Losmandy G-11

• Dette emne har 14 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Ă„r, 9 mĂ„neder siden af magnuslar. This post has been viewed 482 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

jakob.andersen
    Deltager
      • Super Giant

Hej

Er der nogen her, der har erfaringer med hhv. Losmandys G11-monteringer og Gemini2-styringer? Eventuelt nogen, der ejer eller har ejet en? En kort sÞgen pÄ nettet giver lidt blandede resultater.

Jakob A.

spatzek
      Deltager
        • Super Giant

Losmandy G11 er jo en sÄkaldt premium opstilling. Den er der blevet udviklet pÄ i mange Är. Jeg har ikke set sÄ mange problemer med den via forskellige fora det senere Är. Jeg vil dog i samme vÊgt-omrÄde slÄ et slag for Niels Haags opstilling TTS-160, hvor du er tÊttere pÄ GanlÞse end et industrikvarter i LA.

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Losmandy er sÄ en Tysker hvor Niels er en Alt Az, men med en genial kikkert rotator, sÄ foto stadig er muligt TrackTheStars

Det er en genial opstilling med kvaliten i hÞjsÊde, med efterhÄnden en del brugere ogsÄ i Danmark

Skrev lige dette mens jeg venter pÄ at komme igennem til SKAT hÄber ikke telefonen lÞber tÞr for strÞm, var trods alt kun pÄ 88%

jakob.andersen
          Deltager
            • Super Giant

Jeg skal lige sige, at grunden til at jeg spĂžrger, er at jeg mĂ„ske har mulighed for at kĂžbe en brugt, ikke fordi jeg vil kĂžbe en ny. Der er flere men’er og hvis’er forbundet med det, men jeg prĂžver at finde ud af, om jeg er interesseret 😉

jakob.andersen
            Deltager
              • Super Giant

Lidt nysgerrig er man jo, sÄ jeg kiggede lige lidt pÄ TTS. SÄdan en TTS-160 lÞber op i 5500 EUR uden pier, hvis man skal have rotator med. En ny G11 med Gemini2 koster ca. 4500 EUR med trefod.

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Den kan selvfĂžlgelig ikke hamle op med en brugt G11. Men i transport venlighed og komfort/nemhed i opsĂŠtning er den uovertruffen. Men sĂžger du en permanent opstillet opstilling…..

jakob.andersen
                Deltager
                  • Super Giant

Claus, jeg tror stadig du misforstÄr min tilgangsvinkel. Jeg sÞger ikke noget bestemt. Jeg kunne mÄske vÊre pÄ markedet efter en anden montering, hvis det rigtige tilbud dukker op. Hvad jeg end har, vil pÄ sigt vÊre fastmonteret det meste af tiden, men til tider ogsÄ blive taget med.

Lige nu er der en i Vogelsberg-foreningen i Tyskland, der har en Losmandy G11 til salg. Derfor det oprindelige spÞrgsmÄl, da jeg ikke har ret meget ide om, hvad man reelt fÄr i hÊnderne med en Losmandy G11.

… og sĂ„ lige “for the record”: Jeg kommer ikke til at give 40+ kkr for en montering forelĂžbig. Derfor er TTS-produkterne overhovedet ikke i tanke.

Jakob A.

Jakob Andersen2017-05-29 15:51:53

outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

Jeg ved, at der i en periode (temmelig lang faktisk) var en velholdt dansk G11 montering med Gemini styring til salg for ca. 15000 kr. SÄ hvis du sÞger i brugt bÞrsen her pÄ forum kan du muligvis finde den og kontakte vedkommende.

Hilsen Leif,
                    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

clauskaf
                    Deltager
                      • Nova

OK forstÄet

jakob.andersen
                      Deltager
                        • Super Giant

Det er korrekt. Jeg kan se at Per J fra KÞbenhavn har forsÞgt at sÊlge en, faktisk over flere Är. Det fremgÄr ikke helt klart af de to trÄde, jeg fandt, om den nogen sinde blev solgt. Men det skal lige bemÊrkes, at den er med Gemini 1, og ikke med Gemini 2 som den i Tyskland. Faktisk er muligheden for Ethernet-tilslutning en af de ting, der trÊkker lidt.

Der har desuden ogsĂ„ vĂŠret en Losmandy Titan til salg for et par Ă„r siden. Der kan jeg heller ikke se, om den nogen sinde blev solgt. Men det var ogsĂ„ en lidt anden pris …

Jakob A.

magnuslar
                        Deltager
                          • Asteroid

Hej!

Det var jeg som kÞbte Pers G-11, og jeg har den stadig. Jeg mer meget, meget tilfreds med den. Jeg bruger den primÊrt til foto, og selvom der er mange udfordringer med det, sÄ er det ikke monteringen som giver problemer. Det som jeg syns er det mest irriterende, og som nogle nyere monteringer hÄndterer bedre, er cable management. G-11n giver ikke mulighed at trÊkke kabler gennem selve monteringen.

Der er en Gemini 1, men jeg kontrollerer det hele med en computer (Raspberry Pi) sÄ Gemini fungerer fint for mig. Jeg fortÊlller gerne mere om mine erfaringer med den, hvis det er til hjÊlp.

