› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › LYRA TALER MED TO TUNGER
- Dette emne har 21 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af sten. This post has been viewed 408 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. oktober 2009 kl. 01:32 #23220
sten- Giant
For en mnd. siden kjøpte jeg fra Lyra en tube type:
GSN1507
GSO 150mm f/5 newton
Denne tuben har jeg ikke fått fokusert. Jeg har bare sett spindelen i fokus. Jeg har kollimert den utallige ganger. I dag fikk jeg en melding fra en på Forumet som sa at han må bruke en 35mm forlenger for å fokusere sin 150mm. Denne forlengeren fulgte ikke med mitt utstyr. Da jeg sender mail til Henrik så sier han at det ikke er nødvendig med forlenger, men at han var sikker på at han hadde sendt med en forlenger i pakken. Hvorfor sende med forlenger da? Jeg har hadt flere inlegg her på forumet ang kollimering og problemer med den tuben, som Han har lest. Jeg hadde ikke tenkt og gå ut på Forumet med dette da jeg trodde at Henrik ville ordne opp i dette via mailene jeg har sendt han, men det ser ikke ut som han vil det. Henrik sa i en mail til meg før jeg kjøpte teleskopet at han ville aldrig sende meg noe der ikke passer sammen. Jeg har jobbet så sinnsykt mye med dette i tre uker og blitt nesten sinnsyk! Alt Henrik hos Lyra har å bidra med er foreløpig ingenting. Han var til å med så frekk og sende et smiletegn. Jeg håpet på at det var min uvitenhet, men ser at det er Lyras udugelighet som sannsynligvis er årsaken. Jeg har ikke engang fått tilbud om ettersending av den forlenger etter fire mail! Den eneste løsningen jeg ser nå er en tur til København med di ubehageligheter det fører med seg for en og annen hos Lyra. Denne oppførselen fra Lyra er meget uproffesjonell og setter en standard for hvordan man ikke skal drive butikk.
Hilsen en mildt sagt forbannet nybegynner!3. oktober 2009 kl. 09:44 #23229
andreas- Super Giant
Hej Sten
Tillykke med den nye kikkert… så er det derfor vejret ikke er med osJeg kan godt forstå at du bliver fustreret når udstyret ikke virker fra starten, sådan noget skal ikke starte med at være en skuffelse. Kan der være sket en misforståelse omkring f/6 og f/5 eren? Jeg kan se at f/6’eren har en forlænger med men den står ikke specificeret hos f/5 eren.Jeg håber I får løst problemet uden yderligere fustrationer.MVHAndreas3. oktober 2009 kl. 10:15 #23230
sten- Giant
Takk for lykkeønskninger, Andreas
Jeg hadde håpet at det kunne løses med å maile HR. Men han sier jo at han ikke skal sende noe der ikke kan brukes. Han sier også at det ikke er påkrevet med en forlenger, men at han er sikker på at han har sendt meg en. Det er bare så surt at det har gått fire uker med tildels godt vær. alle di gangene jeg har kollimert og båret ytstyret ut og inn. Jeg har mottatt tre mailer fra HR og føler langt i fra at han tar meg på alvor. Nå har jeg sendt en mail til TS.com så får jeg deres mening.Mvh Sten3. oktober 2009 kl. 12:04 #23235
rune.cb.Deltager- Super Nova
Den handelen hørtes skrekkelig ut sten. Ingen god reklame for Lyra dette. (Går med kjøpsplaner selv, men dette var ikke bra).
Lykke til!Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
3. oktober 2009 kl. 13:58 #23239
mortenDeltager- Super Nova
fulgte der en diagonal med?
Jeg har en GSO 200 f/5. Den kan heller ikke opnå fokus uden forlænger.Råd: Brug kikkerten som udsigtskikkert og ret den mod et fjernt punkt. træk focuseren max ud. Løsn derefter okularet og træk det ud indtil der er fokus. Noter afstanden. Er den under 3 cm kan du bruge sådan en dims:TS leverer hurtigt og effektivt – rådgivningen er rimelig. Har kun een gang haft vrøvl. Der er tale om 19 euro + fragt (ca andre 19 euro). Mit råd er at få trukket tanden ud: Køb en adapter så du kan komme i gang med den kikkert. Glem udgiften. Jeg er helt klar over at det er ærgeligt.Det er lidt ligesom med computere. Hvis man selv vil købe enkeltkomponenter og bygge sin computer, så kommer man tit til at mangle en eller flere dimser. Du har købt en GSO, som er et rigtigt godt rør, men det sælges ikke som plug and play. Køber man et færdigt sæt (montering rør, okularer etc) fra f.eks. skywatcher, celestron og meade så kommer man måske stadig til at mangle en dims men de kommer med de fleste af de ting du skal bruge, og er rimeligt plug and play (det er i hvert fald min erfaring med de to rør af denne type jeg har haft). Også i computerbranchen er det ikke ualmindeligt med ufuldstændig rådgivning, når man går væk fra plug-and-play.Mogens har engang beskrevet det meget rammende her på forum: Ny kikkert = adapterhelvede.Ingen af de forhandlere jeg har haft kontakt med (og det er efterhånden mange) har fuldstændigt kendskab til de produkter de sælger, og din oplevelse er ikke unik for lyra, som jeg selv har havt rigtigt gode oplevelser med, men også mindre gode. De mest professionelle af de forhandlere jeg har haft med at gøre er 2astro og TS, selvom jeg som nævnt i et enkelt tilfælde har været utilfreds med selveste TS.Altså: lad ikke en strid om en adapter til et par hundrede kr. få dig til at miste lysten til astro.Mortenmorten 2009-10-03 13:59:38 3. oktober 2009 kl. 14:30 #23241
