Lysbroen – Visuelt

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Lysbroen – Visuelt

• Dette emne har 1 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af tom. This post has been viewed 56 timesa. This post has been viewed 56 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Stille og roligt får jeg lukket ringen. Ringen er i dette tilfælde lysfænomer i ekliptika.

Jeg har tidligere berettet om mine observationer af zodiakallys og Gegenschein.

Det sidste lysfænomen som jeg manglede at se var zodiakalbåndet. Et ekstremt svagtlysende bånd som følger ekliptika og forbinder Zodiakallyset med Gegenscheinet. Det eneste positive observation fra Danmark af Zodiakalbåndet er JesperG’s foto fra i foråret.

Jeg har ved tidligere lejligheder (sidste efterår og her i foråret) fornemmet at der var noget mere end Gegenschein, men har ikke været sikker.

I aftes var der ingen tvivl, Zodiakalbåndet var der lige så fin, men utrolig svag. I modsætning til de andre gange, så kunne jeg i aftes se både nord og sydsiden af båndet, hvilket gør mig sikker i min sag.

Zodiakalbåndet startede ved M45, hvor Gegenscheinet var et par grader østfor. Båndet forløb dernæst langs ekliptika, mellem Vædderen og de to nordligste stjerne i Cetus (Hvalfisken) hoved. Forsatte imellem de to stjerne Eta og Omi i Pisces (Fiskene) og ramte dernæst Uranus, som var synlig med det blotte øje. Herefter gled Zodiakalbåndet over i lysforureningen fra byerne vest for mig (Hjelm, Stubbekøbing og Nykøbing F.).

Zodiakalbåndet var 5-7 grader bredt.

Fantastisk at se et lysfænomen som ellers kun er forbeholdt de absolut bedste steder. Smile

Tom A2013-12-15 20:59:44

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

tom.a
      Deltager
        • Super Giant

Jeg har omdøbt tråden til lysbroen. Det er et af de navne som Hr. Brorsen selv brugte om lysfænomenet.

Jeg er langt om længe blevet klar med et indlæg på min blog, om og med min observation fra d. 24. november. I indlægget finder I også min skitse fra d. 24. november

Lysbroen – Ringen sluttes

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
        Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'Lysbroen – Visuelt' er lukket for nye svar.