› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Lulin igennem TOA,en
- Dette emne har 16 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af andreas. This post has been viewed 381 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. marts 2009 kl. 12:55 #12894
Anonym- Super Nova
Her er så mit ydmyge bidrag til vores flygtige komet Lulin. Billedet fortæller måske ikke så meget om kometen, eftersom det var en hurtig optagelse mellem skyerne og stacket af blot to billeder på en kort optagelsestid. Men til gengæld synes jeg, at det fortæller noget om en god kikkert. Første billede er optagelsen, hvor kometen er særdeles lille. Andet billede er et croppet udsnit. Det går godt pga. en god optisk ydelse kombineret med en 12,5 mpixel chip.
Udstyr brugt er TOA 130 med 0,7 reducer og EOS 450D.Lulin Wide:
Udsnit:
Mvh.
16. marts 2009 kl. 13:08 #12896
mstauningDeltager- Black Hole
Flot
16. marts 2009 kl. 13:25 #12897
stubbeDeltager- Main Sequence
Hej Johannes,
Er du sikker på at det er komet Lulin du har fanget? Umiddelbart ligner det mere eskimotågen (NGC 2392).
/stubbe
EDIT:
…Men flot billede i øvrigt
Stubbe 2009-03-16 12:27:16 16. marts 2009 kl. 13:27 #12898
rigoDeltager- Super Nova
Ja det syndes jeg også, og den ligger tæt der ved, og den er også “blå”, Komten er grøn
16. marts 2009 kl. 13:35 #12901
Anonym- Super Nova
Hej Stubbe.
Nej ved du hvad. Rent faktisk er jeg selv i tvivl. Selv synes jeg den er for lille og bevæger sig for lidt. Problemet er at jeg ikke kunne finde den, hvorefter jeg tastede kometdataene ind i min astroplanner, som jeg så satte til at styre teleskopet. Og det var her den havnede, derfor måtte jeg tage det for gode varer i første omgang. Men det gør ikke noget hvis du ret, for denne tåge vil jeg da ligeså gerne fotografere. Andres bud på om du eller jeg har ret efterlyses derfor med kyshånd!Mvh.16. marts 2009 kl. 13:41 #12905
Anonym- Super Nova
Hej igen.
Hvis det er eskimotågen, kan nogen så sige om kometen er passeret forbi i nærheden. Det er desværre ofte således, at dataene i diverse kataloger ikke er så nøjagtige, som man kunne ønske. Jeg støder tit på i goto, at tåger, galakser passer lige i øjet, hvor så f.eks. månen kan ligge noget forkert.Mvh.16. marts 2009 kl. 13:45 #12908
mstauningDeltager- Black Hole
Kometen skulle stå tæt på Regulus i stjernebilledet løven.
Og Den du har fanget her ligger i Gemmni, og en af de databaser jeg sidder med siger den står tæt på der lige nu.Faktisk mellem Eskimonen og Wasat.MStauning 2009-03-16 12:48:02 16. marts 2009 kl. 13:53 #12913
rigoDeltager- Super Nova
Den står mellem løven og tvillingen
16. marts 2009 kl. 14:18 #12915
rigoDeltager- Super Nova
16. marts 2009 kl. 14:28 #12916
k_holstDeltager- Nova
Jeg har lige siddet og sammenlignet asterismerne. Jeg er ret sikker på at det er Eskimotågen du har ramt der Johannes.
16. marts 2009 kl. 14:31 #12918
rigoDeltager- Super Nova
16. marts 2009 kl. 15:29 #12926
mortenbDeltager- Super Giant
Set fra et statistisk synspunkt er det rimeligt godt gået at komme til at “snuppe” Eskimo tågen i stedet. Livet ER forunderligt !
16. marts 2009 kl. 19:02 #12933
tommyfDeltager- Neutron star
Tja, jeg snuppede netop Lulin i stedet for Regulus, så det kan ske, men den var dog til at se med det samme, Lulin og Eskimo er drilsk med den FOV.
16. marts 2009 kl. 20:15 #12935
rigoDeltager- Super Nova
johannes wrote: Hej Stubbe.
Nej ved du hvad. Rent faktisk er jeg selv i tvivl. Selv synes jeg den er for lille og bevæger sig for lidt. Problemet er at jeg ikke kunne finde den, hvorefter jeg tastede kometdataene ind i min astroplanner, som jeg så satte til at styre teleskopet. Og det var her den havnede, derfor måtte jeg tage det for gode varer i første omgang. Men det gør ikke noget hvis du ret, for denne tåge vil jeg da ligeså gerne fotografere. Andres bud på om du eller jeg har ret efterlyses derfor med kyshånd!Mvh.Du skulle prøve at tilslutte Carte Du Ciel til EQ6pro og update med det nyeste komet data, og den rammer bare plet, selv med lille CCD, hvis ellers ens 3 punkt er i orden. Man kan virkelige gå på komet jagt.Der mange med en mag 12 og opefter man faktisk godt kan finde. Men det er lettes med en lille film, så man ved om det er en komet eller ikke en mini stjerne..16. marts 2009 kl. 20:46 #12936
Anonym- Super Nova
Hej Rigo – og tak for sidst hos Finn.
Det tror jeg at jeg vil gøre og bruge Carte Siel i stedet. Du har ret med filmen, den så vi jo og det var ret imponerende.Til gengæld er jeg gået ind i finpudsningen af eskimotågen og har tilføjet et par ekstra frames. Så jeg er så småt ved at få “ansigtstrækkene” frem. Dette færdigbehandlede billede kommer i så snart jeg er tilfreds med det. Kan du huske vi snakkede lidt om lange efterbehandlingstider som kunne være lidt træls – men Rigo, det er jo så simpelt. 10 minutters optagelse kræver 10 timers efterbehandling og 10 timers optagelse kræver 10 min. efterbehandling. (Nej det var vist noget sludder, som alligevel indeholder et gran af sandhed)!Med venlig hilsen -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Lulin igennem TOA,en' er lukket for nye svar.