sten- Giant
Hei, Morten
Takk for innlegget. Jeg har ikke mistet lysten på denne hobby. Den fikk bare en liten knekk. Jeg har fått en telefon fra Lyra om at denne forlengeren er underveis.så det ser ut som det ordner seg. Det er kjedelig når noe mangler og i min uvitenhet så ser jeg det ikke. Det hele ble litt surt når jeg tenker på all den tid jeg la ned for å finne ut hva “jeg kansje gjorde feil” så viser det seg altså at feilen ikke ligger hos meg. Jeg skal på et Møte i oslo amatørastronomers forening til uken. Tror det er viktig å være i miljøet når det er mulig.Det fulgte ikke med noen diagonal.Mvh Stensten 2009-10-03 14:32:02 3. oktober 2009 kl. 14:56 #23242
Jeg kender panikken når stjernerne er det og man mangler en dims…
Held og lykke!3. oktober 2009 kl. 15:10 #23243
sten- Giant
Takk, rune CB
Nei det er ikke bra og frustrasjonen kan ta overhånd når ikke ting går på skinner. Kansje det er som Morten sier at det er stort sett ok å handle enten det er her eller der, men at noen ganger så går ikke alt som planlagt.Mv Sten3. oktober 2009 kl. 15:18 #23245
sten- Giant
Hei
Ja, du sier det helt riktig, Morten. Panikken brer seg fordi forventningene er så store. Spesielt hos en nybegynnerEn grunn til store forventninger er jo dette forum og internett. Tenk på alt vi leser og ser av bilder i forumet og alt pratet mellom dere som kan så mye. Det er lærerikt og interessant og det skaper selvfølgelig forventninger hos meg og sikkert mange andre.
Mvh Sten3. oktober 2009 kl. 15:31 #23247
Kære Steen
Når du nu får din forlænger, så må du ikke forvente at det du ser i røret ligner alle de imponerende billeder du ser på de fotos der præsenteres her på forum. Visuel astronomi er noget helt andet end astrofoto. Dit øje har en “lukkertid” på under et sekund (faktisk 1-200 ms). Derfor kan du ikke se alle de galakser og tåger vi fotograferer, og da slet ikke farverne. Tricket ved at se de svage objekter er at være godt mørkeadapteret – du ser ingenting de første minutter efter du er kommet ud, og først efter 20-30 min ude i natten er du ordentligt indstillet til stjernelys. Når du skal se f.eks. en galakse som m101 eller m81, så ser du den bedst ved at flytte blikket lidt væk fra den. Dvs du kikker på den og flytter så blikket lidt. Derved kan du anvende din nethindes stave, som er meget mere lysfølsomme end tappene, men som ikke findes lige i synscentrum. Start evt med månen og planeterne. Venus og Merkur står jo flot tidligt om morgenen lige for tiden. Mars kan du se fra lidt over midnat, og den bliver større i den kommende tid. God fornøjelse
3. oktober 2009 kl. 15:56 #23248
rigoDeltager- Super Nova
Vil lige råde til at prøve at bruge dit udstyr mit på dagen, så kan du se om du kan stille fokus/skarp på eks. vis et træ der stå 200+ meter væk. Nat test, er månen god at begynde med. Derefter stjener m.m. Men fokus punktet er ikke helt det samme sted om om dagen, da det er tætter på det du kikker på, men det er ikke langt fra…
3. oktober 2009 kl. 16:03 #23249
sten- Giant
He-he, Morten, jeg har forstått at jeg ikke har kjøpt Hubbelteleskopet. Jeg har lest så mye på forumet her og lært en masse om kapasitet i forhold til utstyr og det har vært veldig nyttig. Nei da, Morten, jeg tror at mine forventninger står i stil med det jeg har kjøpt av utstyr. Takket være dette Forum og bøker om Astronomi. Jeg har i grunnen lest mer enn jeg har observert
foreløpig.
Takk for nyttige tips!
Mvh Sten3. oktober 2009 kl. 16:07 #23250
sten- Giant
Takk for gode råd, Rigorigo. Jeg skal prøve det så snart det slutter å regne.
Det blir ikke i dag ser det ut som. Det er meldt regn til solen går ned her i Oslo i dagMvh Sten3. oktober 2009 kl. 16:56 #23254
andreas- Super Giant
Det er ikke anderledes her
Det har stået ned fra jeg stod op, men så jeg og børnene haft en rigtig efterårs hygge dag og der er ikke værst.
3. oktober 2009 kl. 17:21 #23257
rune.cb.Deltager- Super Nova
Bra at det ordner seg, sten! Jeg skjønner frustrasjonen vedr. kjøpet. Selv om butikkselgere på en måte skal være fagfolk og vite hva de selger, er ikke det alltid tilfelle. Jeg kjøpte en barlowlinse (2x) til teleskopet her i sept. og ble fortalt at det skulle monteres mellom fokusrøret og prisme. Jeg gledet meg til å teste teleskopet med den nye linsen, men ble meget skuffet! Årsaken var at selgeren ikke visste hvor linsen skulle monteres! Jeg måtte selv bruke “prøve og feile” metoden og fant ut at barlowlinsen skulle sitte mellom Okularet og Prisme (altså ikke motsatt).
Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'LYRA TALER MED TO TUNGER' er lukket for nye svar.