› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Lyd fra et meteor
- Dette emne har 15 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af henrik. This post has been viewed 553 timesschneider. This post has been viewed 553 times
-
ForfatterIndlæg
-
12. april 2016 kl. 12:10 #146053
henrik.schneiderDeltager- Nova
Nå, vi må vel hellere få fulgt den tidligere snak om meteor / overlyds brag samt infra-lyd lidt til dørs.
Ingen tvivl om at der forekommer overlydsbrag ifbm. med et kraftigt meteor, men der er lidt tvivl om dette brag kan bruget ifbm. at finde rester af himmellegemet.
Jeg har nu besluttet mig for at sætte en mikrofon op som skal lytte efter lyde ifbm. meteor detektion. Dette system skal køre en 24/7 optagelse af frekvenser under 100hz og data skal kun gemmes 7dage. Kommer der så et nedfald kan date undersøges.
MEN mikrofonen har vold mig lidt besvær (ikke begynd på software endnu) hvad hvordan og dahmmmm, de er dyre hvis man skal købe den.
Mit valg er faldet på dette billige analog acceleratiometer “ADXL335 3-axis Analog Output Accelerometer” som sammen med, f.eks et vindue, og lidt snilde kan bruges som
Infrasound mikrofon.Jeg tænker mig at instrumentet skal limes fast på midten af vinduet for at få størst mulig følsomhed. Omvendt vil brug af et vindue måske give vel rigeligt retnings følsomhed og dermed bliver opstillingen jo ubrugelig.
Så måske et stort vandtet (næste) ståltag kunne bruges? jeg ved det ikke men stumperne er nu købt, og så kan tankerne begynde at flyde 😉Kom gerne med indspark, indspild og tanker.
Data sheet for ADXL335 kan ses her: http://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/ADXL335.pdf
12. april 2016 kl. 17:25 #146064
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Henrik.
Brug en bashøjttaler i et afstemt rør.
Hvis du endda vil have meget høj følsomhed, sætter du to stk i enderne på et stykke rør med hul på midten, og kører dem “ryg mod ryg” ind i en differentialforstærker.en f.eks 6″ bas koster ikke mange penge, og som rør kan du bruge næsten hvad som helst. Hæng det op under taget i et spær, for at komme fri af jorden.
mvh
Jens12. april 2016 kl. 18:08 #146066
Jens.Jacobsen wrote: Hej Henrik.
Brug en bashøjttaler i et afstemt rør.
Hvis du endda vil have meget høj følsomhed, sætter du to stk i enderne på et stykke rør med hul på midten, og kører dem “ryg mod ryg” ind i en differentialforstærker.en f.eks 6″ bas koster ikke mange penge, og som rør kan du bruge næsten hvad som helst. Hæng det op under taget i et spær, for at komme fri af jorden.
mvh
JensHej Jens
Ja måske det vil virke, tror du det vil virke under 20Hz også, jeg ved det ikke.
Tænkte godt nok på noget tilsvarende, men dog ikke i en afstemt rør, der er jo plads nok så det kunne jo afstemmes til f.eks 10hz, en port til 10hz skal vel være 8,5meter lang ved resonans – eller regner jeg forkert?12. april 2016 kl. 21:32 #146075
bwinklerDeltager- Nova
Hej Henrik
Jeg har tidligere købt denne 3-akset accelerator-måler, med datalogger funktion.
Den er ret følsom og kan nemt monteres overalt. Jeg har ikke ret meget forstand på dette apparat, men har leget noget med det på mange forskellige overflader, såsom min garageport nytårsnat, hvor jeg optog nogle meget kraftige fænomener-højst sansynlig fra “krysantemun-bomber i omegnen?
fra Conrad i tyskland
12. april 2016 kl. 22:16 #146076
Hej Bjarne
Super god observation, jeg takker.
De enheder jeg har købt er analog enheder og jeg kan intet finde om hvor følsomme de er. Jeg kan se deres støjgrænse, men det siger ikke mig noget iht. anvendelse som mikrofon pickup.
Jeg kan tilgengæld se at jeg relativt frit kan justerer frekvens området helt fra 0Hz og op til ca. 1.6KHz
Så “mikrofonens” samlede frekvensområde vil nok blive bestemt af størrelse på den flade pickuppen bliver sat på, eller som Jens foreslår at bruge en 6″ højtaler i enden af et 10meter rør. MEN dejligt du fik målinger, for så får jeg det sikkert også
12. april 2016 kl. 22:33 #146077
bwinklerDeltager- Nova
Hej Henrik
Du kan jo se alle data på LINKET!! hvis du kan åbne det??
