LXD-75: Død RA motor-controller

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR LXD-75: Død RA motor-controller

• Dette emne har 18 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 1 måned siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 241 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter

Lars Malmgren
    Deltager
      • Super Nova

Hej alle,

Jeg flytter lige diskussionen om min døde RA motor herover i en ny tråd.
      Oprindelig tråd: http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=12684

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Oprindeligt indlæg: http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=12684&PID=126417#126417

nive wrote: Øv siger jeg bare håber du finder problemet Lars M.

Desværre intet liv i RA, men DEC spiller fint.
        Åbnede motorhuset og fik et kik på printpladen.
        Den ser helt ren og fin ud.

Jeg har 2 LXD-75’ere, så jeg kunne bytte håndkontrol og også prøve på den anden montering.
        Begge håndkontroller virker på den anden montering og ingen af håndkontrollerne virker på den døde.

Der er dog en IC, som bliver ret varm. Faktisk så man brænder fingerne.
        Tror det er spændingsregulatoren. Den skal blive varm, men spørgsmålet hvornår det er for meget ?

Der er ikke målbar spænding på motoren, hverken AC eller DC.
        Så jeg hælder lidt til en død spændingsregulator. Den er den lille fætter helt ude til venstre mellem C5 og C6.

Jeg mangler dog at prøve at sætte spænding på motoren alene.
        Det er vel en stepper, men den har kun 2 ledninger… Skal den have DC eller vil den kun køre med en pulserende strøm ?

Jeg har mulighed for at skille det anden motorhus ad og måle på den, men det må vente.

Håber i andre har fået noget mere konstruktivt ud af aftenen Tongue

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Oprindeligt indlæg: http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=12684&PID=126418#126418

Nå, jeg fandt chippen på nettet og det er en spændingsregulator, der skulle levere 5V.
          Her er et data-sheet.

Når jeg måler på input får jeg ca 14,5 V og når jeg måler på output får jeg ca 400 mV, altså 0,4 V.
          Det ser jo ikke rigtigt ud Pinch

Men nu har jeg da fundet årsagen.
          I morgen vil jeg lige åbne den sunde montering og måle på samme måde, bare lige for at bekræfte min antagelse.

Next step blir så at finde ud af hvor jeg kan købe 1-2 stk til så få kroner som muligt Pig

God nat !

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Oprindeligt indlæg: http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=12684&PID=126419#126419

Jens.Jacobsen wrote: Hej Lars

En stepper kan ikke køre på DC, men skal have et pulsmønster på spolerne, afhængigt af hvilken type det er.

Regulatoren
            ser ud til at være en LM2931, ikke så forskellig fra den jeg morer mig
            med i Starlight kameraet, det er en LM2940-12 der sidder deri.

Faktisk ser den store kondensator lige under, lidt til venstre, lidt bulet ud? Kan det være den der er feset af?

mvh
            Jens

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova
              Oprindeligt indlæg: http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=12684&PID=126420#126420

Hej Jens,

Umiddelbart ser “lytterne” helt fine ud.
              Men det er jo helt alm standard komponenter til få håndører, så dem kan jeg jo skifte under alle omstændigheder.

Der findes masser af 3-benede LM2931a regulatorer, men den i SOP-8 format er lidt sværer at finde i en web-butik.
              Måske ved Frank lige hvor man lettest finder den…
              Men
              SOP-8 versionen har 1 input og 1 output og så hele 4 ground.
              Elektronisk er den helt magen til den 3-benede, der kun har 1 ground, så
              i værste fald kan jeg sætte en 3-benet på.
              Men det er jo lettere lige at lodde SOP-8’en på…

Jeg kan jo flytte “den døde” RA motor over på det sunde mount og se om den så kører rundt der.

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

Oprindeligt indlæg: http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=12684&PID=126421#126421

henrik.schneider wrote: Jeg tror ligesom dig at de 2 elektrolyt
                kondensatorer er OK, “krydset” i toppen på “lytterne” ville bule ud hvis
                de er defekte, og de ser jo fine og gode ud.

Din LM2931 kan selvfølgelig være defekt, men det kan jo også være
                fordi belastningen kortslutter forsyningen. LM2931 kan opererer ved
                optil 85C og den har egen beskyttelse mod kortslutning. Hvis
                belastningen kortslutter vil IC’en sikkert blive meget varm, sikkert
                50-60C og det vil du brænde dig på 😉

Derfor prøv om du kan fjerne belastningen og mål spændingen igen.

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Oprindeligt indlæg: http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=12684&PID=126422#126422

Alan wrote: Hvis der kun er to ledninger til motoren, vil den køre hvis
                  du sætter dc-spænding til, men måske ikke med den rigtige hastihed. Den
                  er formodentlig puls-moduleret.

Virker motoren med DC-spænding, så er det nok lm2931 som er smuttet.