Det vigtigste spÞrgsmÄl er vel, hvad du skal bruge den til, og hvilke andre alternativer du har for samme penge. Losmandyn er dyr, men kan du kÞbe en brugt, sÄ er det nok meget value for money, til trods for at konstruktionen ikke er helt ny.

Magnus
                          (undskyld for min dÄrlige dansk, jeg er svensker)

jakob.andersen
                          Deltager
                            • Super Giant

Hej Magnus

Jeg havde nu ikke lagt specielt mĂŠrke til nogen vĂŠsentlige sproglige fejl, og jeg plejer nu nok at finde dem, sĂ„ jeg synes egentlig det gĂ„r meget godt … 🙂

SÄ vidt jeg kan se pÄ diverse billeder, er motorstyringen en separat boks med et kabel op til hver motor, er det korrekt? Hvis ja, sÄ er det mÄske lidt gammeldags.

Man kan sige, at jeg har to vÊsentlige spÞrgsmÄl:

1. Kan den bÊre den vÊgt, jeg har brug for, og tracke ordentligt med den? Jeg vil primÊrt skulle bruge den fotografisk, og den skal kunne bruges med min 10-tommer Newton. Den vejer med alt udstyr pÄ ca. 17 kg, men lige sÄ vigtigt er lÊngden. Den har 1200 mm brÊndvidde, sÄ lÊngden af tubus er vel lidt over en meter. Dette bÞr vel vÊre det samme uanset om det er med en Gemini1 eller en Gemini2.

2. Er den til at have med at gÞre rent software-mÊssigt? Jeg er vant til at bruge EQMOD og ASCOM pÄ SkyWatcher-styringer, og jeg vil vÊre trÊt af at miste funktionalitet i forhold til dette.

Er der alternativer til prisen? Ja, hvis jeg ville kÞbe en ny var der helt sikkert andre ting, jeg ogsÄ ville kigge pÄ. Til en brugtpris i omegnen af 3000 EUR, muligvis lidt mindre, snÊvrer det ind. Det er ikke sÄ tit, der kommer gode mounts til salg i denne klasse. Der er en SW EQ8 til salg pÄ astronomie.de lige nu til ca. samme pris, men den befinder sig i Østrig!

Jakob A.

magnuslar
                            Deltager
                              • Asteroid

Hej!!

Godt! 🙂

Det er altid svÊrt at sige hvor gode den kan tracke. En G11 skal klare 60 lbs i vÊgt, hvilket vel bliver ca 30 kg. SÄ dine 17 burde fungere fotografisk, tÊnker jeg, udfra at ca halvdelen af den payload som angives er OK for foto. Jeg har en C8, med guidescope, DSLR og diverse udstyr pÄ min OTA. Jeg ved ikke hvor meget vÊgt det er. Der er dog mange som har en C11 eller stÞrre pÄ sin G11, sÄ jeg tror ikke det skal vÊre noget problem. Min plan er ogsÄ at ha en side-by-side til nÊste sÊsong, med en 100 refraktor ved siden af min C8.

En god nat, uden for meget vind, ligger mit trackingerror pĂ„ mindre en 1″ RMS, uden PEC. Der er lidt forskellige ressourcer pĂ„ nettet hvor du kan sammenligne forskellige monteringers tracking – jeg kan dog ikke finde dem lige nu, men mĂ„ske er det nogen anden som har et link….?

LÊngden er jeg mere uklar over. Min C8 er ju ikke sÄ lang. Jeg har dog lidt svÊrt at se hvordan lÊngden skulle vÊre et problem. Der er nogle som bruger et slags forlÊngere af RA-akseln, muligvis er det noget som pÄvirkes af lÊngden.

Et forslag er at du gÄr ind pÄ den user-gruppe som findes pÄ Yahoo, groups.yahoo.com, og som er meget aktiv. Der kan du med sikkerhed for meget prÊcise besvarelser pÄ dette.

Det er helt rigtigt med motorer som ligger i en separat boks, med en vĂŠksel, och sĂ„ en kabel som lĂžber frit. Og yes, det er lidt gammeldags. SĂ„ cable management er en issue med disse monteringer. Dog er min erfaring at disse kabler til motorerne ikke er de som er problematiske, men derimod alt andet – til kameror, fockusering, dew heaters, mv, som skal hĂ„ndteres.

SoftwaremÊssigt sÄ er isÊr Gemini 1 lidt gammel. Jeg bruger ikke ASCOM men Indi/Ekos, og jeg syns ikke jeg mangler noget. Drviern til Losmandy blev opdateret i forÄret og opfylder nu alle mine Þnsker. Der er overhoved ikke brug for en hÄndkontrol nÄr jeg styr med min computer.

Det jeg ikke kommet sÄ langt med, er PEC. Jeg er uklar over mulighederne med dette og Gemini, eller hvordan det fungerer praktisk.

Men spÞrg i Losmandy user group pÄ yahoo! Det er en meget hjÊlpsom community!

Magnus

outlook
                              Deltager
                                • Super Nova

Tak for input. 🙂 Kan godt forestille mig det der kabel helvede..

Hilsen Leif,
                                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

magnuslar
                                Deltager
                                  • Asteroid

Hej!

Jeg skulle nok hellre sige cable challenge end cable hell. Det kréver lidt kreativitet, velcro og zip-ties 🙂

Magnus

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'Losmandy G-11' er lukket for nye svar.