› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Lysfordelingen i en Newton
- Dette emne har 46 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Är, 3 mÄneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 662 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
19. november 2014 kl. 15:46 #124702
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej folkens
Jeg har fremsat en pÄstand om, at lysfordelingen i en Newton ikke er jÊvn, men at intensi-
teten falder, nÄr man bevÊger sig vÊk fra billedcentret.
Det er, hvad jeg har observeret ved vores eget instrument – og fĂŠnomenet skyldes ikke
vignettering, for vores sekundĂŠrspejl er stort nok.
Man kan se et par flats her pÄ side 3: http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=12471Jeg har forgÊves sÞgt information om emnet pÄ nettet, men har ikke fundet noget.
Er der nogen som har information om dette emne?mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
19. november 2014 kl. 16:25 #124704
Frank LarsenModerator- Super Nova
Er Tubus stor nok i diameter til at den ikke vigneterer off axis?
Overvej et Ăžjeblik tykkelsen og spider til jeres sekundĂŠr. Hvordan er obstruktionens areal pĂ„ parallelt lys faldende fra forskellige retninger – min pĂ„stand er at obstruktionen er mĂ„lbart stĂžrrer for indfaldsvinkler svarende til yderpunkter i jeres kamera. Hvis synsfeltet er 1grad skal i beregne onstruktionen set fra den vinkel.
En nem test.
Defokkuser en stjerne forholdsvis meget sÄ i kan mÄle obnstruktionens areal i forhold til hele stjerneafbildningen.
Placer nu stjernen i midten og mÄl dimensionerne pÄ Donoughten.
Placer sÄ stjernen i hjÞrnet og gentag.Der burde vÊre lidt forskel.
spm:
Den test I lavede – sad der en komakorrektor i der? – I sĂ„ fald vil jeg kigge efter tab der – varierende mĂŠngder glas – midte til kant. Variation i coatningernes effektivitet med vinkel.desuden – hvis I bruger interferensfiltre VIL der vĂŠre en variation i filteregenskaber der er stĂŠrkt afhĂŠngig af strĂ„legangens indfaldsvinkel pĂ„ filtret.
FrankLarsen 2014-11-19 15:25:26 19. november 2014 kl. 17:21 #124707
henrik.schneiderDeltager- Nova
Torben, er dette setuppet du har testet pÄ?
Du skal temmelig meget vÊk fra hovedaksen fÞr diverse plader / elementer dÊmper lyset pÄ kanten af din chip.
Derimod fra Frank et godt point, var komakorrektor isat under testen?
Men ogsÄ selv om du siger det ingen betydning har, sÄ ville jeg nok prÞve at regne lidt pÄ dit sekundÊr spejl versus FOV igen, det virker underligt hvis det INGEN betydning skulle havde.
50% er dog meget syndes jeg (netop set din test).
– Hvor stor er FOV ved testen?
Det mÄ nÊsten vÊre tubus konstruktionen eller sekundÊr spejlet som giver sÄ stor dÊmpning.
henrik.schneider 2014-11-19 16:27:31 19. november 2014 kl. 18:33 #124711
Anonym- Super Nova
Hej Torben. Jeg tror ikke der findes noget optisk system, som 100% kan levere samme lysintensitet over hele feltet. F.eks. irriterer det mig, nĂ„r jeg ser en film i biografen, at midten af lĂŠrredet bliver ret meget mere lys end ude ved kanten. Det er isĂŠr blevet slemt efter, at man er gĂ„et over til elektronisk filmmedie! Det er nok kun mig som lĂŠgger mĂŠrke til det i hele salen, men det er jo netop fordi vi i vores hobby har med disse ting at gĂžre. For selvfĂžlgelig laver mine kikkerter ogsĂ„ det du nĂŠvner – og ligesom pĂ„ jeres newton i en grad, som er nem at leve med! Men det mĂ„ have noget at gĂžre, med at strĂ„lebundtet spidser til pĂ„ vej ind mod sensoren, og at det derfor kun er midten der fĂ„r 100% glĂŠde af strĂ„lebundtet fra begge sider!
