Lysende natskyer om morgenen

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Lysende natskyer om morgenen

• Dette emne har 17 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 8 måneder siden af landbo. This post has been viewed 299 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter

Heiko
    Deltager
      • Super Giant

Hejsa,

uden mange ord… den bedste NLC-display siden mange år i juni her…

Canon EOS 500D, 100 ISO, 18 mm og 50 mm

Heiko2016-06-19 06:12:41

landbo
      Deltager
        • Nova

Tillykke Heiko. Du er vist ved og være på Sydgrænsen af, hvor lysende natskyer burde kunne ses ???

Her i det NW Jylland var der desværre skyer overalt. Tror nok Sjællænderne havde lidt huller oven ud, måske de har set noget ?

Julius
        Deltager
          • Nova

Nydelig Heiko. Overskyet her nordpå, men kan ikke klage, har allerede fått to gode netter med NLC tidligere i juni.

Heiko
          Deltager
            • Super Giant

Hej Leif og Julius,

mange tak Wink hmm, må I komme til Sydøsttyskland… Wink

Nej, var selv overrasket om disse NLCs. Det var de bedste, hvilke jeg har set overhovedet i midten af en Juni…

Og chancerne er god nu som før, OSWIN-radaren viser nye og ret dybe ekkoer omkring 78 km, har jeg også endnu ikke set:

https://www.iap-kborn.de/fileadmin/user_upload/MAIN-abteilung/radar/Radars/OswinVHF/Plots/latestresults.png

Det laver håbning for en god sæson dette år Wink! Man formoder også en sammenhæng med solaktiviteten, en svag solaktivitet er god for NLCs…

Heiko2016-06-19 12:44:48

viggo.t
            Deltager
              • Super Giant

Flotte billeder Heiko. Og så så langt sydpå.

mvh Viggo

landbo
              Deltager
                • Nova

Heiko wrote:

Hej Leif og Julius,mange tak Wink hmm, må I komme til Sydøsttyskland… WinkNej, var selv overrasket om disse NLCs. Det var de bedste, hvilke jeg har set overhovedet i midten af en Juni…Og chancerne er god nu som før, OSWIN-radaren viser nye og ret dybe ekkoer omkring 78 km, har jeg også endnu ikke set:https://www.iap-kborn.de/fileadmin/user_upload/MAIN-abteilung/radar/Radars/OswinVHF/Plots/latestresults.pngDet laver håbning for en god sæson dette år Wink! Man formoder også en sammenhæng med solaktiviteten, en svag solaktivitet er god for NLCs…

Jeg tror vi får lige så mange skyer her, som nede i det SØ’lige hjørne af Tyskland. Men tak for invitationen.

Også tak for linket til Oswin, det projekt kendte jeg ikke noget til. Vil holde lidt øje med hvad de melder.

Heiko
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Viggo,

jeg takker dig. Den sydligste sigtning stammer fra Ungarn!

@ Leif, her alt om radaren:

https://www.iap-kborn.de/forschung/abteilung-radarsondierungen/instrumente/mst-radare/oswin-vhf-radar/

En anden radar er MAARSY på øen Andøya i Norge, der finder Du linker til.

Heiko2016-06-19 20:34:30

landbo
                  Deltager
                    • Nova

Heiko wrote:

@ Leif, her alt om radaren:https://www.iap-kborn.de/forschung/abteilung-radarsondierungen/instrumente/mst-radare/oswin-vhf-radar/En anden radar er MAARSY på øen Andøya i Norge, der finder Du linker til.

Jo tak Heiko. Har fundet begge, og studeret grundigt hvad jeg kunne finde.

I Norge ligger der et stabilt lag i 85 km højde her kl 21.30. Desværre ser det ud til laget er forsvundet nede i syd Tyskland.

Heiko
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej Leif,

gerne Wink. Interessant er: MAARSY viser signaler over hele NLC-sæsonen om året (fra maj til August/September). Også midt om natten. OSWIN virker kun om dagen, når solindstråling og ionisering eksisterer.

