Lys fra byen

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Lys fra byen

• Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af camilla. This post has been viewed 288 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

dan
      • Asteroid

Hvordan skelner man om et teleskop er godt til Byen?

Jeg bor i byen og vil gerne observere Måne og planeter, hvilke parametre er favorable for teleskopet, for mig der så vil observere fra byen med meget spredt lys?

På forhånd tak

Dan

k_holst
      Deltager
        • Nova

Hej Dan.

Jeg mener ikke der er nogen bestemte teleskoper der er bedre eller dårligere i bylys.

Man kan købe nogen filtre der sortere noget af det generende lys væk.

Specielt månen men også planeterne lider ikke så meget under lysforurening som f.eks. de svagere deep sky objekter. Derfor er Måne og planeter relativt nemme at observere fra byen.

Specielt til Månen og planeterne vil det være godt med et teleskop med lang brændvidde = højt f-forhold.

Prøv at kontakte Henrik Rosenørn! Han skal vist ud og demonstrere lidt forskellige linse teleskoper inden så længe. Så kan du helt sikkert få lov at kigge i lidt forskelligt. Hvis du spørger lidt til Månen, er det med risiko for at han taler dine ører afWink

k_holst2008-12-19 17:39:10

camilla
        Deltager
          • Giant

Vælg et teleskop som er så transportabelt, at du orker at slæbe det ud. Et teleskop der står i skabet, er intet værd. Specielt hvis man bor på 3. sal, betyder det meget, hvor mange kg der skal bæres frem og tilbage, og at man kan have det hele i én mundfuld (hvem gider efterlade stativ og okularkasse nede i gården, mens man er oppe med tubus…)

Mht kikkertvalg vil mange ting fungere fint. Jeg har selv valgt en schmidt-cassegrain, som i mine øjne er et perfekt by-instrument, fordi den foldede strålegang gør tubus kompakt, og så har jeg et instrument, jeg kan slæbe ud og tage med i bilen. Hvad med at kigge lidt på tilbud – eller måske brugt? Og så se, om du kan finde et godt tilbud, og lad det afgøre, hvad du køber? Der er et par mindre, brugte SCT’ere i astronomibladets brugtbørs.
        Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Lys fra byen' er lukket for nye svar.