lysende natskyer stor udstrækning

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI lysende natskyer stor udstrækning

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 7 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 31 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

bwinkler
    Deltager
      • Nova

I nat var jeg tilfældigvis oppe ved ca. 02:00 tiden, og opdagede at der var lysende natskyer over næsten hele himlen.

især fordelte de sig meget længere mod syd, end jeg før har set dem.( normalt ved mig er mod nord).

Har andre bemærket det og mon det er almindeligt så sent på året??

Julius
      Deltager
        • Nova

Jeg så ingen NLC her i samme tidsrom. Kan du ha forvekslet det med Cirrus skyer?

NLC har store sesong variasjoner. I 2011 så jeg NLC langt ute i August. Meteoritten som slo ned i Chelyabinsk forårsaket NLC i Februar 2013. Noctilucent-like Clouds in the Winter!

landbo
        Deltager
          • Nova

Jeg så ikke NLC. Hoppede på hylden ved ca. 02.00. Som Julius rigtig foreslår var der faktisk nogle Cirrus skyer på himmelen på det tidspunkt. LINK.

jesperg
          Deltager
            • Super Nova

Jeg kan afkræfte, at der var udbredte NLC seneste nat. Til gengæld var der ret udbredte tynde cirrus, der natten igennem drev forbi, med huller til stjernerne ind i mellem.

Lysforureningen oplyser de troposfæriske skyer, der var sorte ude over Vesterhavet, derfor kan du forveksle dem med ægte lysende natskyer. Det du så Bjarne, var (af lysforurening) oplyste natskyer.

Her sidst på sæsonen kniber det, at temperaturen i mesopausen, på vore breddegrader, bliver kold nok til udbredte NLC.

Der var dog lidt NLC lavt over horisonten (langt mod nord) sidst på natten, i skumringen kl. ca. halv fire:

Bemærk at cirrus skyerne er sorte til venstre, ude over havet, og bliver orange til højre, når de når ind over bymæssig bebyggelse. Det kan ses tydeligt, på den time-lapse jeg viste for nyligt i en anden tråd.

Jesper G.

bwinkler
            Deltager
              • Nova

Hej Jesper og Andre

Det var godt nok ærgeligt at jeg ikke orkede at få disse skyer fotograferet, jeg har måske drømt det hele, da jeg ellers har kendt til lysende natskyer i rigtig mange år (15) og her midt på djursland er vi heller ikke normalt generet af lysforurening, men jeg kan jo ikke verificere denne oplevelse. bwinkler2014-08-05 20:19:08

jesperg
              Deltager
                • Super Nova

Hej Bjarne.

Der blev faktisk taget billeder – hele natten. Ovenstående billede er det sidste fra kl. 03:30, men du kan se hele natten i en time-lapse i følgende link. Jeg ser altså kun masser af troposfæriske skyer natten igennem, NLC viser sig kun svagt til sidst ved skumringen. Jeg tror desværre at du så lysforureningens grimme ansigt.

Optagelserne indgår i øvrigt i et NLC forskningsprojekt ved Institut for Rumfysik i Kiruna.

Link til video:

http://youtu.be/MuV7PjFBB1w

Jesper G.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'lysende natskyer stor udstrækning' er lukket for nye svar.