Lysfordelingen i en Newton

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Lysfordelingen i en Newton

• Dette emne har 46 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Ă„r, 3 mĂ„neder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 663 times
Viser 15 indlĂŠg - 16 til 30 (af 47 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Frank Larsen
    Moderator
      • Super Nova
      Hej Torben,

ahemm.

Front Äbning Ø330mm (ifÞlge dit indlÊg ovenfor)
      Spejl Ø317,5mm (ifÞlge jeres hjemmeside)

dvs der er plads til +/-6,25 mm ved front Äbning

afstand fra front Äbning til spejl = 1520-80 mm = 1440mm

mulig offaxis vinkel = atand(6,25/1440)=0.248grader=14,9′

Dvs. stĂžrste diameter pĂ„ 100% illumineret felt er 29,8′
      Det svarer til den korte led pĂ„ jeres store CCD – ergo vignetering er
      Ă„rsagen pĂ„ den lange led og pĂ„ diagonalen pĂ„ jeres CCD…

Alle
      de andre effekter er meget smĂ„ – den jeg selv pegede pĂ„ ville krĂŠve at
      sekundÊren var 800mm hÞj ved en vinkel pÄ 1-2 grader. Dog er der en effekt jeg tror vil kunne mÄles.

Jeres Tubus er velbaffled sÄ strÞlys er nok ikke det store 8% bidrag

Jeg kan ikke se at Henriks betragtning holder her for disse smĂ„ vinkler – jeg kan ikke finde nogen litteratur (Den ellers meget meget grundige http://www.telescope-optics.net nĂŠvner det eksempelvis ikke) der angiver et vĂŠsentligt tab pĂ„ et parabolspejl offaxis – det er klart at der sker en defokkusering – men en energi betragtning vil vise at alle arealer i CCD planet fĂ„r tilfĂžrt lige store mĂŠngder fotoner sĂ„lĂŠnge der kommer lige mĂŠngder fotoner ind pĂ„ spejlet fra de dĂŠkkede retninger (Jens’s effekt kommer sĂ„ ind her og reducerer det indkomne antal fotoner). For store vinkler kan der vĂŠre en effekt hvor effektiviteten af spejlet falder pĂ„ grund af spredning. (GĂ„ ud fra at det er det der ogsĂ„ gĂžr sig gĂŠldende for mikrobĂžlger)

Brug en 338mm front blĂŠnde i stedet.

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Hej Torben

Hvis jeres frontblÊnde kun har en Äbning pÄ 330 mm sÄ er det helt sikkert den giver vignettering.
        NEWT angiver i denne konfiguration med jeres tubus en frontblÊnde med en fri Äbning pÄ
        mindst 366 mm. SĂ„ den i har nu giver helt sikkert en del vignettering.

Jeg prĂžver i aften at kĂžre den gennem NEWT, et gĂŠt er at du kun har et 100% belyst felt
        under 10mm. Tror du med dette har fundet en meget stor del af forklaringen.

Nightsky2014-11-20 10:49:14

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Forresten, SÄ vidt jeg er orienteret, sÄ kan en forskel i detektorens

fĂžlsomhed variere op til 10% over hele fladen og 1% mellem nabopixels –

det var i hvert fald god latin da vi byggede vores Cookbook camera i

1997.

Om det er det der gĂžr sig gĂŠldende for begge vores kameraer ved jeg

ikke, men der mÄ vÊre andre, som ved noget om det.

mvh

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Hej Frank

Jeg tjekker lige diameteren af hullet, men det forklarer ikke, at der

ogsÄ er vignettering pÄ vores H9.

I Þvrigt, sÄ er det ikke himmelvinklen man skal mÄle pÄ, men den

faktiske vinkel af lysbundtet i tubus, og sÄ vil man komme frem til et

andet tal.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Torben Taustrup wrote: Hej Frank

Jeg tjekker lige diameteren af hullet, men det forklarer ikke, at der

ogsÄ er vignettering pÄ vores H9.

