det ikke være noen astro aktivitet.
Erik G
erikgu 2016-03-02 10:17:50 Erik G
2. marts 2016 kl. 11:34 #144249
nvcDeltager- Super Giant
Føler med dig Bent, den eneste mulighed er afblænding, men hvis naboerne ikke er venlig stemt så … .
Jeg har mit obs. placeret nederst ved en blind vej på Amager og indtil videre har jeg ikke fået negative tilbagemeldinger når jeg en gang imellem blænder et par lamper af,
http://www.forum.2astro.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2431&whichpage=5
Mvh. Niels
2. marts 2016 kl. 11:43 #144250
Har taget en sort fløjslpose i brug, hvilket tager det værste. Allerede da jeg målte op til den, truede min ene nabo med at melde mig. Jeg har sagt, at han kan gøre som han vil, det samme vil jeg. De andre naboer har ingen problemer med det, men syntes det er spændendene at høre om hvad jeg laver. Jeg har endnu ikke fået besøg af ordensmagten, eller grundejerforeningen, så hvem ved, måske har han set at det ikke er så ofte det sker.
Du er inde på noget der Thomas. Med indførslen af LED lys spares der på strømmen, og så kan man jo godt skrue op på fuld blus. Vores soveværelse er nu så oplyst at man kan læse uden at tænde lys, så jeg skal igen til at lægge arm med kommunen.
Fortsættelse følger
Munkholm 2016-03-02 10:44:42 Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
2. marts 2016 kl. 12:46 #144259
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Den der står nærmest kan du sætte en lampeskærm på. Lav en kasse der er
tilstrækkelig dyb og sæt den på en stang, så du kan lirke den på indefra
haven.
Den anden kan man selvfølgelig også lave en skærmkasse til, og den be-
høver kun at skærme i den side der vender hen mod din kikkert.
Vi har også en gadelampe, som vi har lavet en skærmkasse til. Den sidder
på en meget lang stang, for lygtepælen er ret høj.
Det er sket, at vi har glemt at tage kassen af, men det er der ingen der
siger noget til
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
2. marts 2016 kl. 14:25 #144261
Hej Torben, en stofpose på den nærmeste virker fint, og kan monteres indefra, den der står lidt længere væk får en murespand på en stang, første gang den blev sat op, blev den pillet ned, men jeg prøver igen, han bliver jo nok træt af at holde vagt hele natten
Murespanden skærmer kun af så der ikke kommer lys i have, så lyset på stien er stadig ok
2. marts 2016 kl. 19:10 #144276
mortenDeltager- Super Nova
Hej Bent
Det er dog det mest deprimerende billede jeg længe har set. Var der ikke lys på vejen før?
Spændt på hvor i flytter hen, DK? Spanien.
Da jeg var i Valencia var det stort set klart hver aften. Det i kombination med Vicents 1.23m Zeiss reflektor gjorde det lidt anstrengt at skulle glæde sig over næstens lykke uden at være misundelig.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'lysforurening' er lukket for nye svar.