Hvis den er pulsmoduleret sidder som regl et lav-pasfilter efter
                  lm2931 for at glatte pulsignalet ud til en “glat” spænding. Den lyt der
                  sidder der skal selvfølgelig være i orden.

Alan

Lars Malmgren
                  Deltager
                    • Super Nova

Oprindeligt indlæg: http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=12684&PID=126423#126423

Jens.Jacobsen wrote: Hejsa.

Man skal ikke lade sig snyde af “lytter”, de er tricky, og ofte årsag til stort besvær.

Man
                    oplever ofte at lytter kan tørre ud, men i det store og hele bevarer
                    der kapacitans. Dette gør så at deres impedans, især ved høj frekvens,
                    og når de er varme, er stor. Især Samsung har måtte sande dette, de har
                    haft en sag hvor mange af deres skærme og fjernsyn døde efter få år,
                    netop p.g.a en elektrolyt som tørrede ud.

Når man alligevel skal til at lodde, så smid lige et par nye i. Gerne nogle lav-impedans og høj temperatur.

Jeg
                    har ofte brugt el-supply i Nexø til sådanne ting, da de gerne sender
                    løse komponenter i brev, og ikke kræver 75 kr for at sende tre
                    lysdioder.

mvh
                    Jens

Lars Malmgren
                    Deltager
                      • Super Nova

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

Oprindeligt indlæg: http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=12684&PID=126429#126429

FrankLarsen wrote: Lars, kom ned til mig en aften en af dagene, så
                        debugger vi den. Tag den gode med, så har jeg en komponent tester.

Det kan lige så godt være H-broens transistorer der er kortsluttet.
                        Så går spændings regulatoren i Overload og begrænser sit output. Deraf
                        lav spænding og stor varme.

Lars Malmgren
                        Deltager
                          • Super Nova

Ok først mange tak for jeres svar !!
                          Det viser virkeligt værdien af et forum som vores Thumbs%20Up

Jeg har her til aften haft motoren fra det døde mount over på motor-controlleren på det raske mount.
                          Og som forventet, så kører motoren.

Jeg har indtil nu udelukket fejl på håndkontrol og motor.
                          Tilbage står motor-controller printet.

Frank bemærker, at det er H-broens transistorer, der er gået.
                          Hvordan tester jeg dem uden at lodde dem af ??

PS jeg fandt spændingsregulatoren hos RS-Online til 35 kr for 10 stk (mindste køb), men hele 85 kr for forsendelse. Dertil kommer moms på det hele… AV !
                          Skal lige kikke på El-supply i Nexøe, tak for tippet Jens…

erik.nielsen
                          Deltager
                            • Super Giant

Da jeg brændte min LDX75 motor af:
                            Var det H-broerne, der brændte af så snart et af drevene blev blokeret, se mit indlæg her på forum , Som vanligt kunne kredsene kun købes ti ad gangen, så jeg har nogle kredse i overskud,
                            Det drejer sig om IC4947 og IC4936,
                            Send en besked, så får du et par stykker af hver, – hvis det altså er dem der er brændt af.

mvh Erik

Søren Hansen
                            Deltager
                              • Giant

Hvorfor ringer du ikke og spørger om du kan komme forbi og hente dem, firmaet ligger inde ved Nørrebro station:

RS Components A/S Nattergalevej 6 2400 København NV

Ellers er der her:

http://elektronik-lavpris.dk/advanced_search_result.php?keywords=lm2931&search_in_description=1&osCsid=hbfmds8le1b0evkvotfhg29ma1

De har “kun” 69,- i forsendelse

Lars Malmgren
                              Deltager
                                • Super Nova

Hej Erik,

Tak for dit fine tilbud.
                                Hvordan afgjorde du at det var H-broerne, der var brændt ??

Mit mount har ikke været blokeret, men det var meget meget fugtigt fredag nat på starpartyet!
                                Jeg tror det har været krybestrøm på printet, der har aflivet min motor-controller.

Søren, ja selvfølgelig.
                                Jeg tænkte slet ikke på at ringe til dem.
                                Og nu du siger det, så mener jeg at kunne huske, at man tidligere kunne vælge afhentning, når man gennemførte ordren på deres web-side…

Frank Larsen
                                Moderator
                                  • Super Nova

Med et oscilloskop med komponent tester, kan man afgøre om indgange og udgange ser normale ud. (Jeg kan lave den test for dig).

Har man ikke den mulighed, må i gang med diode testeren på multimedier og se om man kan finde ind og udgange der er kortsluttede til stel. Det kan dog ske at man finder kortslutninger som ikke er det alligevel på især effekt udgange.

Den kreds der kortslutter vil typisk også blive varm når der er strøm på kredsløbet.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
                                • Emnet 'LXD-75: Død RA motor-controller' er lukket for nye svar.