Lysforurening

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Lysforurening

• Dette emne har 17 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af jens. This post has been viewed 937 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

Nice nice! så får vi hvis minder lysforurening igen i hvor kvarter. for 1½år siden fik vi nye laver lamper i den først ½km fra hvor jeg bor, men nu planter de fler nye, så det bliver en ø af 2-3km. Så de sidste 70er skod lamper smutter nu Clap Især dem over på Middelfartvejen, hvor de er ekstrem høje og old, mange, med HVID lys, og kaster lyset ud til alle sider / op. Det pynter også en del, de gammel gitter master og ledninger over det hele komme væk, og nye diode lysregulering

ala dem her ryger nu, + den type der hænger i kabler over vejen Tongue

http://www.rigorigo.dk2008-10-21 09:13:15

jeppe
      Deltager
        • Super Giant

Jeg er passende misundelig … Det er et lyshav, her hvor jeg bor, og det bliver vist aldrig bedre. Til lykke med at det bliver bedre hos dig Thumbs%20Up

rigo
        Deltager
          • Super Nova

aaa så misundelig skal du helle ikke være, det er stadig 2,9km fra rådhuspladsen Odense, masser af lys fra Cenrtum

jeppe
          Deltager
            • Super Giant

Egentlig burde jeg vel ikke beklage mig. Jesper Sørensen har nok Danmarks mest elendige forhold. Han er jo nærmest nabo til lufthavnen og han tager dælme gode billeder alligevel! I sidste ende drejer det vel sig om at få det bedste ud af de muligheder, der byder sig.

Men lidt misundelig på dig er jeg stadig Wink

mr.mox
              • Nova

Hvordan får man overtalt elværket til sådan noget Rigo? Jeg har et lystoffrør hængende i 6-7 meters højde kun 10 meter fra min grund. Ikke engang naboens hus kan skygge for det! Kuplen på observatoriet kommer virkelig til sin ret, for uden den ville jeg kunne læse avis i haven om natten!

rigo
              Deltager
                • Super Nova

Det er ikke lige noget jeg har overtalt kommunen til, er bare heldig at alt dette er fra 70erne ca. så det ikke kan mere. Men det er igang mange steder i Odense de sidste pr år.

jens
                Deltager
                  • Giant

Jeg har lige været lige så heldig som du Rigo.

Nu bor jeg godt nok i en lille ‘oase’ med en rigtig god himmel til trods for betegnelsen som villakvarter.

En af mine mindre gener var netop den nærliggende Holbækvej, og her er nu de gamle gittermaster nedlagt til fordel for nye moderne master der er væsentligt lavere og med koncentreret lysstråle.

Så jeg har også “mistet” en smule lysforurening mod sydvest, vest og nordvest. Clap

Nu mangler vi bare at kommunen slukker al lys fra kl. 23 til 05, istedet for kl. 02 til 04. Embarrassed

mr.mox
                    • Nova

Har hørt SEAS/NVE om hvornår ledningerne skal graves ned – der skiftes nok lamper samtidigt. Tidligst i 2012 svarede de. Nu hører jeg så komunen om de kan afskærme den

hoest
                    Deltager
                      • Nova

Jens du er inde på noget afv det rigtige det kan osse spare en masse skattekronerClap

jens
                      Deltager
                        • Giant

Høst wrote: Jens du er inde på noget afv det rigtige det kan osse spare en masse skattekronerClap

Hej Henning Smile

Jeg har fulgt Sorø Kommunes byråds- og Forvaltningsreferater konsekvent gennem 5 år og der foreligger en undersøgelse fra elselskabet om den økoniomiske gevinst ved at ændre på dette.

De økonomiske beregninger der ligger til baggrund for beslutningerne i Teknik- og Miljøudvalget viser, at de tænd/sluk ure og den ekstra omkostninger der er forbundet med at “områdestyre” gadebelysningen er for høj ift. den langtsigtede besparelse kommunen vinder ved at udvide tænd/sluktiden.

Ellers var det planen, at Sorø kommune vile have slukket al gadebelysning (undtaget herfra er selve centrum hvor butikkerne ligger) fra 24.00 til 04.00.

Gæt hvem der sad på et bedetæppe disse dage inden beslutningen blev taget.

Desværre faldt det ikke ud til min fordel, men jeg glæder mig da over, at der er mørklagt fra 02.00 til 04.00. – Lidt er bedre end ingenting.

Gadebelysningen på vor villavej klares med affaldsposer. De er diskosformet og ikke højere end godt 3 meter, så de får lige en pose over hovedet. Big%20smile

andreas.v
                        Deltager
                          • Main Sequence

Pose over gadelygeterne!! Jeg klarede mit “lysproblem” på en meget enklere måde:

Ej spørg til side. Bor derude hvor grisende går med nummerplader, så lysforurening er ikke noget jeg for alvor kender noget til. Kun randers lyser syd himmelen lidt op, men det er slet ikke særlig slemt.

Desværre har jeg en nabo der af og til ynder at lyse hele sin gård op!Angry Måske skal luftgeværet snart frem igen.

Mvh Andreas

mr.mox
                            • Nova

Andreas.V wrote: Desværre har jeg en nabo der af og til ynder at lyse hele sin gård op!Angry Måske skal luftgeværet snart frem igen.

Ha, ja inden længe er det jul, og så skal man sq skyde med spredhagl for at ramme alle lamperne LOL

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Bor meget fint her i Brøndby,jeg kan se mindst 12-15 stjerner på himmelen visuelt Wacko

jens
                              Deltager
                                • Giant

Samler lige op på en gammel tråd.

Jeg aner et lille lys for enden af den mørke tunnel:

Lad os håber at det i de kommende år udvikler sig til at al gadelys samt projektører på industrigrunde og virksomheder skal være slukket i et bestmet tidsrum . . . eller måske hele natten. Smile

john.st
                                Deltager
                                  • Giant

Jens wrote: Samler lige op på en gammel tråd.

Jeg aner et lille lys for enden af den mørke tunnel:

Du mener forhåbentlig mørke for enden af den lyse tunnel

Her hvor jeg bor, er der heldigvis gjort noget alvorligt ved lysforureningen.

En lov fra 1998, som skulle være – og er blevet – gennemført i 2005 har ikke alene gjort noget alvorligt ved lysforureningen, men det har vist sig at der er en del penge at spare, hvis man gør det rigtigt.

I et område med ca. 1,2 mio. beboere var besparelsen 824 MWh pr. år blot ved at gå over til svagere lysgivere (“pærer”) og udskifte skærmene, så lyset rettes ned mod vejene, hvor der er brug for det.

Gør man det samme over hele Danmark, burde besparelsen blive noget i retning af 4 GWh pr. år.

Udskifter man samtidig lysgiverne til mere avancerede typer, kan energibesparelsen blive ganske væsentlig. Skifter man til noget, som kaldes double power Ballast med de mest effektive typer lysgivere, kan man i Danmark formentlig spare mere end 150 GWh pr. år. Her på egnen (et 2.-verdensland med ca. 14 mio. indbyggere) regner man med at det vil spare ca. 410 GWh/år.

Lys er godt – vi skal ikke tilbage til tranlampernes tid – men overbelysning er spild.

Se forskellen mellem La Serena før og efter 2005 på side 6 (282) her (på engelsk):

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'Lysforurening' er lukket for nye svar.