Mvh.
johannes 2014-11-19 17:33:37 19. november 2014 kl. 19:01 #124713
norupDeltager- Super Giant
Ud over at kigge pÄ vignettering, bÞr det ogsÄ overvejes om fordelingen kan skyldes spredt lys. Aksesymmetriske dele som tubus m.m. kan godt give en fordeling som det sete.
PrĂžv at placere Ăžjet i fokalplanet – alt lys der kan ses uden om pupillen laver ballade. I min Newton har jeg rigeligt med reflektioner fra okulartubus.
Vil du gÄ mere analytisk til vÊrks, kan du lave et pinholekamera ved at sÊtte an maske op umiddelbart foran CCD kameraet. SÞrg for kort afstand for at fÄ stort FOV, og prÞv bÄde med et centreret og et off-axis pinhole.
19. november 2014 kl. 19:08 #124715
Hej folkens
Tak for svarene
Jeg beklager – i det link jeg satte ind var den omtalte flat ikke. Seneste flat kan ses her:
http://tocobs.org/filterwheel2.htmEdit
Her er tvÊrsnit af flat pÄ detektorernes langside:Supplerende kan jeg oplyse, at jeg har taget flats bÄde med og uden komakorrektor. Jeg
kunne konstatere, at der lysfordelingsmÊssigt ikke var forskel pÄ de to.
Endvidere er flats taget uden filter i filterhjulet.
Set fra detektorplanet er der intet sted, hvorfra det er muligt at se kanten af tubusÄbning.
Set fra detektorhjĂžrner er det muligt at se hele hovedspejlet.
Se venligst bort fra det fĂžrste indlĂŠg om lysfordelingen – der hvor der er indsat et billede
af lysfordelingen i procent. (Jeg overvejer at redigere i dette indlĂŠg og fjerne billedet.)Frank, interessante betragtninger. Jeg ved ikke lige, hvordan den sekundĂŠre obstruktion
skulle kunne blive stÞrre, hvis man decentrerer doughnut.Henrik, den nye konstellation ser sÄdan ud. Som det fremgÄr pÄ dette lidt utydelige billede,
sÄ er strÄlebundtet stÞrre end detektordiagonalen.Johannes, jeg er enig med dig i din betragtning.
mvh
TorbenTorben Taustrup 2014-11-19 19:14:41 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
19. november 2014 kl. 20:13 #124719
edbbobDeltager- Super Nova
@Torben
Den nye flat ser god ud!
Jeg sidder og roder med JNER1, og blev i den sammenhÊng opmÊrksom pÄ, hvor meget forskel der er pÄ det jeg ville kalde vignettering. Da vi optog data, havde jeg en alt for stor chip, og mit felt var meget mere vignetteret end nogle af jer andres.
Siden har jeg kĂžbt et kamera med en markant mindre chip, og jeg fandt under oprydning og sortering, en serie JNER1 jeg skĂžd sidste Ă„r med det nye kamera. Selvom den var skudt gennem samme C8’er “ser” den lille chip en meget bedre del af det belyste felt, og forskellen er slĂ„ende. Meget fladere felt med den lille chip. Faktisk kan man nemt fjerne det sidste i software, men jeg vil alligevel skyde flats for at fjerne stĂžv.
SelvfĂžlgelig skal man vĂŠre varsom med stĂžv, men i starten turde jeg nĂŠsten ikke bruge udstyret, af frygt for stĂžv. Det er blevet en del rarere at lege astro nu, hvor jeg igen tĂžr trĂŠkke vejret undervejs
EDBBOB 2014-11-19 19:14:22 19. november 2014 kl. 20:39 #124722
Torben,
Jeg har prĂžvet at skitsere problemet:
Jeg har naturligvis overdrevet her.
RÞd er obstruktionen on-axis, den blÄ er off-axis
I Ăžvrigt synes jeg at Antons betragtning lyder sandsynlig.
FrankLarsen 2014-11-19 19:41:36 19. november 2014 kl. 20:44 #124724
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Torben.
Et parabolsk spejl (eller sfĂŠrisk/kugleformet for den sags skyld) vil lave et billede af alt hvad der er over dets horisont. Husk at vi her ikke taler om afbildningskvalitet. Uha.
