Jeg er ikke helt enig med jer angående gaffelmontering vs. GEM – ikke når der bliver spurgt til et teleskop til visuelt brug.
Som ejer af begge typer teleskoper, vil jeg mene, at til visuelt brug er der ikke noget, der slår en gaffelmonteret SCT i alt/az-opstilling af følgende årsager:
1. Man har altid okularet i en bekvemmelig højde uanset hvilken retning man kigger i, og man skal ikke ned og sidde på jorden ind i mellem. Desuden behøver man ikke hele tiden at skulle vende spejldiagonalen, når man skifter til et nyt sted på himlen.
2. Man skal ikke montere og indstille kontravægte.
3. Man behøver ingen pol-indstilling.
4. Med GPS indbygget tager det omkring 2 min at stille op. Man skal kun løfte to ting ud: stativ og teleskop, tilslutte strømmen og efter 30 sek. skal man centrere to stjerner i okularet. Så er den klar til observation.
5. Desuden er goto ekstrem præcist – uden kalibreringsstjerner.
At de har ry for at være tunge må nok skyldes Meade’s modeller. Celestrons modeller vejer noget mindre end Meade’s. En 11” SCT fra Celestron vejer mindre end en 10” Meade, og som tidligere ejer af begge kan jeg også fortælle, at Celestrons er noget nemmere at løfte pga. bedre placering af håndtagene. Selv om jeg tidligere er blevet opereret for en diskusprolaps i ryggen kan jeg sagtens løfte min 11” Celestron Nexstar GPS, så voldsom tung er den nu ikke.