I Þvrigt, sÄ er det ikke himmelvinklen man skal mÄle pÄ, men den

faktiske vinkel af lysbundtet i tubus, og sÄ vil man komme frem til et

andet tal.

mvh

Torben

Øhhh – vinkel af det INDKOMNE lysbundt i tubus og vinkelafvigelse pĂ„ himmel mĂ„ vĂŠre den samme – det er parallelt lys !!

Jeg regner ikke pĂ„ centeret for lysbundtet, men kun kanten af af et 317.5mm bredt lysbundt. Det vil kunne drejes 0.248grader vĂŠk fra den optiske akse i en vilkĂ„rlig retning fĂžr det ligeakkurat rĂžrer den forreste blĂŠnde. Retningen for lysbundtet mĂ„ da netop pege pĂ„ et sted pĂ„ himlen 0.248 “himmelgrader” fra der hvor spejlets optiske akse peger! – vi er vel enige om at vi inddeler himlen i 360grader vandret og lodret her nĂ„r det er afstande og ikke koordinater vi snakker om.

Jeg gÄr ud fra at jeres felt stÞrrelse pÄ hjemmesiden er beregnet som 60minutter/grad x 2 x atand( (CCD dimension i mm/2)/(BrÊndvidde i mm) ) ??

FrankLarsen2014-11-20 13:32:41

henrik.schneider
              Deltager
                • Nova

FrankLarsen wrote:

Jeg kan ikke se at Henriks betragtning holder her for disse smĂ„ vinkler – jeg kan ikke finde nogen litteratur (Den ellers meget meget grundige http://www.telescope-optics.net nĂŠvner det eksempelvis ikke) der angiver et vĂŠsentligt tab pĂ„ et parabolspejl offaxis – det er klart at der sker en defokkusering – men en energi betragtning vil vise at alle arealer i CCD planet fĂ„r tilfĂžrt lige store mĂŠngder fotoner sĂ„lĂŠnge der kommer lige mĂŠngder fotoner ind pĂ„ spejlet fra de dĂŠkkede retninger (Jens’s effekt kommer sĂ„ ind her og reducerer det indkomne antal fotoner). For store vinkler kan der vĂŠre en effekt hvor effektiviteten af spejlet falder pĂ„ grund af spredning. (GĂ„ ud fra at det er det der ogsĂ„ gĂžr sig gĂŠldende for mikrobĂžlger)

Det kan SAGTENS vĂŠre du har ret Frank, jeg er dog ikke helt overbevist.
                MikrobÞlger og NanobÞlger opfÞres sig ens, og en parabol er jo en parabol, hver enten den er lavet af glas eller hÞnsetrÄd.
                En parabol virker jo ved at den reflekterer et parallelt elektromagnetiske bÞlge bundt fra et stort areal (hele parabol arealet) in til et fokus punkt, mÄlet er at alle disse bÞlger skal komme frem til detektorer (mikrobÞlge modtager, eller kamera chip) i absolut medfase.
                Det sker kun i et punkt og det er i fokuspunktet som teoretisk jo ingen udstrÊkning har. BevÊger man sig vÊk fra det punkt kommer bÞlgerne i ufase og dermed dÊmpes signal styrken. Dette virker helt fint hvis man modtager signal vinkeltret pÄ parabolen ogsÄ kaldet (broadside). Signaler der kommer lidt skÊvt ind pÄ systemet har dog ogsÄ et fokus punkt de ligger bare ikke i parabolens optimale fokus punkt, det ligger lidt tÊtter pÄ parabolens overflade ogsÄ er de dÊmpet lidt pga fase fejl, og det er jo netop det man gÞr med et kamera chip. Fasefejlen opstÄr fordi chippen kun i midten er i fokuspunktet men ude i kanterne er lidt bag fokuspunktet.
                Jeg skal nok lige lÊse lidt op pÄ dette i weekenden, sÄdan bare for at fÄ den ide lagt dÞd.

