Low-res spektrum NGC 6879 Planetarisk stjernetåge

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Low-res spektrum NGC 6879 Planetarisk stjernetåge

• Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 6 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 80 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa

Forleden da jeg observerede Cat’s Eye nebula var jeg også en tur forbi denne lille planetariske stjernetåge NGC 6879 (5 buesek dia)

De kendte linjer ses ganske tydeligt og mange flere kunne vises med en dybere optagelse.

Nightsky2014-09-07 23:39:43

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Nightsky wrote:
        Planetarisk stjernetå

Lars Malmgren2014-09-07 22:16:45

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Hejs Lars,

endnu et flot PN-spektrum. Det er jo en bette en og svag tillige, så det ville da være interessant med lidt information vedr. ekspo/subs m.m .

Jeg har tilladt mig at supplere med en hurtig profil af rådata og ser igen, at signalet i 1.ordens spektret overgår signalet i 0.orden. Ku’ vi lige ta’ den, når vi ses på starparty??? Er det, fordi der er tale om et liniespektrum? Og har det noget at gøre med den måde, hvorpå grating er blazed?

Mogens B2014-09-08 08:34:44

Hilsen Mogens B.

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

Flot Lars Z!

Mogens: JA, En blazed grating kan have over 50% effektivitet i een orden. Resten fordeles så på øvrige ordener – herunder 0te.

Mogens.Bildsøe
            Deltager
              • Nova

Jo Frank, ikke for at kværulere , men hvis gitteret er blazed med mere end 50% til 1. orden må det vel gælde alle spektrene på den samme frame ? Ser vi f.ks. på spektrene i tråden med Cats’ Eye PN, er det jo kun dette spektrum (Cat’s eye) som har størst signal i 1.ordens spektret, mens dette ikke er tilfældet for billedets øvrige spektre?

Hilsen Mogens B.

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Kværulering er tilladt Wink

Det handler om hvordan energien er fordelt – om det er et kontinuum eller linie spektrum.

LAd os lave et kontrueret eksempel med to stjerner:

Begge stjerner emmiterer fra bølgelængde 1-40.
                Den øverste har en flux på 1 i kontinuum og den nederste har en flux på 1.5.
                Den øverste har desuden en emmisionslinie med en flux top på 10 og en bredde på 1 bølgelængde enhed.

0te ordens spektrets styrke er jo integralet af flux over hele spektret ganget med effektiviteten i 0te orden.

Jeg har her overdrevet vildt og sagt at 0’te ordens effektivitet er 1/10 af hvad den er i første orden.

Laver vi nu integralet ser vi at samlede flux øverst er 50 og 0te orden derfor må have en værdi på 5. Det er kun det halve af emmisions linien. – men mere end det gennemsnitlige kontinuum.

PÅ den nederste er fluxen lidt størrer, nemlig 61,5 og 0te ordens er dermed 6.15 – dvs lidt kraftigere end på stjerne 1. Men stadig væsentligt kraftigere end kontinuuemets værdi.

Havde vi haft et rent emmisions spektra som cats eye ville 0te ordens være meget svag i forhold til emisionslinierne i spektret – mens spektret for et rent kontiuum vil være svagere end 0te ordens spektrets maximal værdi.

Håber det er en forklaring der giver mening. Jeg har forsøgt at sætte det lidt på spidsen.

Mogens.Bildsøe
                Deltager
                  • Nova

Hej Frank,

mange tak for tålmodighed- så fes den ind. Fejlen hos undertegnede er, at jeg blot vurderer signalets max-værdi og ikke integralet . Til gengæld var min fornemmelse af, at forklaringen skal søges i gratingens vinkling og at spektret er et liniespektrum, ikke helt i skoven.

Hilsen Mogens B.

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

ingen årsag!

Jeg må indrømme at jeg liiige måtte tænke mig grundigt om inden jeg svarede.

Egentligt demonstrerer Lars’ fine spektrum jo virkelig hvor stærkt et værktøj slitless spektrografi er når det handler om at finde planetariske tåger. Man kan hurtigt afsøge et stort felt.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Low-res spektrum NGC 6879 Planetarisk stjernetåge' er lukket for nye svar.