i går aftes havde vi et lynfyrværkeri over Saksen. Jeg selv havde ingen tid og lyst til at køre til Radebeul på observatoriet, men Mario har lavet imponerende billeder fra der:
mange tak. Det var et tordenvejr på en koldfront. Temperaturen gik ned fra 33 grader om dagen til 19 grader om aftenen. Den næste uvejrsituation har vi allerede i morgen her.
@ Viggo: tror jeg allerede, at varmen kommer også tilbage.
Jo, får vi se… havde også Sanktelmsild på min GP-antenne… I 2006 fotograferede nogen fra klubben fra Radebeul et lynindslag i mellembølgemasten i Wilsdruff:
Igjen nydelig bilde. Nå ser det ut som om Thomas sitt teleskopinnkjøp fører til litt action her i Sør-Norge også: “
Akershus, Oslo, Østfold, Vestfold og Telemark
Fra natt til onsdag og ut dagen ventes perioder med kraftige
regn-og tordenbyger. Det ventes lokalt 25-40 mm på 24 timer, men mye av
nedbøren kan komme i løpet av kort tid. Det vil være store lokale
forskjeller i nedbørmengdene.
Fare for lokale oversvømmelser, små jordskred og/eller flomskred
der bygene treffer. Følg værradar og oppdatert informasjon på yr.no og
varsom.no
Flotte bilder! For et par år siden tok jeg noen bilder av lynet som ikke ble så verst – var overrasket over hvor greit det gikk å “fange” lynet. Alle bilder er fra Mandal retning vest tatt fra altanen. Håper på torden og lyn snart, det er jo sesong for det nå 🙂
Dette tordenvejr var det sidste her. Håber også på nye tordenvejr, den næste hedebølge skal komme næste uge med over 35 grader i Tyskland. Den ender med sikkerhed med lyn igen…
Mange tak, håber, så er jeg på observatoriet. Det var en skam med dette tordenvejr. Jeg var i fotoklubben i Wilsdruff, havde et foredrag om de lysende natskyer den 10./11. Juli…
Puha, det lyder koldt deroppe… i øjeblikket er det også ikke så varmt her om dagen – „kun“ 22 grader. Det er men absolut ok…
Flotte billeder Heiko Jeg kom til at tænke på, at det kunne være rigtig spændende at lave optagelser med to kameraer for på den måde at opnå 3D-effekt. Er det ikke en vinmark man kan se i forrunden?
mvh Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.