NÄr det sÄ er sagt Frank, sÄ kan det sagtens vÊre det intet betyder ved disse smÄ vinkler og jeg tror noget mere pÄ din betragtning om frontÄbning pÄ 330mm versus spejl pÄ 317.5mm end jeg tror jo min model lige nu.

Post edit:
                Hvis man laver en flat med chippen justeret en lille smule ind mod spejlet, de-fokuseret, vil vil man se at signalet vil falde i midten, og stige lidt vÊk fra midten. Dette vil vÊre fakta HVIS og kun HVIS min betragtning har indflydelse pÄ problemet.

henrik.schneider2014-11-20 14:13:31

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

FrankLarsen wrote:

Øhhh – vinkel af det INDKOMNE lysbundt i tubus og vinkelafvigelse pĂ„ himmel mĂ„ vĂŠre den samme – det er parallelt lys !!

Jeg regner ikke pĂ„ centeret for lysbundtet, men kun kanten af af et 317.5mm bredt lysbundt. Det vil kunne drejes 0.248grader vĂŠk fra den optiske akse i en vilkĂ„rlig retning fĂžr det ligeakkurat rĂžrer den forreste blĂŠnde. Retningen for lysbundtet mĂ„ da netop pege pĂ„ et sted pĂ„ himlen 0.248 “himmelgrader” fra der hvor spejlets optiske akse peger! – vi er vel enige om at vi inddeler himlen i 360grader vandret og lodret her nĂ„r det er afstande og ikke koordinater vi snakker om.

Jeg gÄr ud fra at jeres felt stÞrrelse pÄ hjemmesiden er beregnet som 60minutter/grad x 2 x atand( (CCD dimension i mm/2)/(BrÊndvidde i mm) ) ??

Vinkel af lysbundtet ind i tubus er den samme som vinkelen kikkerten “kigger”, det er godt nok.
                  Men lysbundtets vinkel fra det har forladt parabolen og til det rammer fokuspunktet pÄ chippen, eller meget tÊt pÄ chippen, er en helt anden og meget stÞrre.
                  SĂ„ snakker vi obstruktion i tubus er det vinkelen ind der skal regnes med, nemlig FOV/2, taler vi om obstruktion i vejen fra parabolen til chippen er vinkelen noget stĂžrre.

henrik.schneider2014-11-20 15:28:29

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

Netop – jeg kun taget stilling til tubus – ikke okularudtrĂŠk og sekundĂŠr.

Det beregnede er den maksimale Ă„bning som tubus tillader. – sekundĂŠr/okularudtrĂŠk kan godt tillade mindre, men ikke mere himmelvinkel.

tak Henrik!

FrankLarsen2014-11-20 15:37:50

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Den skal jeg lige tĂŠnke over

Finn
                      Deltager
                        • Neutron star

Jaaa man fÄr noget ud af de trÄde her nÄr man sidder og lÊser her lidt fra sidelinjen af, noget man ikke selv har vÊret sÄ opmÊrksom pÄ som man mÄske burde men bare har ladt stÄ til og tÊngt at sÄdan er det bare

mvh Finn

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Jeg kan bekrĂŠfte, at hullet i ringen er 330 mm.
                          Med ringen fjernet har jeg vha. det udmÊrkede program, som Lars sendte link til fÄet et
                          resultat der siger: 24,11 mm fuldt belyst felt. Grunden til, at jeg er kommet frem til et lidt
                          andet resultat er, at udtrÊkkets center er placeret 175 mm fra tubusÄbning. Jeg har end-
                          videre regnet med en maksimaldiameter i okularudtrÊkket pÄ 38, som svarer til den frie
                          Äbning i komakorrektoren. om det er 38 i stedet for 50 har dog ingen betydning for resultatet.

