Lovejoy

• Dette emne har 80 svar og 21 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 1 måned siden af nive. This post has been viewed 1773 times
Viser 6 indlæg - 76 til 81 (af 81 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Og her bare skyer og skyer. Har slet ikke set den endnu.

Thomas, Bornholm

norup
      Deltager
        • Super Giant

Jeg har nu to aftener stacket omkring en halv times eksponeringer, taget med 1100D og en f/5.6 100mm. Resultatet er alt andet end imponerende, nok mest på grund af den høje himmelbaggrund her i København – man kan knapt ane halen. Det gør til gengæld de fine billeder her på forum ekstra imponerende.

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Yeps, den er svær herfra, er også uforstående over for mine 42x50sek ikke gav mere..

jesperg
          Deltager
            • Super Nova

Ja lysforureningen drukner meget af halen, især i nærheden af storbyerne

Med så udstrakt et objekt, er man normalt nødt til at benytte almindelige foto objektiver med front-monterede filtre og astro-filtre er for små. Jeg har et lille tip.

Der findes nogle objektiver, hvor man kan montere et 1,25″ filter i bagenden af objektivet, det er fx Canon TS-E 24mm F/3,5 og EF 70-200mm f/2,8.

Ringen fra et låg til en filmdåse kan skæres ud og klemmes på 1,25″ filtret, så passer det fint stramt ind i objektiverne, så det sidder tilstrækkeligt fast. Pas på det ikke kommer til at sidde lidt skævt.

Det her er taget med EF 70-200mm f/2,8 ved 70 mm med lysforureningsfilter, på 1D IV. Kometen, M45 og stjernebaggrunden er behandlet hver for sig i PS, der er stacket omkring 20 billeder ved 70 mm og nogle af kometen ved 200 mm, optaget i RAW, konverteret til 16 bit tiff inden stackning og efterbehandling. Med lysforureningsfiltret monteret, kan himlen (og halen) exponeres lidt lysere end normalt. Jeg synes at det er lidt nemmere at “strække” halen ud af billedet og dæmpe himmelbaggrunden, når det er lidt lysere.

Jesper G.

tom.a
            Deltager
              • Super Giant

Vil lige gøre opmærksomt på at kometen stadig kan ses med det blotte øje. Jeg så den som en lille tåget prik, næsten stjernelignende, tæt på beta Andromeda i aftes inden månen kom op.

Det var dog tydeligt at Lovejoy er blevet svagere og mindre end for 2-3 uger siden.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
              Min blog http://grib-stjernerne.dk/

nive
              Deltager
                • Super Nova

Hej Jeg fik også et kik på lovejoy med wo80 mm fd og et ES 24 mm 82 gr. Et herligt syn inden månen fik alt for meget magt.

Viser 6 indlæg - 76 til 81 (af 81 i alt)
              • Emnet 'Lovejoy' er lukket for nye svar.