Men i princippet vil et spejl, lagt fladt pÄ jorden, afbilde hele himmelsfÊren pÄ en imaginÊr billedflade, som omtrent vil vÊre kugleformet. Vignettering af denne afbildning vil forekomme hvis vi bevÊger os vÊk fra aksen, men vil, som jeg lige kan visualisere det, fÞlge det viste areal af spejlet cirkulÊre flade set fra en vinkel. Med andre ord, dit cirkulÊre spejl vil se ud som en ellipse fra alle andre positioner end lige pÄ den optiske akse. Lilleaksen vil forkortes med cosinus til vinklen fra den optiske akse. Er du f.eks 45 grader vÊk fra den optiske akse, sÄ vil lilleaksen af ellipsen forkortes til cosinus af 45 grader = (kvadratrod af 2)/2.
Spejlets effektive areal vil sÄ vÊre pi*a*b, hvor det set pÄ den optiske akse har arealet pi*r*r, eller pi*r^2, som vi kender det. Antager vi at dit 30 cm spejl set lige ovenfra har arealet 706 cm2, vil det set under en vinkel pÄ 45 grader, vÊre faldet til et effektivt areal pÄ 499 cm2, eller prÊcist med forholdet pÄ cos 45 grader til 1, som er 70,7%.Er vinklen pÄ himlen meget lille f.eks 1 grad fra aksen, svarende til et felt pÄ 2 grader i diameter, vil spejlets effektive areal vÊre faldet ganske lidt, da cosinus til 1 grad kun er 0,999848.
Det er altsÄ nÊppe i primÊrspejlets geometriske afbildning af himlen du skal lede efter din vignettering, men nok nÊrmere i en for snÊver tubus eller lignende..
IĂžvrigt en spĂŠndende lille opgave i geometrisk optik.
mvh
Jens19. november 2014 kl. 21:15 #124727
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Torben
Jeg kender ikke alle mÄl pÄ jeres teleskop, men ud fra hvad jeg kan finde pÄ jeres hjemmeside
er det ikke utĂŠnkelig at i har vignettering grundet for lille sekundĂŠrspejl og dens placering
nÄr der er tale om Atik 383 kameraet.En tur gennem NEWT viser at i mÄske kun kan opnÄ et 100% felt pÄ omkring 18mm i diameter,
hvis alt ellers er placeret 100% korrekt.Hvis det holder kan der kun lige holdes et 100% belyst felt med SXV H9.
Hvis jeg ser pÄ billederne af jeres tubus indiker det ogsÄ at jeres forreste blÊndering (den
helt ude ved kanten) kan give vignettering.Hvis jeg beregner blĂŠnderingen til at tage
25mm af tubus frontens radius sÄ kunne det iflg. NEWT give problemer.Bedste rÄd er i at indtaster samtlige parametre i NEWT og arbejder videre derfra. Man kan
ubetinget stole pÄ de resultater NEWT giver.http://stellafane.org/tm/newt-web/newt-web.html
Nightsky 2014-11-19 20:16:39 19. november 2014 kl. 21:41 #124729
Hej Torben
Hvor stort er det synlige felt, hjĂžrne til hjĂžrne for jeres store chip.
Har du en tegning der viser geometrien i jeres spiser og den nye sekundĂŠr?
SĂ„ vil jeg gerne lige lave et par beregninger.
20. november 2014 kl. 00:10 #124746
Hej
Tak for jeres svar, jeg synes, at der er mange interessante betragtninger.
Her er mÄlene pÄ vores tubus:
Jeg vil vende tilbage med svar pÄ de andre spÞrsmÄl.
mvh
TorbenTorben Taustrup 2014-11-19 23:15:38 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
20. november 2014 kl. 01:10 #124749
nightskyDeltager- Neutron star
Underligt Torben
Med de data du viser her ser det ud til at vĂŠre 100% i orden.