Ringen er nu fjernet, sÄ jeg kunne godt fÞle mig fristet til at prÞve at lave en ny flat.
                          Jeg tror ikke, at der vil vĂŠre den store forskel – men kom med et gĂŠt Wink

Klokken er nu 19:05, og jeg gÄr i gang.

mvh
                          Torben

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

SpĂŠndende Torben

Tallet du fÄr fra diagonalberegningen tager ikke hensyn til tubus, bafle og fokusÄbning. Den
                            giver dig kun tallet for den maksimale synsfelt for afstanden mellem primĂŠrspejl og diagonal.

Hvis jeg putter en frontÄbning ind pÄ 330mm ser det ud til at der er vignettering fra frontblÊnden
                            pÄ ray traced.

The tube inside diameter should be a little larger, or the diagonal
                            minor axis could be made smaller
                            to shrink the illuminated field.
                            The baffles can’t be calculated until the vignetting at the front is corrected.

Hvis jeg sÊtter findvendig fokus diameter til 38mm kommer der ogsÄ en adsvarsel:
                            Vignetting at focuser of 100% ray
                            :
                            Yes

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Hej Lars

Der er mange parametre i det program, sÄ det krÊver lidt tid at sÊtte sig ind i det. Min
                              forelĂžbige konklusion er dog, at den konstaterede forskel i intensiteten fra midten af felt
                              og ud mod kanterne ikke skyldes vignettering.
                              Jeg har kikket ned i 2″ fokuseringsrĂžret, og selv nĂ„r jeg kikker helt ude ved kanten, sĂ„ kan jeg
                              ikke se kanten af den yderste blĂŠndering.

Jeg sidder og betragter de to flats. De ser ens ud. Jeg har mÄlt pÄ dem, og vÊrdierne er stort
                              set ens. DesvĂŠrre ligger de ikke ens i histogrammet, og jeg er i tvivl om, hvordan resultatet
                              sÄ skal tolkes.
                              Det krĂŠver lidt mere studium – og forhĂ„bentlig fĂ„r vi snart klart vejr, for det varer ikke lĂŠnge
                              fĂžr filterhjulet er klar.

mvh
                              Torben

henrik.schneider
                              Deltager
                                • Nova

Jeg har lagt formlen for dĂŠmpning versus offaxis-vinkel ind her.

Som det ses er tabet for en vinkel pÄ 0.25grader tÊt pÄ 1%, sÄ det er nok ikke der fejlen er i jeres setup.henrik.schneider2014-11-21 06:35:20

Frank Larsen
                                Moderator
                                  • Super Nova

Hmmm, irreterende ikke at fÄ ret

Jeg behĂžves naturligvis ikke at spĂžrge om du havde Ăžjet i teleskopets fokus plan eller tĂŠttere da du kiggede i okular udtrĂŠkket..

SÄ er eneste resterende gyldige teori jo efterhÄnden Antons betragtning om spredt lys.

MÄ jeg have lov at spÞrge om den flat du har lavet rent faktisk virker pÄ et nattebillede. Det er jo selvfÞlgelig svÊrt at vurdere om baggrunden bliver perfekt flad.

en ide kunne vĂŠre at tage en skyflat og “flatte” den med jeres almindelige flat.

Hvordan tager I, iĂžvrigt jeres flats?

I sektionen for variable stjerner har vi bedste resultater med at have en diffus lyskilde et godt stykke fra kikkerten. Lyskilden skal vĂŠre lidt stĂžrrer end det belyste felt. Effekten fremfor at have en Tshirt eksempelvis henover teleskop Ă„bningen er netop at undgĂ„ falsk lys der sendes direkte mod tubus siderne – her er isĂŠr den modsatte vĂŠg bagved sekundĂŠren set fra udtrĂŠkket en synder sammen med udtrĂŠkket selv ?

En strĂž tanke – er frontglassene pĂ„ de to CCD sensorer antireflekscoated? – der vil vĂŠre en lille vinkel afhĂŠngighed der. Jeg tror bare ikke den kan forklare de 8 %

Viser 15 indlĂŠg - 16 til 30 (af 47 i alt)
                                • Emnet 'Lysfordelingen i en Newton' er lukket for nye svar.