› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › LPR el. Billedbehandling ?
- Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af jesperu. This post has been viewed 191 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. april 2009 kl. 18:29 #14789
max- Nova
LPR el. Billedbehandling ?Ved eksponeringer længere end ca. 2-3 min. begynder jeg med at få en pæn del baggrundslys
fra forskellig belysning i nabolaget.
Har derfor kikket på forskellige LPR filter muligheder men er nu en helt del i tvivl om hvad
jeg skal vælge.
Jeg har set at div. billedbehandlingsprogrammer som f.eks. Photoshop og Gimp også har filtre
der kan håndtere lysforurening men kan denne løsning erstatte et rigtigt optisk LPR filter ?
Hvis et optisk LPR filter er den bedste løsning hvor kraftigt et filter kan så anbefales uden
at det også går for meget ud over lyset fra stjerner, tåger osv. ?
VH. Max
9. april 2009 kl. 18:54 #14790
mhansenDeltager- Nova
Min erfaring siger mig, at det optiske filter må være udgangspunktet. Det er her at de rå data til dit billede bliver optaget og det er også disse, der vil sætte standarden for, hvor godt billedet bliver.
De digitale filter vil, uanset hvor sofistikerede de end er, altid kun kunne manipulere data, som er tilstede i billedet i forvejen. Derfor vil disse kun kunne ændre på de data der findes i forvejen, men ikke skabe nye data i billedet.Begynder man digitalt at indsætte helt nye data i billedet, er spørgsmålet jo, om omtagelsen har mistet sin autencitet.10. april 2009 kl. 01:31 #14794
jesperu- Giant
Optiske filtre som sættes bag på teleskopet og filtre i gimp eller PS er vidt forskellige. De optiske filtre lader bestemte bølgelængder af lyset passere – noget som slet ikke kan lade sig gøre i et computerprogram. Her er alt information om lysets spektralindhold blevet fjernet (det sker faktisk i CCD kameraet). I computerprogrammet kan man derimod justere billedets dynamikområde så lysforureningen ikke ses (så tydeligt).
Du kan sagtens tage fine deepsky billeder selv om du lider under lysforurening og ikke bruger et optisk filter. Brug en eksponeringstid hvor billedet ikke brænder ud (dvs. der ikke er pixels i billedet som når kameraets max. pixel værdi) og stack så en masse billeder taget på denne måde. Bag efter justerer du så dynamikområdet i PS eller Gimp så lysforureningen ikke ses.
Hvis du vælger at bruge et LPR filter (f.eks. UHC fra Orion) kan du iøvrigt kun tage grønne farvebilleder da det er disse bølgelængder som filteret slipper igennem.–Jesper11. april 2009 kl. 09:49 #14838
max- Nova
Tak for info.Men vil det sige at et optisk LPR filter ikke egner sig til at optage farve som enkelt billeder hvis man bruger DSLR ? (grønne billeder ?)
Jeg kan godt se at der er mange muligheder med div. filtre i PS og Gimp men det kræver jo selvfølgelig at de rigtige fotoner har fundet vej til ccd chippen og at disse er blevet omsat til bit data et sted i billedfilerne. Jeg venter dog lidt i nu med også at modde mit DSLR til IR følsomhed
da jeg påtænker at købe et EOS 1000D mere til formålet.
Kan det ellers betale sig at investere i Photoshop Elements frem for kun at bruge Gimp og
f.eks. Iris som jo er freeware ?
11. april 2009 kl. 20:34 #14858
jesperu- Giant
Hej Max
Jeg mener ikke du alene kan bruge et LPR filter til farve billeder i et DSLR kamera – så får du ihvertilfald nogle spøjse farver ud af det. Men prøv at se hvad der sker.Mht billedebehandlingsprogram så er det helt afgørende at programmet understøtter det dynamikområde som du har i dit kamera. Hvis dine billeder kommer ud i 16 bit format (hvad de nok gør) så skal programmet også understøtte 16 bit. Photoshop understøtter 16 bit men jeg mener ikke at Gimp kan klare mere end 8 bit.–Jesper -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'LPR el. Billedbehandling ?' er lukket for nye svar.