Lysende natskyer igen i aften d. 13-6-16

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Lysende natskyer igen i aften d. 13-6-16

• Dette emne har 17 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 8 måneder siden af Julius. This post has been viewed 367 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter

landbo
    Deltager
      • Nova

Så er de der igen. Oploader nogle billeder senere.

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Frisk fra observationsdækket. Jeg måler dem kl. 23:50 at nå mere end 30 grader op over horisonten.
        D.v.s. de er “tæt” på.

Må sige full-frame DSLR, L objektiverne i den grad er et forbedring. Ufattelig de kan autofokuser
        under så lidt lys.

Nightsky2016-06-13 00:07:01

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Og en lille animation inden en lille regnbyge kom ind

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Langt mod nord-øst (sandsynligvis mere end 800 km. borte) var der også noget at se mellem skyerne

Julius
            Deltager
              • Nova

Flotte bilder!

landbo
              Deltager
                • Nova

Nu er det ved og være ovre. Det har været utroligt flot her, helt uden (andre) skyer.

Syntes natskyerne var utroligt stabile i deres mønstre gennem meget langt tid.

Her er der 5 billeder i spredt orden.

Billederne er taget med et nyt, for mig, brugt Panasonic DMC-FZ1000 jeg har byttet mig til. Desværre har jeg ikke helt styr på kameraet, idet det gerne vil køre ISO op på 3200 med lidt støj til følge. Det får jeg sikkert også styr på en skønne dag. Landbo2016-06-13 02:06:54

jesperg
                Deltager
                  • Super Nova

Fra Silkeborg

Time-lapse video, de fine skyer varede hele natten:

Link video

Jesper G.

landbo
                  Deltager
                    • Nova

Nightsky wrote: Langt mod nord-øst (sandsynligvis mere end 800 km. borte) var der også noget at se mellem skyerne

Ja Lars, der var lidt fra alle de vanlige “natskys” retningerne. De skyer der var nærmest lå stik nord i en vinkel på omkring 40-45 grades højde. Så strakte de sig ellers i NNØ til ØNØ’telig retning helt ud til de blev dækket af bakkerne.

En skam du havde så mange skyer. Det var nok kun os i det nordlige der havde fornywelsen idet der vist var helt overskyet nede i fodenden og østen over.

Jeg syntes mønstrene på skyerne var utroligt stabile denne gang.

Da der var skyer i går, kunne jeg desværre ikke holde mi ywn åben.

landbo
                    Deltager
                      • Nova

JesperG wrote: Fra Silkeborg

Time-lapse video, de fine skyer varede hele natten:

Link video

Det er dejligt og se, der også var skyfrit i Silkeborg.

Julius
                      Deltager
                        • Nova

Flott timelapse Jesper og nydelige bilder Leif.
                        Jeg er rimelig sikker på at den trekant formede spissen på Leif sitt bilde nummer 4 og 5 og på Jepser sitt bilde og timelapse ca 10 sekunder uti er den samme som jeg hadde nesten rett over hodet her i Larvik 60N.
                        http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=15498&PID=152522#152522
                        Og Ole Alexander litt sør for seg 60° 43′ nord: http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=15498&PID=152521#152521

MrJulius2016-06-13 11:32:21

landbo
                        Deltager
                          • Nova

MrJulius wrote:

Flott timelapse Jesper og nydelige bilder Leif.Jeg er rimelig sikker på at den trekant formede spissen på Leif sitt bilde nummer 4 og 5 og på Jepser sitt bilde og timelapse ca 10 sekunder uti er den samme som jeg hadde nesten rett over hodet her i Larvik 60N.http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=15498&PID=152522#152522Og Ole Alexander litt sør for seg 60° 43′ nord: http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=15498&PID=152521#152521

Takker Julius.

Omtalte skyformation er helt sikkert den samme. Pejlingen herfra (56°56’N og 8°31’Ø) var mellem 7-10 grader efter mit forkromede øjemål.

landbo
                          Deltager
                            • Nova

Lidt offtopic. Smider også lige et snapshot af månebassen på, idet han skam også var flot i sin (hel) halv fuld’de statur.

jesperg
                            Deltager
                              • Super Nova

Her er en beskåret all-sky time-lapse af NLC den seneste nat, set fra Søndervig:

link youtube

Jesper G.

landbo
                              Deltager
                                • Nova

JesperG wrote: Her er en beskåret all-sky time-lapse af NLC den seneste nat, set fra Søndervig:

link youtube

Forunderligt ligner det den samme formation, bare set i en lidt større afstand.

Julius
                                Deltager
                                  • Nova

Stilig. Noen som har en forklaring på hvorfor formasjonen holdt seg spiss såpass lenge. Er det pga solyset som lyser opp akkurat den delen? Eller andre atmosfæriske forhold?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'Lysende natskyer igen i aften d. 13-6-16' er lukket for nye svar.