› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Luksusproblem?
- Dette emne har 12 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af tommy. This post has been viewed 294 timesfrank. This post has been viewed 294 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. januar 2009 kl. 14:50 #7562
tommy.frank- Super Giant
Først vil jeg sige tak til Lyra for den meget flotte præmie i julequizzen( specielt når man tager kundegrundlaget i betragtning)Godt gået Lyra.
Og det er ikke for at gnide salt i såret, men ja, det var jo mig der vandt Astronomibladets julequiz. Det har givet mig de værste hovedbrud fordi at, Henrik fra lyra godt vidste hvad jeg mest er til ang. astro, så han var så venlig at tilbyde et gavekort i stedet for.
Det er så her problemet kommer ind. Det eneste jeg egentlig mangler er en komacorr. Men kunne godt tænke mig et lille mount til at lege med, mens det store arbejder. Men på den anden side, så kan jeg ikke rigtig se noget her fra KBH.centrum og mit DSLR går i rødt efter et lille minut.
Jeg kunne jo osse sige ja tak til den Nexstar, og bruge den til månen og hvis der engang skulle komme en planet forbi min baggård,(men den har vist ikke mirrorlock) og evnt, fremvisning for alle de nysgerrige jeg falder i snak med. Men som sagt der er ikke meget at se, og mindre endnu med en 150/f.10.
Meeen…. Så er der jo den 6″GSO RC som jeg har kikket mig lidt varm på. Jeg ved godt at det er overkill i forhold til mit Qcam2pro, men det ser ud til at jeg er på vej over på en SU. så det er nu, eller om en del år.
Hvad ville i gøre?11. januar 2009 kl. 15:10 #7565
mortenbDeltager- Super Giant
Hvis du mangler en komakorrector er det da oplagt. Evnt. invester i nogle kvalitets filtre velegnede til KBH belysning. Eller andet “gør det nemmere for dig selv” udstyr. Men ellers kan gavekort jo sælges – med lidt rabat.
Men hvis økonomien fremover bliver streng er din idé om at købe RC’en da god. Så er DET da gjort og belaster ikke fremover. Om du får den rette udnyttelse i forhold til GSO’en/dine kameraer er måske lidt tvivlsomt. RC, en er ikke umiddelbart mit første valg med de valgmuligheder du har. Men den ER “fed”.Sådan et gavekort kan godt brænde i lommen. Ro på – og så tænk grundigt over det en uges tid. Så får du garanteret den rigtige idé.MortenB 2009-01-11 14:21:55 11. januar 2009 kl. 15:25 #7566
tommy.frank- Super Giant
Det med komaen genere mig ikke vildt meget da det er en lille chip jeg bruger, og er så heller ikke den store udskrivning senere. Ang. KBH filtre så er den eneste løsning vist Ha filter. Det er altså virkelig slemt på vesterbro, 5 min. fra rådhuspladsen. “gøre det nemmere” jo tak, en elevator
Og ja, det er jo det jeg mener med RC´en. Men jeg er da osse lidt nysgerrig mht. Nexstaren. Det kunne være sjovt at prøve at lege med den, og evnt. tage den med til Jylland de par gange om året jeg kommer der.Tommy Frank 2009-01-11 14:29:39 11. januar 2009 kl. 15:38 #7572
mstauningDeltager- Black Hole
Tommy – Jeg ville nok beholde den Nexstar, da du jo så som du selv siger bruge den som transportabel. Men du kan jo så også stå og kikke mens dit fotosetup kører løs.
11. januar 2009 kl. 15:47 #7573
mortenbDeltager- Super Giant
Ville det så ikke være bedre med en dejlig stor DOBB, af FLEX typen. Få lidt åbning/legetøj for pengene. En FLEX dobb er jo også transportabel, men er jo dejlig nem ! LIge nu er priserne på en 300 mm dobb fra Skywatcher til at overskue.
Men ellers .. sådan et gavekort er jo rart at have når økonomien skrumper. Du kan trods alt foretage mange løbende småindkøb over tid for de penge.MortenB 2009-01-11 14:57:29 11. januar 2009 kl. 15:51 #7574
tommy.frank- Super Giant
Michael, det er egentlig osse det jeg overvejer, men har aldrig kikket i sådan en. Det virker osse lidt utaknemmeligt at sige “jeg vil hellere ha´ noget andet”
og jeg går ud fra at Henrik har valgt noget vi alle vil kunne værdsætte.
Det er osse ret smart at den bruger dowtail, så at jeg osse kan bruge min WO72 og 6″ern på eq6. Men RC´en trækker sku´.11. januar 2009 kl. 15:53 #7575
timoDeltager- Giant
Tommy,
vilken komakorrektor vill du ha ?
Jag har en MPCC som du kan få billigt om den passar dig ?
Timo11. januar 2009 kl. 15:54 #7577
tommy.frank- Super Giant
Morten, jeg har allerede omkring 70 kilo. Og det er ikke de fire etager NED der trækker søm ud.
11. januar 2009 kl. 15:55 #7578
tommy.frank- Super Giant
Hej Timo. Du ved vist ikke hvad en SU er. Hvad skal den koste?
komacorr. er til GSO 200/f.5Tommy Frank 2009-01-11 14:57:58 11. januar 2009 kl. 16:06 #7580
timoDeltager- Giant
SU – är det inte förkortning för söndag
Prisförslag, 400 DKK
Timo
11. januar 2009 kl. 16:25 #7582
tommy.frank- Super Giant
He He Timo. Her er det søndag hver dag
.
Det er jo lige sådan en jeg mangler. Prisen er fin, men finanskrise, du ved! Hvad med en byttehandel? Evnt. 13mm Hyperion?11. januar 2009 kl. 17:30 #7598
timoDeltager- Giant
OK Tommy nu förstår jag.
En 13 mm Hyperion är precis vad jag behöver
Har bara 1 bra okular, en 22 mm Vixen LVW, resten är faktiskt skräp.
Sänd mig ett mail så kan jag skicka ett foto på MPCC,n.eriknordberg at telia.com
Timo
11. januar 2009 kl. 18:26 #7605
tommy.frank- Super Giant
Timo. Mail er sendt.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Luksusproblem?' er lukket for nye svar.