LX90 LNT 8 Vs. LX200 GPS 8

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? LX90 LNT 8 Vs. LX200 GPS 8

• Dette emne har 40 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år siden af soeren. This post has been viewed 564 timesvod. This post has been viewed 564 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 41 i alt)
  • Forfatter

dave_gahan
      • Main Sequence

Hey.

Jeg er interesseret i et af disse 2 teleskoper.

LX90 LNT 8″ Vs. LX200 GPS 8″

Jeg skal ikke fotografere men ønsker et teleskop som har en rigtig god optik og ikke mindst et kanon stabilt og præcist opstilling. Orker ikke noget som ikke virker.

Det skal med ud på terassen, i haven og evt. med længere væk i bilen. Kommer ikke til at stå fast.

Jeg er ligeglad med om det bliver brugt eller nyt.

Nogen som kan komme med + og – ved det ene og det andet.

Dave_Gahan2010-02-23 18:09:24

mikkellund
        • Giant

Dave_Gahan wrote: Hey.

Jeg er interesseret i et af disse 2 teleskoper.

LX90 LNT 8″ Vs. LX200 GPS 8″

Jeg skal ikke fotografere men ønsker et teleskop som har en rigtig god optik og ikke mindst et kanon stabilt og præcist opstilling. Orker ikke noget som ikke virker.

Så ville jeg ikke vælge et meade teleskop. Det er alt for mange problemer med dem.
        Hvor meget er du villig til at spendere?

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Erh, der er nu ikke vild stor forskel på dem – sådan ud fra optik også videre.

Men stabile er de nu begge, dog vil LX200 nok være den mest stabile grundet mere kraftig bygning.

Selv ville jeg gå efter LX200 eller LX400 hvis det skal være af den type, som jo er kanon til visual hurtig opstilling.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Må også lige give Mikkel ret der! Tænkte ikke lige på at andres kunne være en mulighed, sorry.

angloamerikansk
              • Main Sequence

Mikkel: Hvad er der galt med Meade teleskoper ?

Hvilke tilsvarende af andre mærker ville i så vælge da ?

kimras
              Deltager
                • Planet

Der er såmænd ingenting i vejen med meade teleskoper, hvis man tænker på hvormange der er rundt omkring, samt at det er  kæmpemæssige serie produktioner, og der vil selvfølgelig være et mandags teleskop en gang imellem. Prisen hænger sammen her.

Jeg Kender ikke til lx90, men kender en del til lx200, som er en stabil montering, den har pec permanent, det er der ikke mange der har i den prisklasse.

Som visuelt instrument er den genial, goto er ultra præcist, samlignet med f.eks eq6pro,cg5, og andre.

Den er til gengæld ret tung at bære rundt på.

Hilsen Kim Rasmussen.

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Syntes de er udemærket, bare lidt dyre… Gaffel/Sct er ikke så ringe hvis man er oppe i 12/14″ er deres gaffel soli, de har store tandhjul og fin optik.
                  Til mobil vil jeg ikke vælge gaffel, men EQ…..
                  Der er jo 3-4 store SCT som vi ser billeder fra her på forum, og de leverer varen, stor åbning og solid tracking, flotte stjerner, MEN de er vist alle fast opstillet og drift alignet flere gange til nær perfekt polar aligment, og i de tilfælde er en gaffel montering fin.
                  Havde jeg haft pengene, ville jeg gerne have en 10″ SCT på min Eq..

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Softwaren i Celestrons udgaver er nemmere at finde rundt i, og har et par andre gode ting med sig. MEN hvis man ikke køber en med indbygget GPS (laver de det?) da deres gps modul er ganske dyrt…

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Åh, ser nu er det er en 8″ der spørges til Ouch Ja, så er det GEM der står på første række…

dave_gahan
                        • Main Sequence

Er en LX200 GPS 8″ for lille et teleskop ?

dave_gahan
                          • Main Sequence

Hvad er GEM ???

k_holst
                          Deltager
                            • Nova

German Eqatorial Mount

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Hvis du ‘kun’ går efter en 8″, er GEM=EQ mount meget bedre, mere alsidigt, og kan fint bruges til både foto og visuelt…

8″ er ok, 10″ så er vi der hvor en mobil opstilling er ved at være noget tung for ryggen.

dave_gahan
                                • Main Sequence

Nej tak, jeg gider ikke de der åndsvage store klodsede tuber med store kontravægte. Havde sådan en for vel 5 år siden, sikke noget BØVL. Det var en Meade LXD75.

Men er LX200 GPS 8″ noget småt skrammel så ?

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Du kan jo sætte en SCT på en GEM, du kan faktisk få en GEM med samme type lette tubus på. Så vejer den kun ca 6kg, altså tubus og er jo kortere da den ikke har gaffel og gaffelbunden siddende fast.

8″ er nu ganske fint, det kommer mest an på hvorfra du skal observere. Er det fra byen, så skal der noget mere til hvis du håber at se de svagere ting. Nåja det kommer også an på hvilken by… København og omegn er ikke vildt godt selv med en 16″…

Men visualt ville jeg gå efter en GEM med så stor åbing som jeg havde råd til.

GEM’en skulle så enten være en CGEM, eller en EQ6.
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 41 i alt)
                                • Emnet 'LX90 LNT 8 Vs. LX200 GPS 8' er lukket for nye svar.