LXD75 og PEC

• Dette emne har 16 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af mstauning. This post has been viewed 477 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

mortenb
    Deltager
      • Super Giant

Er der nogen, der har lidt praktisk erfaring med PEC i en LXD75 montering. Hvordan virker det bedst og hvad bør man IKKE gøre. Er der noget man bør downloade eller købe for at optimere det. Jeg har lige købt et 505 kabel, så den kan tilkobles pc’en. Jeg har fundet et par link, men .. umiddelbart er det svært at se effekten.

I den forbindelse kunne jeg vist godt bruge et belyst trådkorsokular, gerne dobbelt. Så hvis du har et for meget på lager..

MortenB2009-01-11 22:54:20

Anonym
        • Nova

Da jeg prøvede satte jeg den bare til “train drive” og så tændte jeg for autoguideren. Så optog den en kurve og alt var godt. Lige indtil jeg slukkede for mount’en og den så ikke kan huske positionen på kurven mere og man skal gøre det hele om. Husker du at park’e mount’en istedet for bare at slukke, så skulle det kunne genbruges.

Søren

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Et stk 9mm meade belist trådkryds i overskud…

mortenb
          Deltager
            • Super Giant

Hej TommyF – har sendt dig en forespørgsel via din forum mail.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Det bedste du kan gøre er at bruge PemPro..

Da du ellers træner din polaralignment fejl med ind i, samt evt seeing.

Hvis du vil træne hvergang du sætter op betyder det ikke noget, ellers kan du bare bede den om at gå i dvale hvergang – Så husker den PEC.

Jeg ville hente demos af MaxIm og PemPro også prøve at jsutere det den vej, PemPro understøtter ikke LXD-75 men kan bare afspille via AutoGuider/Ascom.

Man starter så med et optage en 4-10 worms, som der så regnes lidt på i programmet. Den fratrækker så drift, og seeing effekt (derfor skal der flere worms til). Og laver en kurve, der måske viser din PE !

Så afspiller man den tilbage til monteringen, og optager så 1-2 worms. Da det kan være det hele skal skubbes lidt, grundet forsinkelser mellem montering og PC.

Juster og afspil igen, optag 1-2 worms. Hvis det ser godt ud, forfiner man evt ved at lægge den nye optagelse til den gamle, og skaber en ny af den som afspilles. Optage 1-2 worms igen. Lige til du ikke kan få din PE længere ned! Eller du mener nu er det godt nok.

mortenb
              Deltager
                • Super Giant

Tak Michael, jeg skal vist have afprøvet lidt forskelligt.

Nogen derude kan godt:

Jeg har fundet lidt omkring andres erfaringer, så der er lidt at forholde sig til.

Embarrassed

MortenB2009-01-12 12:28:28

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Hovsa, glemmer helt at PemPro faktisk understøtter Videokameras. Hvilket jo vil sige at MaxIm eller CCDSoft er ikke nødvendigt, så længe du har et webcam der kan se en stjerne!

Anonym
                    • Nova

Hvorfor vil du bruge PEC fremfor autoguiding?

Søren

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Hvem siger at det er enten eller? Jeg kunne ikke drømme om ikke at bruge begge dele, hvis de er tilgengænelige.

Det hjælper jo på tiden man kan tillade sig, at sætte sin autoguider til at exponere. Samt mininere chancen for et ødelagt billede.

mortenb
                      Deltager
                        • Super Giant

Det er ikke altid at pc’en vil komme med. Og derfor er det en god ting at have styr på begge. Indtil nu har jeg mest været visuel og arbejdet med at blive generel fortrolig med udstyret og dets uvaner .. , men leger nu lidt med tanken om at tage DSLR’eret lidt mere med ud, uden PC. Det kunne derfor gavne at have kendskab til PEC. Næste skridt vil så være med et “rigtig” astro kamera. Men .. man skal ofte kravle før man kan gå Embarrassed

MortenB2009-01-12 14:12:55

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Morten LXD-75 har som alle andre monteringer muligheden for at have en PE der er meget lav, også så lav at du kan bruge et DSLR i en newton uden alt for skæve stjerner 🙂 Men det kræver dog en større ombygning af gearet, og en total overhaling af monteringen.

Holder du dig til et par hundred mm (2-300mm) Skulle den gerne kunne komme så langt ned i PE uden ombygning at det kan lade sig gøre, men det kræver så en langtids nat med PEC træning og et webcam eller lign.

Her min bedste fra en ombygget og trimmet LXD-75:

mortenb
                          Deltager
                            • Super Giant

Man skal passe lidt på med at bruge alt for mange penge på en LXD75. Idag er en EQ6 så langt nede i pris, at man MÅ tage sådan noget ind i overvejelserne. Men alt inden for rimelighedens grænser skal jo afprøves. Så derfor .. en blid opstart og så må vi jo se om der i løbet af et par år skal “ekspanderes” til vildere ting når mit erfaringsgrundlag er blevet bedre og mere nuanceret. Iøvrigt en lille guldgrube af små info du har på din hjemmeside.

Fandt også lidt grundlæggende GOD info her med de tilknyttede link:

Hvormeget tror du remtrækket alene kunne indvinde ??

(svært spørgsmål – jeg ved det !)

MortenB2009-01-12 17:16:41

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Tjae min gik fra ca 44″ til 23″ bare for remtræk, og wormmesh. Så trimmede jeg den lidt her og der, og kom ned på ca 15″. Første gode træning gav så lidt under 6″, og endte under 1″.

Så remtræk alene gør det ikke, men bare en trim af wormmesh og gearmesh kan give meget.

Anonym
                                • Nova

Mit remtræk hjalp ikke på den periodiske fejl, den er stadig omkring 75″. Det hjalp derimod 1000 gange på backlash som gjorde autoguiding muligt. Uden remtræk kunne jeg ikke autoguide, med virker det fint. Hvis du har problemer med autoguiding, så prøv at sætte remtræk på, det gjorde hele forskellen på min LXD75.

Søren

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Søren – 75″ det lyder som om du har noget der er skævt der inde et eller andet sted!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'LXD75 og PEC' er lukket for nye svar.