› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Lovejoy
- Dette emne har 80 svar og 21 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 1 måned siden af nive. This post has been viewed 1771 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. januar 2015 kl. 00:09 #126848
nhaaghDeltager- Super Giant
Lykkedes lige at se den her til aften inden skyerne kom. På trods af fuldmånen og en meget grumset himmel med drivende skyer var den let at se i min 10×50 søgekikkert. Jeg vil vurdere den til at være klarere end M13 og en smule større.
I min 140mm kikkert var den et meget tydelig tåget område med et klart centrum og en anelse aflanghed der fortalte hvor halen var – men den druknede i månelyset og disen.
Nåede til slut at taget et snapshot gennem teleskopet. 7×1 min.
5. januar 2015 kl. 00:23 #126849
jakob.halskovDeltager- Planet
Fedt! Nu begynder det at ligne noget
7. januar 2015 kl. 20:44 #126938
tom.aDeltager- Super Giant
Jeg har her til aften spotte Lovejoy med det blotte øje.
Selvom at mine øjne ikke var speciel mørketilvænnet, var Lovejoy uden usikkerhed at se ved indirekte syn, som en svag ulden plet. Kometens størrelsesklasse er cirka som NGC864 i dobbelthoben (5,3), måske klarere, da stjernehoben står i zenit og kometen kun 25 grader over horisonten.
I håndkikkerten var kometen en klar tåget plet, med en diameter på 20-25 bueminutter. Måske en antydning af lidt mere diffus koma på østsiden af hovedet.
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/7. januar 2015 kl. 21:09 #126940
niveDeltager- Super Nova
Hej. Dejligt med billeder og visuel rapport af Lovejoy .
Desværre ingen observationer her endnu ( deskyer )
8. januar 2015 kl. 08:16 #126949
clauskafDeltager- Nova
Godt billede Niels
8. januar 2015 kl. 12:57 #126956
jespergDeltager- Super Nova
Tom A wrote: Jeg har her til aften spotte Lovejoy med det blotte øje.Selvom at mine øjne ikke var speciel mørketilvænnet, var Lovejoy uden usikkerhed at se ved indirekte syn, som en svag ulden plet. Kometens størrelsesklasse er cirka som NGC864 i dobbelthoben (5,3), måske klarere, da stjernehoben står i zenit og kometen kun 25 grader over horisonten.I håndkikkerten var kometen en klar tåget plet, med en diameter på 20-25 bueminutter. Måske en antydning af lidt mere diffus koma på østsiden af hovedet.
20-25 bueminutter, det er næsten fuldmånestørrelse !
Er komaen virkelig så stor nu i kikkerten?
Jesper G.
8. januar 2015 kl. 14:05 #126960
RudiDeltager- Neutron star
Fine billeder – og kan vi SÅ snart få noget bedre vejr
/Rudi B. Rasmussen
8. januar 2015 kl. 14:17 #126962
tom.aDeltager- Super Giant
JesperG wrote:
20-25 bueminutter, det er næsten fuldmånestørrelse !
Er komaen virkelig så stor nu i kikkerten?
Ja.
Fandt et par stjerner i håndkikkertens synsfelt som havde cirka samme separation som komaens diameter. Målte efterfølgende separationen af de to stjerner i Cartes du Ciel til 22,5 bueminutter. Så komaen har en diameter i den størrelseorden.
Med det blotte øje (indirekte syn), var kometen også tydelig ikke-stjerneformet, det kræver en vis udstrækning af objektet før den bliver ikke-stjerneformet med indirekte syn.
Tom A 2015-01-08 13:18:13
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/8. januar 2015 kl. 16:22 #126966
jespergDeltager- Super Nova
Wauw – imponerende størrelse.
Gad vide hvor stort billedfelt man skal op på, for at få hele halen med i et billede…?
Jesper G.
8. januar 2015 kl. 22:55 #126974
lindhardDeltager- Super Nova
Jeg fik lige et kig på Lovejoy med min 20×80 prismekikkert her under en pause i skydækket.
Kometen er godt nok stor! og meget tydelig. Hvis det ikke var for Månen på vej op i øst, ville den være nem med det blotte øje.
mvh
Lars8. januar 2015 kl. 23:27 #126975
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Lars.
Jeg var heldig, nåede lige at se kometen med det nøgne øje! Det var så inden månen slap fri af skybankerne over mod øst. Fin og stor i 10X50 CZJ. Dejligt.
Jeg besluttede så at sætte min gode gamle ED80 på LXD75 opstillingen, og skyde en serie 60 sek eksponeringer med mit Canon 550.
Det kom der dette ud af, 5 stk 60 sek stacket:
mvh
Jens9. januar 2015 kl. 00:48 #126982
nightskyDeltager- Neutron star
Fik et rigtig godt hul mellem skyerne for lidt siden. Månen var helt væk bagskyerne og det hjalp meget.
Stor og jeg tror dælme jeg så halen svagt. Desværre kom der skyer igen, så jeg er ikke helt
sikker, men det passer meget got med retningen.Super
9. januar 2015 kl. 00:55 #126983
Jeg har taget en håndfuld billeder med mit 200mm objektiv som jeg vil prøve at stacke imorgen.
Desværre er det kun muligt at eksponere et par sekunder adgangen uden tracking.
De gange der har været hul igennem den seneste uge har jeg forsøgt at se kometen gennem en håndholdt fuglekikkert uden held. Skal man være langt væk fra lysforruening for at have en chance?
9. januar 2015 kl. 01:01 #126984
lindhardDeltager- Super Nova
Jakob Halskov wrote: Jeg har taget en håndfuld billeder med mit 200mm objektiv som jeg vil prøve at stacke imorgen.
Desværre er det kun muligt at eksponere et par sekunder adgangen uden tracking.
De gange der har været hul igennem den seneste uge har jeg forsøgt at se kometen gennem en håndholdt fuglekikkert uden held. Skal man være langt væk fra lysforruening for at have en chance?
Nej, hvis Månen ikke er alt for generende, kan du nemt se kometen i en håndkikkert, måske endda med det blotte øje, selv om der er lidt lysforurening.
mvh
Lars9. januar 2015 kl. 01:04 #126985
Tak for svar Lars! Så må jeg prøve igen omkring nymåne hvor jeg har aftalt med DMI at skyer er en by i Rusland.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Lovejoy' er lukket for nye svar.