Det ser ikke ud til at du kunne åbne det??
12. april 2016 kl. 22:43 #146078
Ja det ser jeg Bjarne, den jeg Har købt er med analog udgang og den du henviser til er via USB, dvs. med digital udgang. SÅ jeg vil tro jeg vil kunne få de ønskede data ud af det.
12. april 2016 kl. 22:50 #146079
Hej Henrik.
Når man er ned i de meget lave frekvenser, er det næsten som at måle på et (svagt) vindstød. For at få godt med energi i din måling, skal man have en ret stor overflade at måle på. Præcist samme årsag der gør at en bashøjttaler er meget større end en diskant. Derfor vil en fysisk lille bitte mikrofon være relativt ufølsom for de lave frekvenser. Til gengæld har de god udspredelse over landskabet, hvis jeg ellers husker ret fra akustiktimerne på ingeniørstudiet. Infralyd har faktisk været et relativt overset emne, men er vendt stærkt tilbage jvfr problerne med vindmøllestøj.
Derfor tror jeg også på at det rigtige vil være at anvende et tunet/afstemt system, så man måske kan bortfiltrere nogle af de uønskede frekvenser fra f.eks netop vindmøller.
Se iøvrigt denne link, hvor herren beskriver en del problemer med helikoptere!
http://www.techlib.com/area_50/infrasound.htm
Han bruger også spectrum labs, som jeg varmt kan anbefale. Rigtig godt program. Jeg (et af mine utallige projekter) har kigget på det samme program til en VLF radio modtager.
mvh
Jens12. april 2016 kl. 23:01 #146080
det kan godt være at det vil være en ide at forsøge at fjerne vindmølle støj, omvendt så kunne det da være sjovt faktisk at kunne måle om de støjer helt over til os 2km stik syd 😉
Fint link – lidt at læse op på.
Problemet med et tunet system er selvsagt at man fjerne noget som man måske gerne ville have – og jeg ved jo ikke meget om hvilken frekvens et faldende meteor har. Det må vel afhænge af hastighed, men ikke mindst retning iforhold til målestationen pga. dobler effekten. men det skal da prøves – lidt af det hele.
12. april 2016 kl. 23:17 #146082
Ja, det er et vældigt spændende emne.
Måske skulle vi lave en elektronik-gruppe?mvh
Jens12. april 2016 kl. 23:20 #146084
Jens.Jacobsen wrote: Ja, det er et vældigt spændende emne.Måske skulle vi lave en elektronik-gruppe?mvhJens
Gerne
12. april 2016 kl. 23:50 #146085
jsaDeltager- Moon
Condenser mics fås ned til 20 Hz for ganske få kr. Ja til den pris kan man bygge et helt array?
3. stk Mic placeret med lidt afstand imellem + vindhætte. Des større afstand des bedre nøjagtighed.
1. DSP board der sampler derudaf.
(kan ikke lige finde et oplagt board – måske nogen har et forslag?)
JSa 2016-04-12 23:53:40 15. november 2016 kl. 19:45 #154122
hmm, så er det første forsøg med en Infra-mikrofon lavet.
Selve trykkammeret er en papkasse, med en plastikpose som membran.
Midt på membranen er der monteret et acc-meter.
Og så er der sat et 20Hz lavpas filter på mellem pickuppen og modtageren (oscilloskopet).
Det ser ud til at vi sagtens kan se når en dør åbnes 15meter væk, bare den åbnes hurtigt, men om dette faktisk kan bruges til noget er jeg lidt itvivl om…..
Nå næste step bliver nok at følge Jens’s råd om en større membran
henrik.schneider 2016-11-15 20:04:50 16. november 2016 kl. 20:24 #154182
NicolajDeltager- Giant
Hvordan indgår glasset med det røde indhold i kredsløbet?
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
16. november 2016 kl. 20:28 #154185
lindhardDeltager- Super Nova
nicolaj wrote: Hvordan indgår glasset med det røde indhold i kredsløbet?
Sjovt spørgsmål. Det produkt er da kendt for at give kredsløbsforstyrrelser.
mvh
Lars -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Lyd fra et meteor' er lukket for nye svar.