Lysende nattskyer

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Lysende nattskyer

• Dette emne er tomt. This post has been viewed 222 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Folkens

Nå er det sesong, men vi haver havt mye tordenvejr her i det siste. Jeg gikk ud og så, og der var absolut ingen lysende natskyer, men de kommer nok.

Prøv at trigonometrere. De ligger vistnok 80-120 km høyt. Man må have Water, og måle vinkelen op til dem. Det letteste er at måle tangens til vinkelen alfa.

Så er refraktionen 8 grader ved horisonten, men for atmosfærisk refraktion må vi have tabellen til Tycho Brahe. Den er sikkert publicert.

Jeg siktet og fant ud en gang at de lysende skyer jeg kunne se herfra og helt lavest ved Horisonten lå et sted mellem Molde og Jan Mayen.

På lysende natskyer kan man altså sætte personlig rekord i jordisk lang- syn.

Så er det Størmers metode. Størmer havde et Kamera på Nordlysobservatoriet i Tromsø og telegraflinje over til landsiden og en annen observatør med Camera langt unna og sikret stereofoto og kunne måle høyden. Det kan man idag med mobiltelefon og amatørkamera på stativ.

Så kan man se på reflexen i en glasrude i så lav vinkel som mulig, og ved at vænde på pladen let kunne forvisse sig om at himmellyset er polariceret, mens de lysende natskyer er det ikke. Det er diffus reflektion.

Så bør man ha spektrofoto. Jeg har er relativt brugbart gitterspektroscop men intet egnet farvecamera for samme.

Teorien er at partikkelstørrelsen ligger mellom 1 og 100 nanometer som er langt under lysbølgelængden, så det reflekterer bare snippen af solspektret i synlig lys, det er som for radioantenner. Og dess grønnere dess lavere vinkel det reflekteres i. Og kontrollen på at det er direkte reflektion af sollys er at de skal vise Frauenhoferste linier.
    Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'Lysende nattskyer' er lukket for nye svar.