De data jeg har tastet ind i NEWT kan du hente her og selv uploade. SĂ„ kan du ray-trace
m.v. og Êndre pÄ de parametre du Þnsker.http://www.nightsky.dk/Digitalt/temp/torbentaustrup.newt
Her NEWT siden under StellaFane – vĂŠlg Open a .newt file
http://stellafane.org/tm/newt-web/newt-web.htmlSÄ eneste jeg kan komme pÄ er at front blÊnderingen er lige det stÞrste, sekundÊrspejlet
er ikke reflekterende helt til kant ved 79 mm, eller fokuseringsenhedens lĂŠngde/indre
diameter forhold op til fokusplanet ikke har et f/forhold der er hurtigere end f/5.Many telescopes are built with the standard 1Œ inch by
3œ inch focuser. At any focal ratio less
than about f/10, this can cut off a fair amount
of the light cone. Using a low profile, wide
focuser is one of the easiest ways to
improve a telescope.
Another place vignetting occurs is at the front end of the tube.100% Illuminated Diameter: Diagonal Obstruction of Primary Diameter: % Minimize, 20% or less is a good goal. Unit of Measure mm Primary Mirror Diameter 317.500 Focal Length 1587.500 Focal Ratio 5.000 Tube Inside Diameter 416.000 Tube Thickness 2.000 Focuser Minimum Height 85.000 Focuser Inside Diameter 50.000 Focuser Extra Travel 0.000 Focuser Camera Travel 0.000 Diagonal Minor Axis 79.000 Diagonal Offset 3.950 100% Illumination Diameter 24.565 75% Illumination Diameter 54.531 Front Aperture Diameter 366.381 Mirror Face to Focuser Hole 1292.500 Focuser to Front End of Tube 147.500 Mirror Face to Back of Tube 80.000 Tube Length 1520.000 Front Baffle Front 366.381 All positions measured from the back of the tube.
Nightsky 2014-11-20 00:12:09 20. november 2014 kl. 07:48 #124751
Hej Lars
Tak for hjĂŠlpen
Interessant nok er de to parametre, sekundĂŠrspejlstĂžrrelse og front-
Äbning de to der har vÊret fokus pÄ.
SÄ vidt jeg husker, sÄ ville den nÊste stÞrrelse i nedadgÄende retning
for sekundĂŠrspejlet vĂŠre for lille – 2,6″, eller 66 mm.
Og sÄ er frontblÊndeÄbningen faktisk reduceret i stÞrrelse. Der er sat
en finerring med en Äbning pÄ 330 mm pÄ
Det er rart at vide, at de beregninger, som jeg lavede for omkring 14 Är
siden holder vand.
BÄde Frank og Jens har vÊret inde pÄ det. Det ligger i fysikken, at lys-
intensiteten vil falde, nÄr man bevÊger sig vÊk fra centret.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
20. november 2014 kl. 09:11 #124754
henrik.schneiderDeltager- Nova
Hej Torben
Det er fuldstÊndigt korrekt at signalstyrken bliver mindre nÄr man bevÊger sig vÊk fra fokus, ingen tvivl om det, tÊnk at jeg kunne glemme det, det er jo gammel mikrobÞlge viden fra min tid pÄ Terma
Jeg kan bare ikke huske hvor meget det er, men 0.5dB (11%) virker ikke urimeligt i mit hoved, dog er der flere faktorer som spiller ind pÄ denne dÊmpningens stÞrrelse, F forhold, subreflektor stÞrrelse og parabolens dybde i forhold til vinkel (den er nok dÊkket i F-forholdet), og sÄ selvfÞlgelig antal grader vÊk fra fokus.
Jeg vil lige kigge i nogle af de tykke bĂžger nĂ„r jeg kommer hjem i morgen, men du kunne jo finde fĂžlgende pĂ„ Terma’s bibliotek: Antenna Engineering Handbook af Richard C. Johnson, den beskriver helt sikkert fĂŠnomenet, og den gĂžr det bĂ„de lavpraktisk og meget teoretisk.
NÄr man bevÊger sig off-axis, bevÊger man sig selvsagt vÊk fra fokus og derved falder system forstÊrkningen.
Samtidig er der selvfÞlgelig effekten som Jens og Frank pÄpeger, men den betyder jo ikke meget ved +-1gradhenrik.schneider 2014-11-20 08:28:47 -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Lysfordelingen i en Newton' er lukket for nye svar.