Heiko2016-06-20 13:44:14

landbo
                      Deltager
                        • Nova

Heiko wrote: Hej Leif,gerne Wink. Interessant er: MAARSY viser signaler over hele NLC-sæsonen om året (fra maj  til August/September). Også midt om natten. OSWIN virker kun om dagen, når solindstråling og ionisering eksister.

Det er vel heller ikke så underligt, idet solen i sommermånederne ioniserer E laget konstant på den Nordlige halvkugle Nord for polarcirklen (MAARSY-målingerne). Mens det kun sker nede ved jer i dagtimerne (OSWIN-målingerne), forudsat der er reflektioner. I dag er der eksv. ikke noget at se.

Der er vel egentlig ingen der kan koble lysende natskyer og E’lags udbredelse af radiobølger sammen, er der ???

Heiko
                        Deltager
                          • Super Giant

Godt spørgsmål. Diskussionen havde vi nylig på vores forum for atmosfæriske fænomener:

http://forum.meteoros.de/

Jeg selv er også radioamatør, har den største licens i Tyskland dertil (DL1DWZ). Kan arbejde dermed på alle frekvenser til 750 W ydelse, også på 50 MHz (6m med 25 W). Har selv hidtil ikke fundet ud af, om der består en sammenhæng mellem NLC-signaler på radaren og udbredelsen via Es (sporadisk E-lag)…

Heiko
                          Deltager
                            • Super Giant

Et tilbageblik på skyerne i dag 18:05 DST på MDR (Wetter für 3) af min kollega Mario Ludwig og af mig:

http://www.mdr.de/mediathek/fernsehen/a-z/wetterfr100_inheritancecontext-header_letter-W_numberofelements-1_zc-8631f31e_zs-73445a6d.html

Vejr for 3 (Wetter für 3), 18:05, 20.06.

Ved ikke, om det virker uden for Tyskland…?

Heiko2016-06-20 19:59:21

viggo.t
                            Deltager
                              • Super Giant

Dine fine billeder klæder udsendelsen Heiko. Lysende natskyer i MDR-klasse.

mvh Viggo.

Heiko
                              Deltager
                                • Super Giant

Hej Viggo,

mange tak, ser, det virker også deroppe 🙂 Wink

landbo
                                Deltager
                                  • Nova

Heiko wrote: Godt spørgsmål. Diskussionen havde vi nylig på vores forum for atmosfæriske fænomener:http://forum.meteoros.de/Jeg selv er også radioamatør, har den største licens i Tyskland dertil (DL1DWZ). Kan arbejde dermed på alle frekvenser til 750 W ydelse, også på 50 MHz (6m med 25 W). Har selv hidtil ikke fundet ud af, om der består en sammenhæng mellem NLC-signaler på radaren og udbredelsen via Es (sporadisk E-lag)…

Ja ok Heiko , der må man så en smule mere som radioamatør i DK.

Mener ikke NLC og E’laget hører sammen eller har samhørighed, idet NLC skulle være tynde skyer af frossen vanddamp (is), mens sporatisk E’skyer er ioniserede støvpartikler. Det er så rigtigt, de to fænomener tit er opgivet til at ligge i samme ca. højde, 85 km. Dog har jeg også set NLC beskrevet til at kunne ligge i højder fra 60 og op til 85 km. E’laget mener jeg, man normalt regner for at ligge fra 85 til 120 km. Og E lags reflektioner skulle kunne opstå i hele området når forudsætningerne er til stede. Der er formodentelig også noget med E laget ligger højst ved ækvator og lavest over polerne.

Vil mene der er så mange men’er, at viden omkring de to fænomener nok bliver kraftigt udvidet de kommende år. Spændende er det da og følge med her fra sidelinjen.

EDIT: E laget strækker sig helt op til 150 km.Landbo2016-06-20 21:33:18

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'Lysende natskyer om morgenen' er lukket for nye svar.