Heiko wrote: Hej Leif,ja, der har Du ret – et spændende tema med Es, NLCs o.s.v. I denne højde har Du også meteorerne – åbenbar består der en sammenhæng mellem meteorer og NLCs også, støv, hvor vanddamp kondenserer på… o.s.v. Jeg selv observerer NLCs siden 1998 og havde de bedste fænomener deraf i tiderne af solpletminimummet… Men interessant er, på frekvenserne er intet at høre i de sidste dage via Es, 28 MHz, 50 MHz, absolut ro…. ![Wink](/wp-content/uploads/ppMigration/smileys/smiley2.gif)
Ja det er rigtigt. Under 120 km’s højde, begynder der og blive så mange luftmolkyler at tingene begynder og blive rigtig varme når de bevæger sig med x antal K-kilometers fart. Når man kigger på et plot fra OSWIN skulle det ikke undre mig, at mange af de små refleksioner men ser netop stammer fra mikro meteor spor. Der er også nogle refleksioner der ligner maskinproblemer, om du forstår.
Undres overhovedet ikke ikke over der kan være totalt radiodødt, også selv om der kan ligge et lag der burde kunne give ES. Min erfaring siger faktisk, der er et eller andet mere, der skal til for at trikke refleksionerne. Det er næsten, enten en masse, eller også overhovedet ikke noget. Samtidig skulle man tro et ES lag ville følge solen rundt på samme breddegrad, men sådan virker det bare ikke. ![](/wp-content/uploads/ppMigration/smileys/smiley5.gif)