› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Lucky imaging ASI290, første test
- Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af jesper. This post has been viewed 198 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. august 2016 kl. 10:27 #149326
jesperDeltager- Neutron star
Efter at have fået trackingen på min montering til at køre korrekt var det tid til de første, spæde forsøg med lucky imaging med ASI290 mmc kameraet. M57 blev valgt som forsøgskanin. Jeg brugte et gammel, ikke særlig godt Ha filter.
2,8 fps (0,356 sekund) og gain på 501. Køling til -20 grader.
Først en enkelt 0,356 sekund eksponering:
Og så 100 (35 sekunder i alt) af dem stacket (sum):
Hvad har jeg så lært indtil videre? Jo teknikken kan sagtens lade sig gøre. Det kræver mange flere tests og optimering at få et brugbart resultat, men det kommer hen ad vejen. Smalbånd er svært at stacke med så korte eksponeringer, men LRGB er let nok. Jeg brugte Maxim, da jeg ikke kunne få Autostakkert til at makke ret. Seeing er mega vigtig som forventet. Guiding kan man bare glemme alt om, det er ikke nødvendigt. Pol alignment skal bare være ok, faktisk er det godt med en smule drift, da dithering ikke er praktisk muligt så vidt jeg kan se. Kalibrering og køling ser indtil videre ud til at hjælpe.
7. august 2016 kl. 10:57 #149328
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Jesper
Interessant forsøg. Ingen tvivl om, at man kan opnå en fremragende op-
løsning med den teknik.
Dine stjerner ser en smule deforme ud. Er kollimeringen i orden?
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
7. august 2016 kl. 11:13 #149331
Anonym- Nova
Spændende! Du burde måske også have lavet en enkelt 35s optagelser til sammenligning af new vs old school 🙂
7. august 2016 kl. 11:17 #149332
Hej Torben,
Jeg tror det er tubus termik. Jeg skal have opfundet en måde at montere blæseren så den ikke overfører vibrationer til tubus. Rystelser kan ses tydeligt med høj opløsning og korte eksponeringer, ligesom optiske fejl, seeing og termik i tubus også ses meget tydligere end ved lange eksponeringer hvor stjernerne bliver større og mere mættede. Der er store udfordringer ved teknikken, men forhåbentlig også noget at vinde.
7. august 2016 kl. 11:20 #149333
madsen wrote: Spændende! Du burde måske også have lavet en enkelt 35s optagelser til sammenligning af new vs old school 🙂
Ja det burde jeg, men det bliver nok svært uden guiding. Jeg har dog planer om at lave nogle sammenligninger mellem 8 bit, 16 bit, køling, kalibrering osv. Vi må se hvordan det går.
7. august 2016 kl. 13:16 #149337
Anonym- Nova
Det bliver spændende at følge 🙂
7. august 2016 kl. 14:33 #149345
mortenDeltager- Super Nova
Hej Jesper
Jeg er meget spændt på hvad du kan få ud af dette. Du har købt noget nyt udstyr, HDQ5 og en skywatcher newton (???- 160mm??), har du også en af dine gamle linsekikkerter? – er det rigtigt?
Emil K har jo vist at lucky stragetien kan fære til gode resultater, og at man derfor kan glemme guiding. Fotoner skal der dog til, og han arbejder med en 40 cm åbning så vidt jeg husker.
Den gamle visdom var jo at udlæsningsstøjen satte en grænse for hvor få fotoner man kunne have med i en enkelt frame. Er de nye kameraer så støjsvage, at man stort set kan glemme udlæsningsstøjen og f.eks. fremetille noget, hvor der kun kommer en foton på f.eks. hvert tiende billede?
7. august 2016 kl. 15:51 #149359
Hej Morten,
Ja jeg har købt lidt nyt udstyr: En EQ5 der er opgraderet med goto og et ZWO ASI290mm-cool kamera. Teleskopet er også nyt, Skywatcher Quattro 8 f/4 med kulfiber tubus (dejligt at slippe for den evige fokusering). Af de gamle kikkerter har jeg en C8 fra attenhundrede hvidkål og en 80mm Wiliam Optics.
Det nye skal primært bruges til lucky deepsky, men også til måne og sol.
Emils 40 cm kan jeg jo ikke hamle op med, men det skal også være på et mere casual plan for mig, så jeg ikke kører sur i det igen. Derfor er det et lille og simpelt setup der hurtigt kan smækkes udenfor når det skal være.
Udlæsningsstøjen ligger på 1e ved 300+ gain ifølge producenten, og filosofien er præcis som du siger.
Jeg havde valgt ringen i Ha og det skulle jeg nok ikke have gjort, da der kun er svage stjerner omkring, hvilket besværliggør stackingen. I bredbånd er der dog ingen problemer af den art. Maxim kan sagtens stacke de mange billeder, men man skal muligvis dele dem op i bunker hvis der er tale om adskillige tusinde frames.
Her er 1000 frames, eller lidt under 6 minutter samlet tid:
7. august 2016 kl. 16:08 #149366
JuliusDeltager- Nova
Veldig interessant med korte eksponeringer på deep sky.
7. august 2016 kl. 16:20 #149368
nightskyDeltager- Neutron star
Så er du i gang Jesper. En skam du ikke fik AutoStakkert til at virke som du vil. Jeg er rimelig
sikker på AutoStakkert generelt vil give et bedre resultat end “old-school” stackning programmer
hvor det alene er stjerner der alignes efter. AutoStakkert gør det på en ganske anden måde.Der skal nok væsentlig mere tid til.
Et godt eksempel her omkring samme objekt og samme teknik, dog med væsentligt større teleskop
http://www.cloudynights.com/topic/545965-three-nights-of-tests-on-m57-with-the-24-and-qhy5iii-178m/
Nightsky 2016-08-07 16:21:57 7. august 2016 kl. 16:59 #149369
Hej Lars,
Jeg har ikke opgivet at bruge Autostakkert, det skal nok komme hen ad vejen. I mellemtiden havde jeg bare brug for noget jeg kunne få til at fungere. Der er kun brugt to stjerner til alignment, hvilket jo ikke er ideelt. Men med bredbånd er der mange flere og man kan køre auto. Så hjælper det på præcisionen.
Ja der skal stadig så meget samlet tid som muligt til. Selvom read noise og måske dark current er reduceret kraftigt har vi stadig shot noise tilbage at slås med. Og der kommer der ingen teknologisk løsning. Det er kun større åbning og mere tid der kan hjælpe på fotonstøj.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Lucky imaging ASI290, første test' er lukket for nye svar.